zwanger worden/lange cyclus en gewicht?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door tifa, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vorig kaar ben ik van 38 naar 42 kilo gegaan, nu zit ik iets meer dan een half jaar rond de 50 kilo. Ben ongeveer 1.70 lang.

in december ben ik gestopt met de pil maar tot nu toe mog niet ongesteld geworden.
    Vorige week langs de huisarts gegaan deze gaf aan nog een half kaar tijd te geven.

nu las ik ergens dat je cyclus lang kan worden door een schommelend gewicht.
    ik vraag me af in hoeverre dat invloed heeft en hoelang dit invloed kan blijven hebben.
    ik zit nu al ruim een half jaar op hetzelfde gewicht.
    wel ben ik vegetarisch en sinds het stoppen met pil bewust aan het letten op voedingsstoffen die niet in vlees en vis zitten.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
    Zou je cyclus dan snel weer normaal kunnen zijn of heeft dit zeker nog jaren nodig gemiddeld? Of heeft het misschien wwl helemaal geen invloed?

2. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Hi. Ik heb ook een gewicht wat erg schommeld, en heb zwaar overgewicht. Ik ben in november gestopt met de pil, maar mijn cyclus is wel pp gang gekomen! Alleen wel lange cyclussen, helaas. Dus ik lees graag met dit topic mee.. Ik vind het zo spannend om zwanger te worden met m'n overgewicht dat ik benieuwd ben naar verhalen van anderen!

3. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spannend! Ik hoop dar het snel raak is voor je.

ik probeer nu op te letten dat ik ook nep vlees en bonen enzo eet ipv alleen maar groenten. Zal vast geen kwaad kunnen!

4. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Het is mogelijk dat je gewicht nog steeds te laag is voor een regelmatige cyclus.
    Hou je cyclussen goed bij en vraag eventueel of ze alvast je hormonen willen checken.
    Een laag vetpercentage kan bijvoorbeeld de aanmaak van oestrogeen beperken, dat soort dingen zijn wel handig om te weten.

5. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt! Ik ben vorige week bij de dokter geweest maar niet na gevraagd over mijn gewicht. Heb er toen niet bii stil gestaan.
    hij heeft er uit zichzelf niks over gezegd.
    ik heb wel ongeveer een half jaar alleen groenten gegeten, nu sinds een half jaar af en toe weer nepvlees en noten en bonen e.d omdat ik geen vlees eet.
    ook weer brood en aardappels enzo! Misschien heeft het inderdaad even tijd nodig

6. Ninn

Ninn Lid

8 feb 2014
    76
    4
    8
    NULL
    NULL
    Bij mij heeft het nog lang geduurd voor ik weer ongesteld werd, terwijl ik al een tijd ruim voldoende at en mijn gewicht snel steeg. Ik heb nu zo'n anderhalf jaar een zeer onregelmatige cyclus van minstens 40 dagen. Soms sla ik een maand over. Mijn gewicht schommelt enorm en ik heb nog ondergewicht. Voordat ik de pil slikte en nog geen eetstoornis had, werd ik wel netjes elke maand ongesteld met een regelmatige cyclus.

Het kan sowieso wel een half jaar duren voor je weer ongesteld wordt na het stoppen met de pil. In jouw geval kan het ook zijn dat je gewicht toch nog te laag is (je hebt immers nog ondergewicht) en/of je eetpatroon nog niet optimaal.

Ik durf niet te zeggen of het allemaal wel of geen invloed heeft. Ik ken ook meiden bij wie alles een stuk vlotter verliep, maar dit is mijn ervaring.

7. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord. Wat is jou gewicht nu als ik vragen mag?
    ik ben sinds het stoppen met de pil helemaal niet meer ongesteld geworden, ook geen ontrekkings bloeding.
    Met de pil werd ik ook altikd gewoon regelmatig ongesteld.
    Ik denk dat het misschien nog wel een tijd kan duren als het daarmee te maken heeft omdat misschien je lichaam zolang met te weinig voedingsstoffen heeft gedaan.

8. Ninn

Ninn Lid

8 feb 2014
    76
    4
    8
    NULL
    NULL
    Ik denk dat wij niet veel schelen in BMI. Ik weet mijn precieze gewicht niet. Dat wordt voor me bijgehouden door de hulpverlening.

Ik ben na het stoppen met de pil (alweer een aantal jaar geleden) ruim twee jaar niet ongesteld geweest, maar toen was ik er lichamelijk ook slechter aan toe, dus dat is puur eetstoornis geweest. Nu weet ik ook niet goed waar mijn lichaam allemaal mee bezig is ;)

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ondergewicht heeft een negatief effect op je cyclus. Je lichaam gaat in de spaarstand, waardoor je cyclus stil gelegd wordt. Je BMI is maar 17,3. Het gaat meestal niet om een gewichtsschommeling, maar om het daadwerkelijke gewicht en BMI-waarde. En dan zit je wel aan de ondergrens of er misschien zelfs onder. Het kan zijn dat je dus eerst meer moet aankomen, voordat je cyclus weer op gang komt.

10. Alou

Alou Bekend lid

14 nov 2013
    635
    0
    0
    Ik sluit me aan hoe Jippie het beschrijft.

Misschien toch raadzaam om dit met je huisarts te bespreken.
    Ik heb ook een periode door eetstoornis te lage BMI gehad waardoor mijn menstruatie uitbleef. Achteraf was de PCOS de hoofdoorzaak hiervan.

Op dit moment blijf ik afvallen door mijn prikkelbare darmsyndroom (--> oorzaak mogelijk stress) daarbij let ik op mijn voeding. Voor het uitblijven van mijn menstruatie ben ik onder behandeling in het ziekenhuis. Maar doordat ik een gezonde BMI heb is mijn gewicht niet ten sprake geweest.

11. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben laatst bij de huisarts geweest maar we hebben het er verder niet over gehad, het is hem in ieder geval niet opgevallen.

Toen ik nog aan de pil zat werd ik wel gewoon ongesteld al was dat meestal maar 2 of 3 dagen.

dat word meer taartjes eten dan haha!

12. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ja maar de hormonen die je door de pil wel kreeg worden nu dus door je lichaam waarschijnlijk nog niet goed aangemaakt.

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Met de pil heb je zelf geen cyclus, maar wordt alles kunstmatig geregeld. Dat staat dus totaal los van je eigen lichaam.

Bij onder-en overgewicht werkt de pil prima. Ik werd ook gewoon ongesteld tijdens de stopweek. Na het stoppen met de pil speelde mijn PCOS weer op, ik had ook overgewicht wat effect op mijn cyclus had. Tijdens de pil nergens last van. Dat heeft er dus niks mee te maken.

Misschien dat het je huisarts niet opgevallen is dat je ondergewicht hebt. Het is volgens mij wel algemeen bekend dat gewicht een negatief effect kan hebben op je cyclus.

Deel Deze Pagina