Niet kunnen plassen, katheter

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door blondi, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Na mijn bevalling kon ik niet meer plassen. Mijn blaas zat bomvol en ik moest erg nodig maar het lukte gewoon niet. Een luie blaas noemen ze dat dus. Toen hebben ze een katheter geplaatst die er 3 dagen in is gebleven.
    Toen ging het alsnog goed genoeg, wel een stuk beter want ik kon wel plassen maar ik kan mijn blaas niet leegplassen.
    Nu moet ik dus na elke plas nagekatheteriseerd (?) worden, aangezien ik dit echt niet bij mezelf durfde te doen, doet mijn vriend het.

Ik mag hiermee stoppen als er 3x achter elkaar niet meer dan 100 ml urine in mijn blaas blijft zitten.

Ik hoopte van meer vrouwen ervaringen te horen want het schijnt niet vaak voor te komen. Ben vooral benieuwd of er tips zijn die het plassen verbeteren, oefeneningen misschien? En hoe lang heeft het bij jullie geduurd?

Ik ben best wanhopig eigenlijk en heel mijn kraamtijd word hierdoor verpest... :(

2. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Hoihoi!

Hier exact hetzelfde gehad, ook een retentieblaas na de bevalling en de katheter die 4 dagen is blijven zitten. Echter herken ik het stuk van het na-katheteriseren niet, kun je me vertellen wat dat is? Ik heb er nu bijna 7 weken later nog last van, voornamelijk dat ik me dus niet leeg kan plassen en dat ik nog veel druk voel op mijn urinebuis tijdens het plassen. Ga er van de week mee terug naar de huisarts.

Ik loop wegens BI bij de therapeute en die gaf me als tips voor het leegplassen te schommelen, met je bekken te kantelen en moet zeggen dat dat altijd al een heel eind scheelt! Misschien kun je dat proberen?

3. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Elke keer dat ik naar het toilet ben geweest moet mijn vriend een katheter inbrengen om de blaas helemaal leeg te maken.
    Het gaat gelukkig goed nu, er is zeker vooruitgang. Ik voel beter wanneer ik moet plassen en ik kan het beter laten lopen.

Het begin is voor mij nog moeilijk, het is net alsof mijn blaas op slot zit.

Wat hebben ze bij jou na die 4 dagen katheter dragen gedaan dan? Gewoon eruit gehaald en naar huis gestuurd?

4. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik ben met catheter op dag 2 naar huis gegaan en toen na 4 dagen is ie eruit gehaald en klaar. Na 3 weken kwam ik erachter een fikse blaasontsteking te hebben, ondanks dat ik per dag netjes 2l water dronk naast mijn normale behoefte aan drinken zeg maar voor mn blaas te spoelen. Ook 2x een stootkuur vitamine C 1000mg gedaan van een week lang maar alsnog een ontsteking cadeau. Nu nog steeds veel last... Vanmiddag komen ze op huisbezoek dus ben benieuwd!

5. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ow dan zijn ze bij ons in het ziekenhuis een stukje strenger dan.. Ik moest eerst 2x geplast hebben, toen bleef er nog 800 en 650 cc urine in mijn blaas zitten, veels te veel dus!
    Toen wilde ze dat ik mezelf leerde katheteriseren maar dat zag ik dus echt niet zitten dus werd het mijn vriend uitgelegd.

Het is echt geen pretje, mijn vriend kan bijna niet weg. Heb hem al eens naar huis moeten laten komen omdat ik moest plassen.

Maar het is beter dan blaasontstekingen enzo krijgen natuurlijk.. ben benieuwd hoe je huisbezoek is gegaan!

ps. vandaag heb ik 2x geplast. 1x 200 cc en 1x 100 cc. Supergoed dus! :D
    Ik hoef niet vaak te plassen maar daar ging het gelukkig niet om, ik heb nooit vaak hoeven te plassen.

6. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Jeetje klinkt inderdaad niet prettig!

Huisbezoek was goed, ik moet vrijdag naar de praktijk komen voor een inwendig onderzoek want t klinkt nog niet goed zeg maar. Ik had een retentieblaas van net geen 1000 in het zh en kreeg toen een catheter met een kraantje. Die is er dus 4 dagen in blijven zitten en hebben constant alleen het kraantje open hoeven zetten boven een emmer als de cathether vol zat ;). Die is er toen vrijdags uitgegaan en verder is er niets meer aan gedaan... Echt bizar dat het zo'n verschil kan zijn zeg!

7. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Nou hier vandaag onderzoek gehad en zoals ik zelf al vermoedde; heel de boel is flink ontstoken van binnen door nalatigheid :(. Urinebuis, vagina, wanden, slijmvliezen etc... alles eigenlijk... Nu dus een dubbele kuur gekregen in de hoop dat het ergste snel weg is.

8. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Echt waar?! :O
    helemaal uit de hand gelopen dus... heb je ook pijn?

Ik ben sinds gisteravond klaar met katheteren :$
    Heb achter elkaar 70,90,80 geplast.
    Had echt niet verwacht dat het opeens zo goed zou gaan.

Maar achteraf zou het voor jou dus misschien wel beter zijn geweest als je ook moest nakatheteriseren?

9. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    hier wel ervaring met katheter maar niet met het na katheteriseren. Gelukkig maar, want dat klinkt niet fijn.

Vond het wel ontzettend raar dat ik na mn bevalling niet kon plassen, had tijdens de weeën enorm veel gedronken dus uurtje na geboorte had ik echt een enorm volle blaas.
    Ik op de po stoel (bijna van mn stokje want voelde me heel slap) maar kon niet plassen.
    katheter erin, blaas leeg, prima.
    Half uurtje later, blaas weer vol, weer katheter en zo nog een keer.
    Toen konden ze alleen katheter geven voor een aantal dagen, ik was allang blij want vond het een enorm rotgevoel dat mn blaas steeds zo vol was.
    Ik bleef 1 nachtje in het zh dus katheter ging mee naar huis. Liters cranberry sap gedronken tegen blaasontsteking.
    Paar dagen later terug naar zh, katheter eruit en moest wel plassen voordat ik naar huis mocht.
    daarna geen last meer gehad.

Blondi wat fijn dat je klaar bent met katheteriseren!

Bailey hoop dat je kuur helpt en alles snel over is, sterkte ermee!

10. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb het 4 jaar terug gehad bij Rick. (rick is om 6.30 uur thuis geboren) 's ochtends rond 10 uur kon ik al niet plassen, maar toen heeft de VK een katheter gezet en zo m'n blaas geleegd. Daarna ben ik vrijwel de hele dag niet meer naar de wc geweest, 's avond gingen mijn ouders pas laat weg dus rond 22.15 probeerde ik te plassen want ik moest nodig. En toen lukte het niet, VK gebeld en moest naar het ziekenhuis. Daar hebben ze heel veel uit mn blaas gehaald, kreeg een katheter voor 3 dagen en mocht naar huis, na 3 dagen lukte het plassen nog niet goed, dus moest de katheter weer terug. (ze zeiden toen ook in het z'huis dat de kans klein was dat het na 3 dagen goed zou gaan, omdat mn blaas zou uitgerekt was.) Dus nog eens 3 dagen en toen mocht ie er gelukkig wel uit blijven!

Daarna heel erg opgelet met plassen, maar vond het wel moeilijk. Ik kon inderdaad ook moeilijk beginnen, als ik over het eerste punt heen was ging het wel weer. Maar heb er echt een flinke tijd last van blijven houden. Ook het gevoel van 'nodig moeten' was weg, het werd meer een vaag zeurderig gevoel in mn buik, dat heb ik nu nog weleens.

Achteraf zeiden ze dat ze na die eerste katheter veel alerter hadden moeten zijn op het plassen. (VK en Kraamverzorgster).

Ik vond het wel een teleurstelling, ik ben de eerste week mn bed heel weinig uitgeweest omdat ik steeds die zak mee moest sleuren. Dit heeft ook mn herstel heel erg beïnvloed. Gelukkig werden er voor mij wel extra uren kraamzorg geïndiceerd.

Bij de bevalling van Thijs was ik natuurlijk extra alert op het plassen, de eerste poging lukt het niet, dus ik was al half in paniek aan het raken dat ik weer aan de katheter moest. Maar uiteindelijk bij de 2e poging een half uurtje/uurtje later lukte het wel! Herstel ging ook veeeeel sneller. Ik zat met dag 2 al steeds beneden.

11. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    pinkpuma, nou dat vind ik idd slecht, dat je vk/kraamzorg na een katheter niet slecht hebben opgelet. Naar mijn idee hadden ze gedurende de dag jou een paar keer moeten laten proberen te plassen en als dat niet gelukt was, weer een katheter doen of naar het zh laten gaan. Heel vreemd.
    Ik vond die zak niet zo erg, handig is anders maar kon er aardig mee overweg.
    Hing em aan mn bed en met het douchen aan de douchedeur.
    En ik toch enorme last van mn hechtingen dus ging nergens heen :)

Fijn dat bij je 2e kindje je beter hersteld bent en wel kon plassen!

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik ben ook met een catheter naar huis gestuurd. ben bevallen met een ruggeprik en had totaal ruptuur die op OK gehecht moest worden. kwam met catheter terug die achteraf, 24 uur had moeten blijven zitten om m'n blaas tot rust te laten komen. een verpleegkundige heeft alleen een foutje gemaakt en heeft hem na 5 uur verwijderd. ik natuurlijk blij. maar wist ik veel. moeders had al geregeld dat ik eerder naar huis mocht. was goed, als ik kon plassen. ik dacht uitgeplast te zijn maar na na-katerisatie bleek er nog 500 ml in te zitten:$ ik voelde het echt niet. dus een flinke tegenvaller want catheter moest er weer terug in en moest 24 uur langer blijven:x volgende dag hetzelfde verhaal, catheter eruit, proberen te plassen en na-catherisatie. dacht echt uitgeplast te zijn maar zat toch nog 350 ml. in. 50 ml teveel. en toen kreeg ik de keus, of blijvend catheter voor ongeveer een week of catheter eruit maar dan zou ik mezelf een paar x per dag moeten na-catheteriseren:$
    ik zag mezelf al liggen met een spiegeltje met m'n totaal ruptuur. zelfs de verpleegkundige snapte niet hoe ze op dat stomme idee waren gekomen. dus voor catheter gekozen en gelukkig zouden ze het na 2 dagen weer nakijken omdat er toch een open verbinding is dus groot risico voor infectie. dus catheter erin. heb ze nog vriendelijk gevraagd voor een dagzak en een beenbandje zodat ik de zak onder m'n broek kon dragen, aan m'n been en niet met 2 meter slang en zak in de hand rond hoefde te lopen.:) je zag ze denken. vindt ook dat iets waar ze aan moeten denken hoor. maar goed. ik hoefde thuis alleen de zak te legen en 's nachts om te wisselen voor een nachtzak. na controle in het ZH bleek er nog 150 ml in te zitten dus dat was goed.
    maar m'n verloskundige was woest over de fouten en de manier hoe ze ermee om waren gegaan. ze hadden ook niet gemeld dat ik met een catheter naar huis ben gegaan.

13. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Jeetje zeg!! Mijn bek blijft open vallen...

Ik ben helemaal nooit na gecatheteriseerd, wat nu dus alle ellende veroorzaakt.
    Morgen nog maar x potje inleveren want mijn buikpijn blijft :(
    1 september evaluatie met mijn vk, hoop dat ik me in kan houden...

14. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    pinkpuma; mijn herstel ging ook een stuk slechter door doe katheter. En als ik nodig moet plassen is het inderdaad ook meer een zeurderig gevoel! Ben benieuwd of dat ooit nog beter word...

droebeltje; bij jou was het dus goed als er minder dan 300 in bleef zitten? Wat een verschil dan zeg.. ik had dus het geluk dat mijn vriend wilde na-katheteren want ik wilde het ook absoluut niet zelf doen! Ik liep dus wel met zo'n zak en een paar meter draad rond.. vond het echt erg!

