n.a.v. het spaar-topic: babyspullen kopen

Discussion in 'De lounge' started by Annedore, Mar 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Hoi allemaal,

Ik heb het spaartopic eens door zitten lezen en het valt me op dat velen niet of nauwelijks kunnen sparen.
    Wij hebben zelf ook jaren niet kunnen sparen. Nu sinds een klein jaartje lukt het af en toe en het is zeer wisselend. Helaas is al ons spaargeld nu weer zo goed als op door onverwachte uitgaven. Nu was het daar ook voor bedoeld, maar gelijk bijna alles weer weg vinden we heel jammer.

Maar veel van de dames die het niet breed hebben willen wel of hebben al een kindje (of meer). Hoe zijn jullie aan de babyspullen gekomen?
    Ik zit daar best wel over te piekeren soms. Ik weet ook wel dat het kind nog negen maanden onderweg is, maar soms ben ik wel eens bang voor weer een financiële tegenvaller.
    Uit voorzorg zijn we nu maar vast begonnen met het eventuele babykamertje op te knappen, ook al heb ik de eerste afspraak bij de gyn pas over een maand. Maar NU hadden we geld om wat spullen te kopen bij de Gamma, dus dat wilde ik gelijk benutten :)

Ik heb nu al een heel strategisch plan van wat ik wanneer, van welk salaris, van vakantiegeld en eventueel nog van de 13e maand kan kopen. Dat geeft me toch een enigszins voorbereid gevoel.

Maar hebben jullie dan bijvoorbeeld ook tweedehands spullen gekocht? Ik zit bijv. wel aan een tweedehands bugaboo te denken en meubeltjes van de Ikea. Het is allemaal zo duur bij die babyzaken:$

Gelukkig weet ik dat onze toekomst qua geld gezien alleen maar beter zal worden (okee, 100% zekerheid heb je nooit, maar toch). Elke maand is alles weer betaald en hebben we te eten, maar vind het soms wel jammer dat ik op dit soort dingen moet beknibbelen.

Sorry voor het hele verhaal, was zo lekker aan het typen ineens :)

Groetjes Annedore

2. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Hier wordt er sowieso veel gekozen voor 2e hands spullen.
    Daarbij krijgen we ook wel het één of ander..
    Een kamertje wordt of van marktplaats gehaald of ikea, die heeft ook hele leuke niet al te dure spullen.
    Kinderenwagen wil ik ook van marktplaats, daar staan vaak nog degelijke wagens op, voor een leuke prijs.

Ik vind dat het helemaal niet duur hoeft te zijn. Het gaat er om, dat je een kind alle liefde, zorg en aandacht kan geven en een kamer van 1500,- zal daar echt geen extra bijdrage aan geven.

3. suikerboon

suikerboon Bekend lid

Dec 30, 2007
    924
    0
    0
    arbeidster
    menen
    ik heb het geluk dat ik heel veel gekregen heb .
    mijn mama heeft de kinderkamer gekocht, de maxi-cosi in 2 de hands gekocht en nog wat kleertjes ..
    van mijn schoonzus heb ik alle kleertjes gekregen van haar zoontje. van de meter heb ik de luiertafel(of hoe het ook noemt) gekregen. Van de peter het park, volledig met bekleding enal. en van mijn schoonmoeder de kinderwagen. wij kopen nu en dan nog wat nieuwe kleertjes en verzorgingsproducten en pampers. Dus eigenlijk heb ik HEEL veel geluk gehad !!!

maar we kunnen wel niet veel sparen. maar daar zit ik niet mee in.
    we hebben alles wat we nodig hebben en we zijn blij met wat we hebben!

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben de luxe positie dat we wel kunnen sparen. Maar ook voor ons zijn het vakantiegeld en de belastingteruggave welkome geldbedragen. We laten (zolang dat financieel haalbaar is) de hypotheekrenteaftrek 1x per jaar terugbetalen in plaats van elke maand. Da's toch een fijn spaarpotje.

Deze zomer gaan we niet op vakantie. Scheelt toch ook weer een paar honderd euro. (Wij zijn meestal niet zoveel kwijt hoor, we kamperen voor maximaal 10 euro per nacht en koken de meeste dagen zelf. Maar een keertje overslaan scheelt toch.)

