ondergrond konijnen ren, buiten

Discussie in 'De lounge' gestart door NoukjeTygo, 3 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Wahoe! het konijnenhok staat en ik ben trots :D
    Heulemaal zelluf alles in elkaar gezet.

Maargoed, het Nijnenkind zit nu dus in haar nieuwe huisje en we zagen binnen tien seconden al dertig ontsnappingsmogelijkheden.
    Nu heb ik dus een paar vragen;
    1) het hok staat op gras, de ren dus ook. daar graaft ze zich zo uit, natuurlijk. ze verblijft nu nog even in haar riante nachthok totdat we een anti-ontsnappingsplan hebben. Wij dachten aan een richel van ijzeren platen verticaal in het gras rond het hok. Maar hoe diep moeten we dat dan doen?
    2) Ook zie ik heeeeel veel foto's op google van een konijnenren op tegels. Is dat niet een veel betere optie? Maar hoe zit het dan met pootjes, krijgen ze daar niet ontzettend last van uiteindelijk? Ik ken het sore-hocks probleem en dat zou ik voor haar zo sneu vinden..
    3) Zelf zat ik te denken aan een kunstgras matje. Dat is nog steeds zacht en dan kan ze niet graven. Maar ja, dan kan ze dus wel knagen... in hoeverre is dat schadelijk?

Dus, mocht er iemand hier een konijnenhok met een ren hebben hoor ik heel graag hoe jullie de ondergrond hebben gedaan. Ben daar wel benieuwd naar en wil ook heel graag weten hoe de konijntjes daar op reageren. Foto's zijn ook welkom :)
    Om te beginnen; hier zoals het hok nu is, wellicht kan er iemand meedenken aan een anti-ontsnapping oplossing :p

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1098129_10201680308552095_179514641_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1017503_10201680309512119_460399119_n.jpg

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier een grote ren op de tegels. Is nog beter voor ze ook, voor hun nagels, die slijten daardoor en hoef je dus mibder vaak te knippen. Ik heb foto's maar staan op mn latop. Zal morgen eens even kijken voor je!

3. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb geen konijnen maar prairiehondjes. Dit zijn meesters in ontsnappen. Hun buitenverblijf staat op dikke tegels. Omdat ze in de natuur onder grond leven hebben wij met van die langwerpige betonplinten ( weet even niet meer hoe ze echt heten ) om het hok heen een soort omheining gemaakt tot een bepaalde hoogte en opgevuld met zand. Zo kunnen ze evengoed graven en holen maken.

5. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    oh leuk! Wat een ruimte :)

We zitten echt een beetje in dubio. Vriendlief pleit voor een anti-graaf-richel.
    Ik spring een beetje tussen alle opties heen en weer.

6. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Oja bij ons zit alles dicht, ook de bovenkant. Hebben we gedaan met ijzeren gaas. Daarboven op ligt een golfplaat.

7. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

8. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wij hebben gaas op het gras. Ze kunnen wel gras eten, maar niet graven.

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    We hebben ze op tegels, stuk omheind en hebben ze alle vrijheid. Nadeel van gras vind ik dat het zo snel goor en een modderbende wordt.
    Je kan er een bak (teil, zandbak) inzetten met zand. Kunnen ze ook graven en het zand kan je af en toe verversen.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Tegels op de grond of de grond onder de ren een stuk afgraven en hier gaas in leggen. Dus rondom. Bodem, en zijkanten. Of bodem tegels en zijkant gaas/ijzerpanelen. Kunnen ze toch graven maar niet weg. Maar dst is maar net wat je zelf wilt. Alleen een ijzeren richel heeft weinig nut want ze kunnen erg diep graven.

Mn oom had vroeger een grote ren naast zn schuur staan met konijnen. Ze konden daar lekker graven......
    Totdat er en paar konijnen weg waren... dat hadden ze niet echt door aangezien er een stuk of 20 in zaten en ze ook nog wel eens onder grond verstopt zaten. De hele vloer van de schuur (met shovels, vrachtwagen en kraan), begon te verzakken:D
    Heel gangenstelsel onder de schuur door en ze hadden daar ook lekker gejongt. Dus nog meer hulp voor de klus;)

11. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Gaaf!! Ziet er super uit.

WIj hadden vroeger ook altijd konijnen in de ren. Wij groeven het gaas ong 50 cm in. Ze maakten wel gangen maar kwamen er nooit uit eigenlijk.

En toen we de ren verplaatsen hebben we 50 diepte op de vloer zeg maar, ook gaas gelegd. Toen konden ze niet meer weg.

We hadden ook een deel van de ren op tegels staan.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tegels geeft het minste gedoe. De nagels blijven lekker kort. Met mijn konijnen heb ik nooit problemen gehad met de pootjes. Sore socks kan toch ook niet bij konijnen? Die hebben niet van die kussentjes onder hun poten zoals honden.

Gaas op het gras zou ik niet gauw doen. Ik ben ook lang actief geweest op een konijnenforum (BunnyBunch) en daar las je toch wel regelmatig verhalen van konijnen die door het gaas de pootjes bezeerden. Of toch gingen graven en dat er dan een nagel uitgetrokken werd.

Mooi kooi trouwens. Daar zou nog best een tweede konijn bij kunnen. ;)

13. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Dat is dus ook precies de bedoeling :D
    Ik wilde haar al zo lang een vriendje geven! Had er de plaats niet voor en vond het sneu om ze met zijn tweetjes in een hok te zetten dat te klein zou zijn. Dit konijntje heb ik opgevangen nadat ze op marktplaats had gestaan. Op foto's zag ik te lange tanden, vergroeide nagels, kapotte vacht en het hok...... nou ja, ze zat gewoon non stop in een centimeters dikke laag poep en plas. Ik heb haar toen meegenomen en verzorgd met het idee haar ooit te herplaatsen (idd via bunnybunch ;) ) maar ik was uiteindelijk zo verknocht aan haar dat ik haar altijd heb gehouden.
    En nu heb ik er dus alle ruimte voor! Eerst die ren op orde, dan nog even een stukje gaas ertussen vanwege de kennismaking en het koppelen en uiteindelijk hoop ik dat ze samen gezellig in het hok zitten :)

Denk dat we dus toch voor tegels gaan. Volgens mij is dat ook een stuk hygienischer want madam heeft haar poephoekje dus al buiten gemaakt. Een toiletje zou nog een optie zijn maar die sleept ze altijd overal mee naartoe en binnen een week ligt het ding in twaalf stukjes door het hok...

Net even gekeken op marktplaats; er wordt heel veel gratis aangeboden. Waarschijnlijk zit ze morgen/overmorgen in haar ren :)

14. marietje85

marietje85 Bekend lid

2 aug 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier hebben ze ook steen als ondergrond. We zijn begonnen met zand waaronder we op 40 cm diepte gaas hadden gedaan. Ze waren toen zo fanatiek aan het graven dat er meer zand naast als in het hok lag. Ook vond ik dat altijd vies als ze er op poepte en plaste.
    Nu kan ik altijd de keutels bij elkaar vegen en is het zo weer schoon. Sinds kort heb ik een oude stofzuiger en zuig ik de keutels op. Even de tuinslang erop en het hok is weer schoon. Stofzuiger vinden ze ook helemaal niet eng.

Heb ook geen nagels meer hoeven knippen sinds ze op steen lopen.

15. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    hier ook op de tegels, makkelijk schoon te houden en beter voor hun nagels.

Deel Deze Pagina