Grote onzin! Ik studeer toch zeker niet voor de maatschappij? Dan zou de regering ook moeten bepalen wat je gaat studeren, want er zijn nu eenmaal meer leraren nodig, dus dan moeten we dat maar gaan doen... De regering heeft de studiefinanciering bedacht (3 keer hoera!) en financiert daarmee opleiding van hun mensen. Dat doen ze zelf, maar daarmee vind ik niet dat ze dan vervolgens het recht hebben om je daar iets mee te laten doen! Ik kom zelf net van het HBO (afgerond) en na nu een jaar een part-time particuliere school te hebben gevolgd, word ik straks in augustus thuis-blijf-moeder. Ik vind dat de gewoonste zaak van de wereld en heel erg belangrijk voor mijn kinderen. Wat wil de regering liever? Goede, evenwichtig opgroeiende jeugd (in deze tijd van vergrijzing), of dat ik in de (oh zo bagger gefinancierde) zorg ga werken? Ik kies zelf graag Ben ik daarmee niet maatschappelijk verantwoordelijk bezig? Ik denk het juist wel! Denk eens aan de hoeveelheid kinderen die tegenwoordig al vanaf hun 2e levensmaand minstens 3 dagen in de week bij juf zus en zo zitten! Dat gaat nooit gebeuren met mijn kinderen! Dan maar maatschappelijk onverantwoord.
alsi k het me goed herinner had dit te maken met de prestatiebeurs. Dit is dus voor de mensen die wel grotendeels op kosten van de staat studeren, niet voor degenen die hun eigen studie cent voor cent hebben betaald. En natuurlijk heeft studeren zin voor je eigen persoonlijke ontwikkeling, maar als je er voor kiest om altijd thuis te blijven bij de kinders, dan heeft de maatschappij daar bitter weinig aan. Dat was de stelling toch?
En wat nou als je niet aan de bak komt in het vak dat je geleerd hebt en je pakt iets anders aan, moet je dan ook je studie terug betalen? Ben je dan ook maatschappelijk onverantwoord bezig? Wat kost de maatschappij een uitkering? Over uitkering gesproken; mag je die dan we hebben want dat wordt toch ook door de maatschappij betaald? Wat kost de maatschappij een verzorgingstehuis? Jeugdopvang? Kamertrainingscentrum? Wat kost het om een tijd niet te werken en te mantelzorgen? Laten we de verzorgingsstaat vooral niet afschaffen. Er zouden een hele hoop mensen in de problemen komen en dat vind ik maatschappelijk onverantwoord.
Trouwens, een universitaire studie kost wel meer dan wat wij (ik heb gestudeerd) aan collegegeld betalen aan de universiteit hoor. Ik geloof dat een studie de universiteit wel 10.000 euro kost. Gemiddeld! Een gedeelte wordt bekostigd door het collegegeld, het grootste gedeelte wordt bekostigd door de overheid. Ik hou van onze verzorgingsmaatschappij! Vind dat het echt wel beter kan voor de mensen die net buiten de boot vallen (op welk gebied dan ook), maar ik betaal graag belasting om anderen te helpen om te studeren, voor kinderopvang, voor ziekenhuizen, voor mensen die niet kunnen werken wegens ziekte of om andere redenen.