Verder denk ik dat het slim is om eens bij de kringloopwinkels en op marktplaats te kijken voor meubeltjes. Want ik vind dat ze bij Prenatal enzo nogal wat durven te vragen!
    Het geld dat je op die manier bespaart, kun je dan eventueel weer uitgeven aan een nieuw autostoeltje of een goed matrasje. Die zou ik persoonlijk liever niet 2e hands kopen.

Voor kleertjes ga ik gewoon naar Zeeman, Hans Textiel, Wibra e.d. Misschien is de kwalitieit wel minder, geen idee. Maar het hoeft toch allemaal geen maanden en 20 wasbeurten mee te gaan. Voor je zo ver bent, zijn ze er toch al uitgegroeid.

5. honeyy

honeyy VIP lid

Nov 5, 2008
    7,635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    hee!!

Hier word wel gespaard, maar netzoals het verhaaltje bij jullie; veel financieele tegenslagen dus het grootste deel al weer op.

Wij hebben nog geen kindje, ben al gauw met iets tervrede,. net zoals hier al boven word gezegd, wil geen kamertje van 1500 euro, 2e hands is net zo goed!! Als ik een maand extra uren gedraait heb en deze dan zwart uitbetaald krijgt dan koop ik daar ook al iets voor; Wippertje staat al boven etc. nu kan ik het missen en scheelt dadelijktoch weer :)

Liefs xxx

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Gewoon heel veel tweedehands.

Dat is niet eens altijd nodig maar ik ben sowieso iemand die erg graag tweedehands koopt. Koopjes en tweede hands.

Er zijn zoveel leuke spulletjes nog prima te gebruiken en zonde om er teveel voor te betalen. Ik ben echt zuinig op dat gebied.

Een autostoel zou ik niet tweedehands kopen ( ook geen ondergoed)

7. Starry

Starry VIP lid

Sep 6, 2007
    6,101
    623
    113
    Female
    Rotterdam
    Ik heb ook gereageerd in het spaartopic, daar melde ik al dat wij niet kunnen sparen en op dit moment nog 25 €uro hebben tot ons salaris komt dat is rond de 24ste..en na deze 25 €uro staan we 1000 €uro in het rood..

Toen ik zwanger raakte woonde we net samen en had ik nog een full-time baan en daar door hadden we het toen ook wat beter, en de spullen hebben we voornamelijk gekregen de babykamer ( nieuw ) van mijn schoonvader, kinderwagen ( nieuw ) van mijn schoonmoeder, maxi cosi ( nieuw ) van mijn mamma en pappa, badset ( nieuw ) van mijn schoonzus...verder hebben we de dingen zelf gekocht en allemaal nieuw, mijn man wilt namelijk geen tweedehands spullen voor zijn dochter.

8. spinner

spinner Actief lid

Mar 7, 2009
    152
    0
    16
    Wij zijn ook geen enorme spaarders, al komt dat meer doordat we vaak veel geld kwijt zijn aan verbouwen etc.
    Misschien is het vreemd van ons ofzo, maar toen we besloten voor een kindje te gaan, ben ik pas gestopt met de pil, toen er naar mijn idee echt financiele zekerheid was. Dus wat geld achteruitgelegd voor babyspulletjes, en 'zekerheid' wat betreft werk. Nu kan je nooit helemaal zeker zijn van alles natuurlijk, en met weinig kan je je kindje ook genoeg bieden, maar het gaf mij een stukje rust.

9. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier beetje bij beetje gekocht (kinderwagen al voor dat ik zwanger was hahaha)
    heb gelukkig geen dure smaak, en ikea is gewillig kwa prijzen, kleertjes in de opruiming.

10. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Ik begrijp wat je bedoelt. Dat is precies de reden dat mijn man destijds pas voor een kindje wilde gaan als hij een vast contract had en ik mijn opleiding klaar had. Dat eerste inmiddels al járen geleden en mijn diploma is ook al even in de pocket.
    Wij krijgen een prima bedrag binnen elke maand. Kunnen ook goed rondkomen, alleen sparen is nogal moeilijk. Als er nou eens 3 maanden geen grote bedragen uit zouden vliegen, dan zouden wij al een erg leuk bedrag op onze spaarrekening hebben :)
    Maar goed, wat men hier ook al schrijft. Tweedehands en Ikea voldoet ook prima en af en toe wat vooruit kopen kan ook best eens :)

Groetjes Annedore

11. Skye

Skye Niet meer actief

Hier ook veel financiele tegenslagen gehad, dus spaargeld is ook weg! Sowieso ben ik toch niet van het bergen geld uit geven. Ik heb mooie meubeltjes bij de ikea gehaald! Staan echt prachtig in haar kamertje. Ledikantje is nog van mij van vroeger geweest, helemaal opgeknapt natuurlijk. Niet omdat we geen geld hadden, maar omdat we dat leuk vonden, dat Kyra daar in zou liggen. Kinderwagen van mijn nicht overgenomen, die deed hem toevallig weg! Al vind ik de aanbiedingen van sommige kinderwagens ook best goed te doen. Voor een paar honderd euro heb je tegenwoordig al een alles in 1, dus kinderwagen, buggy en maxi-cosi.

Verder hebben we wel alles nieuw gekocht zoals Maxi-cosi, buggy, autostoel groep 1, Chicco kinderstoel en alle kleine dingen zoals badje + standaard en alle kleertjes enz. Wij hebben dan wel genoeg geld om alles nieuw te kunnen kopen, (ben zelf niet echt van marktplaats-spullen), alleen van mij hoeft het echt allemaal niet zo duur!! Je hebt genoeg leuke goedkopere dingen.

12. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

plannen is idd heel mooi en handig, maar hier een eigenwijs kindje wat door de pil heen kwam, dus weg plannen

13. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Totdat wij kinderen hadden kon ik sparen, hebben bijna alles voor de oudste nieuw gekocht. Maar heel goed rondgekeken en ons kamertje was 600 euro, dus niet extreem duur (oke, na bijna 3 jaar en 1 verplaatsing valt de kast wel bijna uit elkaar, dus dat over de kwaliteit).

Maar ja.. toen ging het ineens achteruit, ik ben ziek geworden. Maar sommige dingen waren nog goed te doen. Zwanger van nr 2 en toen ben ik wel goed gaan rondkijken.
    Gaan steeds meer groot speelgoed bijvoorbeeld 2e hands aanschaffen, hebben we ook met de buggy gedaan.

Maar inmiddels is het geld op, geen spaargeld meer, dankzij de kosten voor de kinderen. Ikea heeft leuk spul voor relatief weinig geld, en ook op marktplaats staat genoeg. Als ik het over zou doen, zou er voor de eerste al meer van marktplaats zijn gekomen.

14. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    het is hier geen noodzaak, maar wat ik budgeteer heel veel en ik probeer me daar zo goed mogelijk aan te houden, gewoon om wel goed te kunnen sparen.
    Wat ik dan wel doe als ik alleen nog boodschappen budget heb, is goedkoper boodschappen doen en de kleine beetjes op te sparen. Daar koop ik dan leuke kleine dingetjes van, zodat we voor de grotere dingen meer geld hebben.
    Daarbij spreid ik de aankopen qua kleertjes heel erg. Ik ben al een maand geleden begonnen met zomerkleertjes kopen, ipv in 1 keer als het mooi weer wordt.
    Maar goed, misschien wel heel makkelijk gezegd hoor, want het is bij ons geen kwestie van geld op, maar van geld niet willen uitgeven.

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,819
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier ook veel via marktplaats.. net weer geslaagd voor 5 dingetjes - kleding. M'n dochter groeit ineens uit 80 en 86 heb ik nog niet veel liggen merkte ik ineens.
    Ook voor mezelf dadelijk positiekleding.
    En natuurlijk meubeltjes. Ik ben nu al aan het snuffelen voor een box. We hebben nu iets meer ruimte dan voorheen, dus komt er nu een gewone grote. De kleine box van m'n 1e, is alweer verkocht via marktplaats (heeft uiteindelijk niets gekost) .

Dus het is niet alleen kopen via marktplaats, maar ook spulletjes verkopen...

16. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ik moet echt hard nadenken wat we zelf nieuw hebben gekocht hoor! Da's echt heeel weinig namelijk. Voornamelijk kleertjes denk ik. Wiegje heb ik zelf nog in gelegen. Ledikant hebben we te leen. Ladekast die dienst doet als commode hebben we (nieuw) van schoonouders gekregen, evenals de triptrap. Bugaboo hebben we via marktplaats 2de hands. Maxicosi, badje, box, speelgoed, wipstoel etc etc allemaal te leen van vrienden.
    Wij kunnen ook niet zoveel sparen, dus het is erg welkom hoor! En ik vind het zelf ook zonde om alles nieuw te kopen, terwijl je het maar kort gebruikt. Binnenkort weer naar een tweede hands kleding en speelgoedbeurs!!! Joehoe! Kunnen we onze slag slaan!

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Je hoeft toch ook niet veel uit te geven?:)
    En Ikea is niks mis mee, bedje en commode van onze zoon komt ook daar vandan...
    Kinderwagen hebben we gekregen van schoonmoeder. Maxicosi wel nieuw, maar dat zou ik nooit 2e hands kopen ivm veiligheid.

Maar ik ben het niet mee eens dat je er maar even mee doet...Als je nog een 2e kindje wil dan kun je heeeel veel dingen weer gebruiken.

18. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    hier ook geen geld om te sparen. Elke maand is gewoon opletten dankzij de hoge kosten.
    Van de eerste niet veel meer over. Redelijk wat verkocht op mp wegens plaatsgebrek.

Babyspul hoeft hier ook niet veel te kosten. We hebben een kinderwagen, compleet met bak enz van mp, echt zo goed als nieuw. Denk dat dat onze duurste aankoop is voor beeb 2.
    De wieg is de familiewieg. Commode van de oudste is een oud kastje wat van mn ouders is geweest. Leuke spulletjes erop en t is prachtig. Kleertjes, als t een jongen wordt kan ik veel tweedehands overnemen. Een meid dan gaan we shoppen, maar dan ben ik fan van zeeman enz. Voor die ukjes echt geweldig leuke dingen.
    Ik ben zelf geen merkenfan en zie t nut niet in van een mexx of ralph lauren broekje in maat 56 van 30euro. Daar heb ik een week kleding voor. Maar dat is ieder zn ding!

Verder luiers komen van t kruidvat. Uit ervaring gebleken de beste voor mn dochter, maar aangezien ieder kindje anders is, kan ik alleen maar hopen dat nr 2 ze ook goed past.

Voeding, ik ga borstvoeding geven net als nr 1. Dus kosten van flesjes enz spaar ik. Lukt t niet, dan komen die kosten er nog bij.

19. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,819
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

nouja, zelfs al gebruik je het 2x, een aantal dingen gebruik je dan nog maar relatief kort:
    kinderwagenbak
    wiegje
    kleertjes in de kleinste maatjes
    bepaald speelgoed (bogenkleed ofzo)
    maxicosi + easybase eventueel

20. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Het liefst zou ik ook bergen geld kunnen sparen. Zodat ik me geen zorgen zou hoeven maken over hoe ga ik straks de opleiding van mijn zoons betalen. Hemel, wat als er een gaat studeren en hoog intiligent is.:( Maar ik ben op dit moment eigenlijk al blij dat we rond kunnen komen. Mijn jongste zoon heeft de kamer van de oudste over genomen en de oudste heeft een mee groei bed van de ikea. Was niet het duurste en de omkleed tafel is een buro/bed van een nichtje die is ingekort op een manier dat hij later nog weer kan worden omgebouwd. En witte verf is niet duur, daar hebben we zijn kamer mee geverfd. Het zijn de detais die het doen.
    Die leuke schilderijen van de Action en die leuke raamstikcers van een euro die ik eens bij de Wibra heb gehaald.

Tja, en zo schuiven we door het leven op dit moment door het leven. Nog geen grote schulden dus het valt nog mee. Maar sparen, ik wil er mijn hoofd nog niet over breken. Het is zo al lastig genoeg. Te doen, maar lastig genoeg.

Liefs Janna

Share This Page