N.a.v.: Kind alleen thuislaten, ja of nee?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lousanne, 30 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

12 jan 2014
    2.020
    1.026
    113
    Mijn zoon van 11 blijft geregeld alleen thuis. Hij gaat ook niet meer naar de BSO als wij moeten werken. Hij vindt het heerlijk om alleen thuis te zijn. Moet ook zeggen dat hij geen standaard 11- jarige is. Is erg verantwoordelijk voor z'n leeftijd. Verder kan hij altijd bellen als er wat is. Ik heb werk waarbij ik eigenlijk direct naar huis kan als dat nodig is.

Dochter is een ander verhaal. Zij is 8 en vindt het doodeng om alleen thuis te zijn, dus ik laat haar nooit alleen thuis. Zelfs als ik alleen even een boodschap moet doen bij de supermarkt (die 500 meter bij ons huis vandaan is terwijl zoon thuis is), wil ze nog mee. Compleet ander kind dus als mijn zoon.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja precies. Hier 11, 14 en 16.
    Die van 11 laten we wel alleen helemaal alleen thuis als we in de buurt zijn en niet te lang.

3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Hier zijn ze 6 en 4.

Ik breng wel eens het vuilnis weg of ga naar de brievenbus, dan ben ik binnen een minuut weer terug. Verder nog niet, leuk om te lezen vanaf wanneer dat gaat spelen.

Oudste wil vooral graag in haar eentje naar school fietsen zoals veel van haar klasgenoten en dat mag voorlopig écht nog niet...

4. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Nee, ik laat ze niet alleen thuis. Ze zijn 5 en 3.

5. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    Die van 2 en 6 niet. Die van 9 is wel eens een half uur tot uur alleen thuis als bijv mijn man naar zwemles is met de anderen en ik nog niet thuis ben uit werk op vrijdag.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    Hier zijn ze 4, 8 en 10 en de oudste blijft soms alleen thuis
    Vanaf 8 jaar zijn we daar bij hem mee begonnen en gaat hartstikke goed
    Nu max 1.5 uur alleen en hij kan ons altijd bereiken

Middelste was laatst ook max 15 minuten alleen thuis

7. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Toen mijn jongste klein was heb ik hem regelmatig laten slapen in z’n ledikant terwijl ik mijn oudste van school op haalde (3 minuten fietsen).

Mijn oudste van 10 vindt het heerlijk om alleen thuis te zijn. Hij is in de zomervakantie voor het eerst een hele dag alleen thuis geweest omdat hij niet meer naar de BSO hoeft.

Mijn jongste van 6 laat ik in principe niet alleen thuis, tenzij het samen met zijn broer is en ik moet even weg.

8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Ja, zoon van 7 en van 5 blijven wel eens alleen thuis. Vooral die van 7 eigenlijk. Als ik kind(eren) ophaal van de opvang hoeft hij niet per se mee. Dan kijkt hij een filmpje. Meestal ben ik binnen 20-30 minuten weer terug. Zoon van 5 is soortgelijke tijd ook eens alleen thuis geweest met filmpje aan. Ze mogen voor niemand de deur open doen en gaan naar de buren als er echt iets is.

Ohja, vorig schooljaar, toen peuter nog dutjes deed, heb ik ook regelmatig de oudste twee van school gehaald toen hij aan het slapen was. School en opvang zitten hier 700 m. van huis. Daar ben je met 5 minuten fietsen dus wel. Peuter sliep dan in zijn ledikant en klom er nooit uit.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Wat dat betreft is het wel fijn om een beetje de vrijheid terug te hebben!

suus1983 vindt dit leuk.
  10. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    sowieso! Ik woon in een gehucht, ons kent ons.
    Ik ga ook alleen lopen.. ben langer onderweg met de auto dan te voet :p

Bloempjelief vindt dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ja hoor, die van 7 blijft gerust alleen thuis als ik naar de brievenbus wandel of ff een blokje om loop. Maar dat is een heel verantwoordelijk kind.

Ik heb nr 2 ook wel eens alleen thuis gelaten omdat hij sliep en ik binnen 10 minuten terug was van school. Idem voor de baby: maar dan geef ik wel de babyfoon aan de buren. Of zonder babyfoon, als ze in de tuin zitten (hoor je namelijk prima als ze echt huilen). Heb de pui open dus ze kunnen er altijd in.

Verder hebben we erg oplettende buren, nr2 is een wegloper en ik heb het niet altijd door (nr2 gaat naar de wc, ik pak vaatwasser uit en hij sneakt na t plassen zo de deur uit) en dan heb ik altijd wel een buur die op hem let dan tot ik hem achterna kom. Onze oudste zoon durft bij nood ook gerust bij meerdere buren aan te bellen.

12. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik zou het sowieso nooit doen. Ik doe de, zo nodige, boodschap dan wel mét de kinderen of wanneer mijn man thuis is.

