Bij mij klopte de uitslag wel hoor, niets wat ik eigenlijk al niet wist. Voornamelijke West-Europees en Scandinavisch. Van mijn moeder haar kant komt het Scandinavische gedeelte en uit mijn vader zijn test kwam dus geen Scandinavisch. Ik kreeg wel de melding dat hij mijn vader was op MyHeritage haha. Joh!!! Mijn ex is echt een mengelmoes en eigenlijk sprak de uitslag ook voor zich bij hem. Veel Joodse-Marokkaanse komaf maar ook uit het Midden Oosten en van zijn moeder het Europese gedeelte. Mooi om te zien. Ik geloof er wel in hoor.
Vind dit vreemd want bijvoorbeeld een Jemeniet met Arabisch uiterlijk kan toch onmogelijk dezelfde afkomst hebben als iemand uit Rusland/Oekraine? En er bestaan zelfs (sub-sahara) Afrikaanse joden. Dat zijn duidelijk verschillende volken.
Dat weet ik allemaal niet. Ik weet alleen dat een Jood geen jood hoeft te zijn. Dat er verschil zit in de afkomst en de religie.
Bij mijn ex uit zijn DNA kwam dat hij tot de Sefardische Joden vandaan komt, wat ook klopt. Dat is echt midden oosters. Familie komt uit Marokko en zijn eind jaren 50 naar Israël gegaan. Een andere vriend had een paar procent Asjkenazisch joods DNA. Hij komt verder ook echt uit Europa alleen, verder niets spannends. De Asjkenazische joden komen ook uit Duitsland die kant zo op.
Ja dat klopt, maar de term wordt ook vaak gebruikt voor de Arabische joden. In een bredere zin wordt de term 'Sefardisch' ook gebruikt voor de Mizrachi-Joden (Mizrahi). Dit zijn de Joden die al vanouds in het Midden-Oosten en de Arabische wereld wonen, in landen zoals Perzië, Syrië en Irak. Echter, hun gebedenboeken verschillen van die van de Sefardische Joden afkomstig uit Iberië, evenals hun cultuur. Mizrachi Joden spreken Arabisch en Joodse dialecten, zoals Joods-Perzisch (Jidi) of Joods-Aramese dialecten. Sinds de oprichting van de staat Israël zijn de gemeenschappen van de Mizrahi in hun oorspronkelijke landen vrijwel allemaal nagenoeg verdwenen. De hedendaagse Mizrahi in Israël zijn veelal geïntegreerde Israëli en ook in Israël geboren (zogenaamde Sabras). De Mizrahi in Israël resorteren onder het Sefardische opperrabinaat.
Vreemd wel dat ze enkel 'noord-Afrikaans' benoemen en niet verschil maken in bv Romeins, Amazigh, Turks, Spaans (Andalusië) of Arabisch. In noord-Afrika woonden de afgelopen eeuwen veel verschillende volken, mijn schoonfamilie heeft bv (zeggen ze althans) zelfs daar gesettelde Turkse voorouders.
Van dezelfde strekking, een collega had haar DNA laten testen ivm een dieet die ze moest volgen. Er stond in dat ze dik zou worden van teveel suikers.... Maar dan een boekwerk van 20 pagina's waar dat i n st o nr. Oh Ja, ze mocht ook niet te veel vetten, Zou ze ook dik van worden... Ok heb maar wijselijk mijn mond gehouden...
Mijn beste vriendin, ze blijkt voor een groot deel "eskimo" te zijn. Super leuk want ze heeft echt uiterlijke kenmerken, maar we konden het nooit plaatsen. Ook heeft ze veel 2egraads neven en nichten gevonden in Amerika.