Ons huis viert volgend jaar zijn 100-jarige bestaan en dan kom je weleens wat tegen als je gaat breken. We hadden al een flinke lijst na de technische keuring en deze werd alleen maar aangevuld. Aan de andere kant vielen sommige dingen ook reuze mee. In plaats van het openbreken van de betonnen vloer in de badkamer om alle zogenaamde te smalle afvoerleidingen te vervangen, bleek het verwijderen van een oude tandenborstel met een halve pruik haar eraan uit het afvalputje voldoende.
Hier valt het echt reuze goed mee..huis van 8 jaar oud gekocht dus het meeste was nog zo goed als nieuw (keuken, badkamer, ...). Vooral kleine dingetjes hier: - regendouche die na 2e keer douchen meer op het plafond spoot dan naar beneden (waarschijnlijk eigen fout omdat ik graag heeel warm douche en dat de rubbers heeft doen uitzetten). Mijn man is loodgieter dus heeft de dag zelf er een nieuw exemplaar opgezet. - het beregeningssysteem in de tuin bleek doorgezaagd te zijn in de bomen (door het snoeien van de bomen). Maar ook dit heeft mijn man in 10 minuten gemaakt en ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om extra sproeiers te plaatsen in het gras. - voor de rest was de vorige eigenaar echt niet zo handig, dus we hebben alles eens een grondig aangepakt (goten leegehaald, een lamp waarvan de extra schakels er aan hingen netjes op maat gehangen, losse wc-rol houder weer vastgezet, regenwaterfilters vervangen. Hier niks structureel dus..en vooral kleine dingetjes die mijn man snel kon oplossen. Doordat man in de bouwsector zit wist hij ook wel goed waar hij op moest letten. Bij de bezichtiging heeft hij dan ook elke wc doorgespoeld (en blijven kijken of het goed wegliep), elke kraan opengezet, elk toestel aangezet, ... .
Als je een bouwkundige keuring hebt laten doen, dan had dit er toch uit moeten komen? Dit is toch niet verborgen?
En toch staan beide zaken niet in het rapport. Wij waren ook bij de keuring aanwezig en toen is het ook niet benoemd. Achteraf enorm stom van ons. Maar ja, nu zou het volgens onze aankoopmakelaar ons woord tegen dat van hen zijn. Dus eigen schuld, dikke bult. En dikke rekening...
Ons vorige huis, kwamen we na een paar maanden achter: De deur van het dakterras was volgespoten met purschuim en met wat planken dicht gemaakt. Compleet rot van binnen en de deur viel bijna uit elkaar.
Bij de verbroken verzegeling kan ik me voorstellen dat hij daar mee weg komt, maar met de stopcontacten niet. Als hij zegt mijn woord tegen jullie, dan werkt dat toch niet als het over de stopcontacten gaat? Dat hadden ze gewoon moeten zien en moeten opmerken.
Niet geaarde stopcontacten vallen toch niet onder verborgen gebreken? Ons werd verteld dat verborgen gebreken dingen zijn die een normale leefsituatie onmogelijk maken. En dat ongeaarde stopcontacten niet opmerken tijdens een bezichtiging of keuring simpelweg eigen schuld dikke bult is. Onderzoeksplicht, etc.
Denk dat dat ook ligt of het soort stopcontact wel eruit ziet als geaard, het optische gedeelte dus, maar er geen aarde is aangesloten. Wanneer dat laatste niet is aangesloten terwijl het wel als een geaard stopcontact oogt is het namelijk wel een verborgen gebrek.