Medela borstkolf

Discussion in 'De babyuitzet' started by Bilou, Jul 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bilou

Bilou Bekend lid

Oct 29, 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben aan het kijken voor een kolf en kwam terecht bij de medela freestyle borstkolf.

Ik wil namelijk graag een dubbele electrische borstkolf.

Iemand ervaring met dit apparaat? En als jullie een andere borstkolf gebruiken, welke is dit dan en wat zijn je ervaringen daarmee?

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik heb er 3 gehad van medela (3 kids)

Ook de freestyle. Ik vond hem geweldig! Heb hem alleen nooit handsfree gebruikt, ik deed de cups van mijn voedingsbh dan erover en vast maken en zo lukte het ook om een boek of zo te lezen of om wat anders te doen.

Ik vond het vooral fijn dat hij dubbel te gebruiken was, niet zo groot, op accu werkte en hij maakt ook niet zo heel veel geluid (je hoort hem natuurlijk wel).

Als andere kolf heb ik ook nog de medela swing (enkel) en de pump in style gehad (in rugzak). Ook fijne kolven, maar uiteindelijk net iets minder als de freestyle.

Welke kolf het beste bij je past weet je eigenlijk pas als je bevallen bent en al borstvoeding geeft.
    Is afhankelijk van: wil je kindje aan de borst (zo nee dan moet je fulltime kolven en dan is een dubbele elektrische weer beter geschikt), gebruik je hem dadelijk alleen als je af en toe een avondje weg gaat (dan is een handkolf of enkele elektrische kolf weer beter geschikt), of ben je van plan om dadelijk ook op je werk te kolven (dan is een dubbele vaak ook beter, maar er zijn er zat die met een enkele ook dan vooruit kunnen).

In je kraamtijd als de borstvoeding niet zo goed op gang wil komen of je kindje wil nog niet zo aan de borst en je moet gaan kolven dan wordt er in het begin vaak een kolf gehuurd. Dat is de medela symphony en daar kom je de eerste week wel mee door, evt. iets langer. Dit is evt. een dubbele kolf en de moter is daarvan krachtiger zodat deze betere zuigkracht heeft. Niet iedere kolf is geschikt om in het begin de borstvoeding mee op gang te krijgen.

Ik werk als kraamverzorgende en vond het ook fijn dat ik met een dubbele veel sneller klaar was. Ik was nu in 15 minuten helemaal klaar met opruimen en al. Ideaal vond ik dat tijdens mijn werk.

Heb je hier iets aan?

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb bij mijn dochter de medela Pisa (pump in style advanced) gebruikt, ik geloof dat freestyle nog niet bestond toen ;).
    Ik was er erg tevreden mee! Heb een tijd vrijwel fulltime gekolfd en uiteindelijk tot 14 maanden na de bevalling gebruik van gemaakt. Kon ook heel makkelijk kleine onderdelen (slangetjes e.d.) nieuw bestellen/kopen. Als ik een nieuwe moet aanschaffen, dan ga ik meteen weer voor een medela ;).

Bij mijn zoontje, die alleen gekolfde melk dronk (lukte niet aan de borst) heb ik de medela symphony gehuurd. Als ik terugkijk, deed die het niet beter dan de pisa, en was een stuk minder handzaam ;).

Ik zou vooral goed nadenken hoe/wanneer/hoe lang je kolf denkt te gaan gebruiken. Bij intensief gebruik is een dubbele, electrische onontbeerlijk. Succes!

4. x0x0

x0x0 Actief lid

Jan 17, 2012
    114
    0
    0
    Ik heb de medela elektrische pomp (enkel) besteld.
    Ik heb dus geen ervaring, maar je wisselt toch meestal van borst..? Of kan je 2 borsten tegelijk doen.... :(

5. Sweepy

Sweepy Bekend lid

Oct 15, 2008
    934
    0
    16
    Noord Brabant
    Misschien ook even de tip van Medela zelf. Koop geen kolf tot je bevallen bent omdat je niet weet hoe het gaat lopen.

Ik heb ook de freestyle gebruikt. Ik heb 6 mnd fulltime gekolfd omdat het te inspannend was voor mijn kereltjes om zelf te drinken en daarna het overstappen niet meer wilde lukken.

Hele fijne kolf. Erg stil, sterk en klein en gemakkelijk mee te nemen.
    Ook de accu blijft lang vol. En hij is heel gemakkelijk in gebruik en veel verschillende standen.

De Freestyle optie gebruiken is mij nooit gelukt. Er bestaat maar een maat borstschild voor de freestyle optie (ivm bandjes enzo) en die pastte niet lekker.

Vooral het koeltasje met speciale koelblok was heel handig.

Als antwoord: het is vooral handig om twee borsten tegelijk te kolven.
    Dat scheelt tijd en je krijgt toch een toeschietreflex en dan is het net zo fijn om daar gebruik van te maken.

6. Hettie

Hettie Bekend lid

Aug 23, 2010
    956
    0
    0
    ik had in de kraamweek een kolf moeten huren vanwege opgang komen van borstvoeding dit was de pump in style deze beviel zo goed dat ik via marktplaats een zelfde gekocht heb! kleine drinkt helaas niet meer uit de borst dus ik kolf nu melk en geef het met de fles. echt een fijne dubbele kolf vind ik het!

7. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik heb een poos volledig gekolfd met de freestyle en vond hem ideaal. Had de swing erbij voor op t werk of een dagje uit, ook die is erg fijn maar dus niet handsfree..

Bij de freestyle vond ik het handsfree erg fijn, ik kolfde zó vaak dat het een verademing was dat ik mn handen vrij had. Voelde me wel echt net een koe aan het begin maar je went eraan.

Heb nu alsvast de swing in huis voor straks, die is perfect om op mijn werk mee te kolven.

8. lentekriebeltje

lentekriebeltje Actief lid

Mar 4, 2010
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sweepy;Misschien ook even de tip van Medela zelf. Koop geen kolf tot je bevallen bent omdat je niet weet hoe het gaat lopen.

Inderdaad, de kolf zou ik ook pas na de bevalling aanschaffen.

Ik heb ook de Freestyle gekocht en gebruikt en vond 'm het geld wel waard. Kolven is voor de meeste vrouwen (zo is mijn eigen ervaring, maar hoor ik ook om mij heen) geen hobby. Voordeel is dat deze kolf dubbelzijdig werkt en je dus sneller klaar bent.
    Maakt ook veel minder geluid dan heel veel andere kolven. (ook niet onprettig)

Indertijd was mijn gedachte dat flesvoeding veel geld kost en dat ik mezelf wel het gemak van de kolf wilde gunnen om lang borstvoeding te geven. Inmiddels derde kind in de maak en de eerste twee kindjes zijn van borstvoeding op koemelk overgegaan na een jaar borstvoeding, dus ik denk dat de kolf goedkoper is geweest dan alle flesvoeding hier.

9. lentekriebeltje

lentekriebeltje Actief lid

Mar 4, 2010
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedenk me nu wel dat ik een keer handsfree aan het kolven was met de pliségordijnen halverwege het raam en dat de overburen me konden zien toen ik opstond. :):):) Charming! NOT. Haha, dat overkomt je maar één keer.:D

10. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    ik had vorige keer de medela swing.. prima kolf maar ik was al met al wel een half uur kwijt (9 mnd borstvoeding) en heb me direct voorgenomen om een dubbele kolf te kopen de volgende keer (ben 35 wk zwanger nu). maar doe het idd pas na de bevalling, misschien lukt het bij dit kindje wel helemaal niet de borstvoeding bijvoorbeeld. de swing is ook kapot; althans hij valt steeds uit.. heel irritant! en garantie is verlopen..
    Mijn oog is op de freestyle gevallen: deze schijnt super te zijn heb ik van meerdere vriendinnen gehoord!!

vraag: bij zorgverzekeraar (agis) gekeken naar evt. vergoeding. je krijgt 110 euro terug mits je er een koopt bij een aan LVB aangesloten lactatiekundige.. maar hoe regel je dat?

en iemand misschien een tip waar je de medela freestyle 'goedkoop' kan kopen?? of misschien toch via MP, heb alle borstopzetstukken van de swing nog..

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,073
    113
    Super kolf. Vorige keer 14 maande gebruikt en nu ook weer aangeschaft voor het werken.

12. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    vraag mbt de medela borstkolf: bij zorgverzekeraar (agis) gekeken naar evt. vergoeding. je krijgt 110 euro terug mits je er een koopt bij een aan LVB aangesloten lactatiekundige.. maar hoe regel je dat?

en iemand misschien een tip waar je de medela freestyle 'goedkoop' kan kopen?? of misschien toch via MP, heb alle borstopzetstukken van de swing nog..

13. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    De freestyle kan je gewoon via mp kopen want daar hoef je niet bang te zijn dat er melk in de moter komt. Voor het hygienische gebruik idd alle slangetjes, opzetstukjes en flesjes even vervangen.

Voor de verzekeraar: ik denk dat je achteraf dan een declaratie in kan vullen daarvoor en op kunt sturen naar de verzekeraar. Tenmisnte zo werkt he bij mijn verzekeraar (cz). Ik kreeg daar ook de lactatiekundige kosten van vergoed (ik geloof tot 250 euro per jaar of zo) en moest dan eerst zelf betalen en de rekening geloof ik kopieren en declaratie invullen en opsturen. Ik kreeg dan het geld vrij snel terug gestort wat ik vergoed kreeg.
    Je zou dan even moeten googlen op lactatiekundige die daarbij zijn aangesloten en dan kijken welke het dichtste bij is bij jou.

14. Schaapje05

Schaapje05 Bekend lid

Jan 16, 2012
    528
    0
    0
    Overijssel
    Sluit me bij voorgangers aan wat betreft het kopen van een kolf na de geboorte.

Ik heb een enkele elektrische kolf van Avent gehad, deed het prima maar heb na 8 maanden toch alsnog de freestyle gekocht en wat was ik daar blij mee! Geweldig ding en het geld meer dan waard. En het is uiteindelijk nog véél goedkoper dan flesvoeding.
    Ben doorgegaan tot 14 maanden en hopelijk komt er ooit een nr.2 waarvoor ik hem weer ga gebruiken.

15. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ik heb de freestyle, echt geweldig!
    Niet handsfree, dat was een gedoe met die bandjes en clipjes.
    Ik kan ze wel tegen de tafelrand houden, en tegelijk bv op de ipad.
    Ik heb veel moeten kolven omdat ik in het ziekenhuis lag, en heb veel plezier van de freestyle gehad.

Share This Page