De ziekenhuizen houden er allemaal wel erg verschillende regels op na zeg!:(

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik kreeg van de bekkenbodem-fysio het advies om niet alleen naar de wc te gaan als je moet. maar zowiezo op gezette tijden gaan om te proberen te plassen. ook al voel je niets.
    rechtop zitten want dan is je plasbuis 1 rechte lijn naar beneden. niet persen maar ontspannen. of, zoals ze zei:"de sluizen open zetten":D

hier hielp het ook om op een bepaalde manier op m'n buik/blaas te duwen. dit deden ze tijdens het catheteriseren tijdens ruggeprik ook.

gelukkig is het hier weer zo goed als 100%. had ook nog een kans dat het blijvend was. wel af en toe nog urine verlies gehad maar ook dat is weg. alleen af en toe het idee dat m'n blaas wel heel vol zit maar ik het niet voel. ik voel het alleen als ik wat op m'n buik druk. dan voel ik vaag het gevoel alsof ik heel nodig moet.

16. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Ik heb na mijn eerste bevalling niet geplast!! Niemand die mij eraan herinnerd heeft en na 6 uur werd het door de nachtverpleegkundige voor het eerst gevraagd. Natuurlijk werd dit helemaal niks en moest die katheter erin. Er kwam maar liefst 1,5 liter urine uit!! Gevolg dus idd dat ik daarna ook slecht kon plassen. Maar ik ben eigenlijk nooit na-gekatheteriseerd. Ging daarna gewoon bij iedere voeding eerst plassen, wat natuurlijk ook niet makkelijk ging. Kraan laten druppelen en vervolgens met een wc-papiertje op je rug net boven je bilspleet kriebelen. Dat laatste hielp echt om het te starten. Schijnt dat dat de boel namelijk ontspant.

Bij mij is het met plasgevoel trouwens wel helemaal goed gekomen. Wel nog een tijdje weinig aandrang gehad, echt wel 2 maanden denk ik. Ook nog ongewild urineverlies bij niezen en hoesten. Maar ook dat is helemaal weg gegaan!

Nu 36 weken zwanger van de 2e en vraag me af of het dit keer weer zo dramatisch zal gaan. Het begin zal al anders zijn, want als ik binnen 2 uur niet plas, zet dan die katheter maar. Vooral omdat je baarmoeder echt moet zakken, gebeurde de 1e keer dus niet. Met als gevolg, veel bloedverlies, langdurig herstel. BAH! Ben ook echt boos geweest op het zkh.

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb dan wel niet zo'n retentieblaas gehad, maar wel een katheter na mn bevalling ( door de ruggeprik/keizersnee ) op de een of andere manier voelde ik ook totaal geen aandrang na mn bevalling, maar had wel controle over mn blaas. Ik deed dus echt op gezette tijden plassen; bij elke voeding van mn dochter zowizo dus minstens 7x per dag. Langzaam aan kwam hier het gevoel weer terug maar heeft misschien wel een maandje geduurd.

18. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik mag maandag meteen naar de gynaecoloog, erg fijn dat dit zo snel kan. Doet nog steeds onwijs pijn en leegplassen is er nog steeds niet bij. Ben benieuwd....

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    dat is meestal bij een catheter :)

20. mama van sem

mama van sem Actief lid

10 mrt 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Blondi,
    Ik heb dit ook gehad! En mijn kraamweek werd er ook door verpest!!! Vooral door de gedachte dat het niet meer goed zou komen.
    Ik heb een ruggeprik gehad en daarna kon ik dus ook niet plassen.
    Ik na de bevalling nog twee dagen in het ziekenhuis geweest, maar kon nog steeds niet plassen! Dus naar huis met een katheter, schaamde me dood!!
    Ik moest de katheter een week inhouden om mijn blaas rust te gunnen. Na een week moest ik terug komen om te kijken of ik weer kon plassen.
    Dit koste me heeeeel veeeel moeite!! Vooral door de spanning en de stress!! Gelukkig lukte het! Ik ben nog nooit zo blij geweest met zo iets simpels!
    Daarna heb ik nog drie weken last gehad met plassen (ik voelde het wel maar het kwam moeilijk) maar het lukte me elke keer wel!!!....daarna werd het minder en uiteindelijk was het weer normaal.
    Het komt dus vaak gewoon goed hoor!! Houd dat voor ogen!
    Nu ik terug kijk, had ik dat niet die mooie eerste week met mijn zoontje moeten laten "verpesten"
    Maar het is vreselijk! En dit had je vast niet voor ogen om mee te maken na je bevalling.
    Succes ermee!

Deel Deze Pagina