lydia gaat nu ook al op het potje, 2x per dag, met het aan en uitkleden (of ik moet weg moeten). Hoorde pas dat ze dat in Duitsland vaak zo schijnen te doen, als ze kunnen zitten potje introduceren zodat ze er snel vertrouwd mee zijn. Voor de rest kan je er nu nog niet veel mee, maar of ze nu op het aankleedkussen zit of ff in dr blote billen op het potje op commode...Daarbij wilde ik het als stimulans gebruiken voor daniel, die zat er graag op maar deed niks. Tot lydia een keer poepte (het geluk wel een handje geholpen) en toen mocht doortrekken en stikker plakken, toen moest daniel ineens ook poepen is nog niet gelukt maar eergister wel vaak geplast. Gister niks, ga het straks weer proberen. Potje staat gewoon in de kamer zodat hij er snel op kan als hij wil
jeetje wat vroeg allemaal. Mijn dochter is bijna 3. Ze wil wel op het potje zitten of op de wc. Maar ze doet er niks op. Ze houdt het gewoon op tot ze echt niet meer kan (en doet het dan in dr broek) of tot ze weer een luier omkrijgt (als ze naar bed gaat). Ook hier vanaf voor 2 jaar langzaam geïntroduceerd maar helpt niks...
Stond onlangs artikel in de krant (België) dat er tegenwoordig te lang gewacht wordt met zindelijkheidstraining bij peutertjes. Was blijkbaar ergens een onderzoek geweest en daaruit bleek dat je een kind al zindelijk kan maken vanaf 1 jaar - 1,5 jaar. Er werd aangehaald dat door de intrede van de uitradroge pampers, er te lang gewacht wordt om op het potje te gaan. Ik kan me daar ergens wel in vinden maar weet zelf nog niet wanneer we er hier mee gaan beginnen hoor. Vind hem nu zowiezo nog te klein. Maar hij is wel al geïntereseerd als mama of papa naar het toilet gaan (is een ruimte die hij nog niet goed kent en dus heel interessant in zijn ogen ) Nu, we zien wel, mss dat ik zijn potje ook gewoon uithaal en hem er bij het aankleden op zet. Hij heeft toch zo'n grote hekel aan verversen en liggen dus mss dat hij het leuker vindt te kunnen zitten? Reden dat ik er liever vroeg dan laat aan begin, is omdat het bij de kindjes van m'n zus nog altijd niet vlot gaat. Ze zijn nu 5,5 jaar en 3,5. Beide keren zijn het mijn ouders geweest die het hen moeten leren hebben (en ze zijn maar af en toe een week bij hen). Mijn zus had bij de oudste te veel werk met de jongste die toen pas geboren was en zette oudste soms es op potje en dan soms es geen pamper. Resultaat, ze deed ze dan maar terug pamper aan omdat ze toch te veel in haar broek deed. Bij de tweede werkte mijn zus terug in een heel drukke stressy job waarbij ze moet reizen en zo en lap, ook weer maar half haar tijd ingestopt (en schoonbroer trekt zich er niets van aan. Nu is de jongte dus 3,5 en doet ze nog altijd in haar broek. (oudste trouwens nog altijd bedplasser) Je moet daar ook consequent mee omgaan, net zoals met het opvoeden zelf. Maar als je het druk hebt, is dat uiteraard moeilijk. Probleem bij mijn zus was dat ze ergens blijkbaar verwachtte dat haar dochtertjes het zelf wel gingen aangeven wanneer ze moesten en ze het zelf niet in de gaten hield (te druk met werk dus).
ik doe het met een beloningskaart... ik heb hem uitgeleg wat er op de kaart stond en eat er gebeurde en opeens pakte hij ze potje en ging er ook op zitten wel met kleding maar eerst maar ff wennen om er op te zitten dinsdag gaat die in ze blote kont lopen...
Poepen vinden ze vaak nog eng omdat er dan echt iets uit hun valt. Ik leg nu een luier in het potje zodat ze nog een beetje het idee heeft dat het word opgevangen. En het werkt!