Hoe man helpen met stoppen met roken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocoladekoekje, 12 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Vanmorgen is mijn man bij de huisarts geweest om te stoppen met roken. Voor nu heeft hij de tip gekregen alvast te minderen en bij te houden wanneer zijn moeilijke momenten zijn. Hij heeft besloten vanavond niet te roken (17.30u was de laatste) en zit nu enorm chagerijnig op de bank *zucht* :p Maar ik heb echt met hem te doen (en ben echt super trots op hem dat hij die stap genomen heeft!) en wil hem helpen waar ik kan.

Iemand ervaring hiermee? Hoe kan ik hem het beste helpen en steunen? Zou graag alle 'do's en dont's' willen horen ;)

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Oja, volgende week heeft hij weer een afspraak!

3. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Heeft de huisarts je man geen "hulpmiddel" aangeboden? Pillen, pleisters, lasertherapie oid? Mijn man is 3 weken geleden bij de HA geweest en kreeg pillen voorgeschreven. Deze worden vergoed en ik hoor er veel goede verhalen over. lk weet niet of ik de naam mag vermelden hier (reclame?)

4. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Dit was alleen de intake, dus geen idee wat ze gaan doen. Hij krijgt in ieder geval een hoop begeleiding, ook telefonische coaching. Die pillen weet ik niet of dat wel nut heeft, nicotineverslaving ben je in 3-5 dagen vanaf. Hij is al vaker gestopt, maar na ongeveer 2 weken weer begonnen. Gewoonteverslaving is bij hem dus veel meer het probleem...

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    @hellie Helpt het bij jouw man trouwens wel?

6. Locusta

Locusta Niet meer actief

Hmm.... moeilijk hoor. Mijn vriend is "cold turkey" gestopt va het WK van 2010. Heeft tot op de dag van vandaag niet meer gerookt. Hem steunen was makkelijk, aangezien ik zelf ook niet rook ;) Ik heb er geen gekke dingen voor gedaan, maar wel geprobeerd om zo min mogelijk de aandacht op het niet roken, stoppen met roken of roken an sich te vestigen. Het helpt trouwens wel dat vriendlief op zijn werk niet mag roken, dus hij zit 8u p/d in een rookvrije omgeving.

Ik denk wel dat het stoppen met roken alleen maar succesvol kan zijn wanneer het vanuit de persoon zelf komt (dus niet opgedrongen door de omgeving) en die persoon het ook écht wil. Vriendlief was al een poosje aan het minderen, wilde eigenlijk al stoppen in verband met zijn gezondheid en was er na het WK gewoon klaar mee. Het was niet makkelijk, maar door zijn eigen instelling en doorzettingsvermogen heeft hij het gehaald :)

Twee vrienden die samen met hem zijn gestopt, roken allebei weer. Net als een stel dat na hem is gestopt. Ik hoef er niet aan toe te voegen dat ik ontzettend trots op hem ben :D

7. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik weet het nog niet. Je moet dan een heel programma volgen via internet en als je die pillen een week slikt moet je stoppen met roken. Hij moet vrijdag stoppen, dus ben benieuwd. Hij rookt nu wel al een heel stuk minder sinds hij die pillen slikt.
    In die pillen zit overigens geen nicotine. Met dat internetprogramma helpen ze je met het afleren van de "gewoontes".

8. mikky1982

mikky1982 Bekend lid

19 aug 2009
    772
    0
    16
    Mijn man is ook gestopt, al 3 jaar! Ik ben zo trots. Vooral de aandacht berleggen en leuke dingen doen. Mijn man heeft pleisters gebruikt dat hielp hem heel goed.

9. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou al zijn aanstekers verstoppen denk ik:D

10. Draak

Draak Bekend lid

31 mrt 2009
    675
    2
    18
    Ergens in NL
    Mijn vriend heeft toen een boek gelezen.. wat je moet uitlezen en je moet tijdens het lezen ook doorblijven gaan met roken (anders slaagt het niet) en daarna ben je als het goed is gestopt!
    Bij mijn vriend hielp het.. hij wilde niet meer roken tijdens het lezen..;)
    Kreeg toen helaas een miskraam waardoor vriend het boek aan de kant heeft gelegd en het niet uitgelezen heeft..
    Hieronder de link van het boek:)
    bol.com | Stoppen met roken, Allen Carr | Nederlandse boeken

11. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik rook niet, dat scheelt al ;) Hij zit wel 2 avonden bij de muziekvereniging waar ze veel roken (binnen) en het ook maar belachelijk vinden dat hij stopt...

Ik probeerde vanavond leuke dingen te doen met hem als afleiding, maar hij wilde niks, alleen maar op de bank hangen. Hoewel hij nu bezig is met zijn derde film, dus ook afleiding, haha! Niet zo gezellig alleen, maar ja ;)

12. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hmm, dat boek wordt lastig, aangezien er hier in huis absoluut niet gerookt mag worden. Ook geen uitzondering, we hebben een kleine meid in huis...

Dat internetprogramma lijkt me ook niet handig om nu mee te beginnen, eerst maar eens afwachten wat die coach zegt!

13. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ik heb dat boek hier ook liggen, hij heeft het 2 x gelezen maar rookt nog steeds. Helaas heeft het hier dus niet geholpen;)

14. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Haha, ik vrees dat ie het gewoon op eigen kracht moet doen! Vanavond nog steeds niet gerookt, hij zit ook nog steeds te nukken voor de tv, maar de film ik over een kwartiertje afgelopen en dan neem ik hem gewoon mee naar bed ;)

15. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Je moet het indd ookecht willen, het zit tussen je oren, en dan kan je zo'n boek wel 100 x lezen....... Hahaha

16. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Ik weet niet precies hoe het zat.
    Of na 3 dagen is de nicotinedrang minder en na 3 weken verlies je de gewoonte.(of andersom :p)
    Ik ben ook gestopt met roken, dat is echt verschrikkelijk om door te gaan.

De belangrijkste redenen van het stoppen was de stank en het geld.
    Zodra mijn vriend merkte dat ik een sigaret wou, kreeg ik weer even alle redenen haarfijn voorgeschoteld.
    En dat heeft geholpen!!

17. Sensea

Sensea Niet meer actief

stoppen met roken kun je alleen zelf als je er echt achter staat. en heel veel staan er niet voor 1000 procent achter en dan is het gedoemd te mislukken. wat de partner ook doet of niet doet. het knopje moet bij hunzelf om.

18. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    Mijn vriend kreeg pillen van de ha om te stoppen Champix...je wordt op een gegeven moment gewoon ziek (braakneigingen) als je een sigaret opsteekt...deze kuur duurt 3 maanden en wordt vergoed...het werkt als een trein vind ik...hij is gestopt en het heeft hem door de moeilijke periode heen geholpen...hij zit nu in de laatste fase en ik denk dat hij het hierna op eigen kracht kan...hij heeft nog maar enkele momentjes dat hij echt trek heeft in een sigaretje maar samen staan we sterk...ik ben heel blij dat hij eindelijk gestopt en we gaan er samen voor dat hij het ook vol houd...
    Natuurlijk moet hij zelf willen maar aanmoediging van ons is natuurlijk wel een steuntje in de rug ;):D

Succes meid!! En ze worden vanzelf weer de oude of zelfs beter (mijn vriend kreeg ladingen meer energie)

Liefs

19. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hoe reageerde jij op dat moment? Mijn man wordt daar alleen maar héél boos om als ik dat doe!

20. Bri

Bri Niet meer actief

Nou rookt mijn vriend niet, nooit gedaan ook, maar dat laatste zou bij hem gewéldig werken... :p

Deel Deze Pagina