Ik zal nooit dit nieuws vergeten. En ja er zijn meer van dit soort gebeurtenissen geweest. Gelukkig enigszins zeldzaam maar ik zou niet net dat ene zeldzame geval willen zijn.

https://www.ad.nl/buitenland/zoontjes-omgekomen-bij-brand-in-belgie-op-moment-dat-hun-moeder-ze-even-alleen-thuislaat~adecd098/#:~:text=in%20uw%20browser.-,Zoontjes%20omgekomen%20bij%20brand%20in%20Belgi%C3%AB%2C%20op%20moment%20dat%20hun,kopen%20bij%20een%20apotheek%20verderop.

NiVa0230 en tuc vinden dit leuk.
  13. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.044
    17.015
    113
    Wat een afschuwelijke nachtmerrie

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik ben 1xweggegaan zonder babyfoon over te dragen en buren te waarschuwen. Dat voelde niet lekker. Maar hij was ziek, kon niet meer, kreeg de buuf niet te pakken, ik zat in tijdnood en dacht: binnen 8 minuten was ik weer thuis van school

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Inmiddels wel, maar ze zitten nu allebei op het VO. Ik denk dat ik het vanaf dat de jongste in groep 7 zat (toen was ze 9) af en toe deed. Bv. als ik even snel nog een paar boodschappen moest halen, dan was ik max. een half uurtje weg. Ze waren dan wel samen thuis (oudste was toen 12 en zat in de eerste).

16. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.687
    3.128
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit herinner ik me ook nog ja :cry:

Dit is trouwens wel echt een reden waarom ik dit niet doe. Al heb ik net wel even de kliko gepakt en was dan 2 minuten weg ofzo.
    Maar school zit hier 5 min lopen vandaan maar ik neem toch echt altijd de jongste mee met brengen/halen als ik alleen thuis ben met ze. Ik moet er echt niet aan denken dat er brand uitbreekt of dat iemand bij me inbreekt.:eek:

Ik weet nog dat ik een keer met een ex naar binnen liep bij tante en oom en daar lag de baby van 2/3 maanden op de bank met de tv aan, ingepakt in kussens zodat ze niet kon vallen. (Weet niet meer of ex een sleutel had of dat de deur open was..)
    Wij besloten maar te wachten bij baby en moeder kwam echt na een kwartier op haar gemakje thuis met de andere kinderen die ze was gaan ophalen :o: toen vond ik dat al levensgevaarlijk en die mening heb ik nooit bijgesteld eigenlijk :|

WWJD en Sado vinden dit leuk.
  17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja de oudste van 9 is regelmatig alleen thuis. Best verantwoordelijk, een horloge met GPS en belfunctie en duidelijke afspraken. Sowieso is hij elke week 1,5 uur alleen thuis als ik met de middelste naar zwemles ga, maar vaak is hij al weg, met vriendjes spelen/voetballen etc.
    Wij wonen in de zelfde straat als school, dus ik ga eigenlijk nooit meer naar school, alleen als de middelste van 6 wat wil afspreken. Middelste van 6 laat ik nog niet alleen thuis, die vraagt er gelukkig ook nog niet om en vind het altijd wel leuk om mee te gaan. De jongste van 7 maanden laat ik ook nooit alleen in principe, tenzij ik even naar school loop, 10 stappen de voordeur uit zeg maar. We hebben een babyfoon met camera op WiFi, die heb ik 1x gebruikt om uit te zwaaien met schoolreis hier 2 straten verderop, maar toen ik daar stond werd ze wakker, kon ik weer terug. :roflmao:
    Heb hier wel echt het voordeel dat ik dus voor de oudste 2 niet naar school hoef, anders weet ik niet wat ik had gedaan.

18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Wat een vreselijk verhaal. Dit waren ook wel nog echt kleine kinderen, bij een zevenjarige is het alweer anders. En als je de voordeur niet op slot doet zorg je er in elk geval voor dat je kinderen het huis uit kunnen (tenzij dat door brand niet meer kan dan, maar in dit verhaal was de voordeur op slot, dat zou ik dan niet doen).

19. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Precies! Mijn dochters zijn bijna 12 en 14 en bv afgelopen zaterdag waren ze vanaf 16h alleen thuis - ik was pas om half 2 s nachts thuis (kon op minder dan een halfuur thuis zijn)
    Wel constant met hen in contact per WA, eten in huis en alles op voorhand met hen overlopen. Ex was ook niet al te ver uit de buurt en is even komen aankloppen bij hen. Wel vooraf een berichtje gestuurd want ze mogen absoluut de deur niet openen als er aangebeld wordt terwijl ze alleen zijn.

Zoe123 vindt dit leuk.
  20. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.704
    3.838
    113
    Pfff wat ben ik dan nog een zeikerd met mijn kinderen...:oops:

Paar weken terug ouderavond op school oudste (kwartier rijden). Van 18.00-20.00 maar echt niet dat ik die dan alleen thuis laat..

Deel Deze Pagina