Muziekles?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 22 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    dat is zeker waar. En dat laatste is ook heel leuk en goed voor kinderen!
     
  2. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Mijn man is heel muzikaal en speelt verschillende instrumenten. Hier wordt dus veel met muziek gedaan in huis.
    Onze oudste dochter roept al sinds kleins af aan dat ze ook op muziekles wil. Eerst viool en later piano. Ik wilde wachten tot ze goed kon lezen en ze wat groter was. Eind groep 4 is ze begonnen met pianoles, toen was ze 8,5 jaar. Ze vindt het erg leuk. Daarnaast zit ze op hockey.

    Ik vind het belangrijk dat onze kinderen naast school nog een andere activiteit doen. Of dit nou een sport, muziek, scouting, tekenles of theater is, dat maakt mij niks uit.

    Onze oudste dochter heeft bakken met energie en zou het liefste naast hockey en pianoles ook musical/theater en paardrijden doen. Jammer genoeg voor haar trekt onze portemonnee dat niet:roflmao:
    Onze jongste dochter heeft veel meer rust nodig. Zij is nu net klaar met zwemles en zal straks waarschijnlijk 1x in de week gaan paardrijden. Ze vraagt ook niet om muziekles. Maar dat zou ze eventueel wel mogen, maar ik verwacht dat dat nu wat teveel is voor haar.
     
  3. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Onze jongste is met 6 jaar op vioolles gegaan. Hij kwam er zelf mee toen hij 3 was, dus heeft er lang op moeten wachten. Hij heeft adhd en is zo'n stuiterbal dat ik dit nooit verwacht. Maar hij zet door, wil naar het consevatorium (voor nu) en heeft nog aanleg ook. Ik vind het fantastisch. De oudste heeft de muzikaliteit van een baksteen helaas.
    Het is inderdaad duur, maar zoon wilde zo graag dat ik wel iets had verzonnen als het niet was gelukt. Nu krijgen we voor hem extra kbs ivm meerdere achterstanden en daar betalen we het van.
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.563
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Weet nog niet of wij dit gaan doen.

    Zelf vroeger wel gehad. Bij ons thuis was het gewoon zo dat je 1 sport koos en 1 muziekinstrument om te bespelen en daar dan ook les in kreeg.

    Onze kindjes houden trouwens wel erg van muziek. Dansen en zingen de hele dag door en de lade met muziekinstrumenten (tamboerijn/ drum, xylofoon, maracassen en een zelfgemaakte rainstick) wordt dagelijks open getrokken. Al dan niet wordt er op andere dingen muziek gemaakt (bijv. trommelen op tafel, een doos of een pan oid.). Best leuk om te zien en 90% van de tijd ook leuk om te horen haha ;)
    Hebben beiden ook op dansles gezeten.

    Eerst maar eens over en poosje starten met zwemles voor de oudste.

    Hier hebben ze trouwens ook 'muziek op schoot' voor de baby's/dreumesen/peuters en er bestaan ook speciale lessen bij de muziekschool waarbij je kind dan in een tijdsbestek van een x-aantal weken een aantal muziekinstrumenten leert bespelen en zo een keuze leert maken in wat hij/zij zelf leuk vindt om te doen.
     
  5. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Mijn oudste heeft via school een jaartje gedrumd. Hij had weinig muzikaal gevoel en was er na dat schooljaar wel klaar mee.

    Mijn middelste van nu 10 zit nu voor het tweede jaar op pianoles. Hij gaat sinds de zomer naar mijn oude leraar en vindt het nu leuk. De vorige juf had hij echt geen klik mee. Hij oefent nu ook regelmatig uit zichzelf.

    De jongste van 6 gaat na de kerstvakantie op een amv cursus van 1 jaar. Hij wil heel graag muziek leren. Hij wou eigenlijk ukelele leren, omdat ik dat sinds kort ook doe, maar ik kan het hem niet echt leren, denk ik. Ik heb daar geen geduld voor. Hier in het dorp is er ook geen mogelijkheid. Toen wou hij ook wel blokfluiten en dat doen ze bij die amv ook. Dus gaat hij dat doen.

    Nu kom ik wel uit een hele muzikale familie (ben zelf het zwarte schaap met het minste talent), dus ik hoop wel dat er ergens wat goede genen bij mijn jongens beland zijn.

    Ze zitten hier trouwens ook allemaal nog op 1 of 2 sporten én sportbso. Financieel kan het en ze vinden het leuk, dus toe maar dan.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  6. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Voor mijn dochter vind ik het ook nog te vroeg hoor. Dacht dat 7 wel kan
    Maar kan bij onze muziekschool in de buurt dus niks vinden over leeftijden.
     
  7. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Leuk. Bij ons op school promoten ze niks qua muziekles. Vind ik heel jammer.
    Mijn zoon heeft dan ook geen idee of hij het leuk vindt.
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Maar als de kinderen niet eens goed weten wat het inhoudt dat muziekles, Linne ze toch ook geen goede keuze maken om wel of niet zoiets te willen?
    Ze sporten hier wel en dat blijft ook zeker zo.
     
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    O
    Ook voor mijn dochter van 4 niet te jong? Leek mij op zich wel, maar weet het dus niet zo goed.
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Bij het centrum voor de kunsten hier in de stad is de muziekles een stuk goedkoper dan de gemeentelijke zwemles. Plus subsidie uit een jeugdcultuurfonds als je een minimum inkomen hebt.

    Edit: in groep 5 krijgen de kinderen ook muziekles op school op een eigen instrument.
     
  11. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    4 is wel jong hoor. Dan hebben ze er de motoriek en concentratie nog niet echt voor. Hier heeft de muziekschool een soort instap amv cursus voor kinderen uit groep 3. Dat is meer met ritmes, bewegem op muziek, zingen etc.
    Echt amv incl noten lezen en echte instrumenten spelen is voor kinderen uit groep 4 en 5. Mijn jongste gaat die doen. Hij zit wel in groep 4 maar is nog maar 6. Ik hoop dat dat goed gaat.

    Pianolessen zijn hier alleen particulier. Misschien starten die wel eerder, maar tenzij je een Mozart rond hebt lopen thuis, lijkt het mij weggegooid geld als je te jong begint.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ligt erg aan wat je precies wil. Les op een gewone piano kan met die leeftijd volgens mij nog niet, maar een oriënterende cursus met verschillende kinderinstrumenten en zingen ed is er soms wel. En er zijn ook enkele methodes die vanaf heel jong bv. viool aanleren.

    Maar als ze al sporten en dan misschien nog zwemles erbij, zou ik het met 4 daar even bij laten..
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter heeft zichzelf keyboard en gitaar aan geleerd. Met YouTube. Ze speelt vooral keyboard.
    Dit jaar is ze gestart op het vwo en daar zit ze in de schoolband en krijgt muziekles Inc noten lezen. Ze speelt nu dus nummers ook vanuit boeken. Ze is voorloper in de klas en heeft nog nooit een uur les gehad voor ze op school begon. Begon met oud keyboard vinden op zolder en in groep 8 kreeg ze een professionele van ons kado voor haar verjaardag .
    Ze zit nu dus in de schoolband op maandag, doet drama lessen op donderdag en vrijdag zit ze op kunstschaatsen. Druk leventje .
     
  14. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Weet niet of je kindje op zwemles zit. Zou dat eerst afwachten . Anders worden ze echt overvraagd .
    Zodra dat voorbij is is de leeftijd er ook voor eventueel muziekles . Ze moeten het vooral leuk vinden dan gaat de rest vanzelf. Verplicht moeten oefenen etc dat werkt niet. Vanaf groep 4/5 denk ik een mooie leeftijd in te starten
     
  15. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Onze dochter is dit schooljaar gestart met pianoles. Ze is 7 jaar en zit in groep 4. Ze had het er sinds haar 3e over, dus ook lang moeten wachten. Ze is enorm gemotiveerd, maar we moeten haar echt wel regelmatig even op weg helpen bij nieuwe lesjes. Maar goed ik speel zelf ook al mijn hele leven een muziekinstrument dus ik vind het alleen maar leuk. Ze mogen bij ons 1 hobby kiezen dat is in haar geval muziekles geworden. De jongste van 6 jaar wil graag op gitaarles. Hij mag dat in groep 4.
     
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Mijn dochter zit vanaf haar 9e op pianoles. Dat wou ze zelf graag. Ze gaat ook 2 keerkper week naar hockey training en 1 keer per week wedstrijd. Wil ze ook graag. Maar daarmee zit het schema wel vol :roflmao:

    Ze gaat trouwens zelfstandig naar de pianoles toe, anders had ik het niet gedaan. Ik lijk wel een taxi bedrijf soms.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  17. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is zes (groep 3) en ik vind dat het prima samen gaat. Ze heeft 45 min zwemles (diploma A) en half uurtje per week blokfluitles. Ze oefent zo’n drie à vier keer per week thuis tien minuten maximaal.

    Ze wordt echt niet overvraagd hoor :)
    Die paar minuten per dag dat ze oefent naast haar zwemles...
     
    IkbenTess vindt dit leuk.
  18. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Onze oudste van nu 9 heeft pianoles gehad, maar na twee leraren met wie er geen klik was, hebben we nog geen nieuwe gevonden. Nu op vooropleiding zang/theater.

    De jongste van 4 zit op vioolles, de Suzukimethode. Daar kunnen kinderen al vanaf 3 beginnen, heel bijzonder. Ze staat er echt heel parmantig bij met haar 1/8e viooltje.
     
  19. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Mijn broer heeft via de Suzukimethode leren pianospelen. Zo leuk! Ik begon op latere leeftijd en leerde het met noten lezen.
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben zelf opgegroeid in een gezin dat muziekles veel belangrijker vond dan sport, dus dat kan ook hoor:)
    Ik denk dat het van je kind afhangt, van zijn aanleg, motoriek, behoeftes... muziek kan ook een hele goede uitlaatklep zijn voor emoties.

    Bij mijn man thuis deed iedereen een sport en een instrument. Ik wil dat graag voor mijn kinderen ook.
    Mijn oudste is nu 9 en wil graag op gitaarles, hij mag er van mij heen als hij zelf vanuit de bso erheen kan fietsen, volgend jaar ofzo. Want anders houdt hij met 3 dgn bso en 3x sport erg weinig vrije tijd over.
    Jongste wil graag op drumles, eens even kijken als hij klaar is met zwemlessen:D

    Onze muziekschool biedt trouwens orienterende cursussen aan voor kinderen vanaf 4 jaar, om verschillende instrumenten uit te proberen.
     

Deel Deze Pagina