N.a.v.: waarom vroege echo's?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Annedore, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Het is inderdaad relatief vaak, maar in vergelijking met de kansen op een miskraam tot 10 weken is het vele malen kleiner. De kans op een miskraam na een goede echo met 10 weken is 1% en dat is natuurlijk veel kleiner dan een miskraamkans van ongeveer 5-10% voor de 10 weken. Garantie heb je nooit, maar ik kan me wel voorstellen dat TS deze percentages geruststellend vindt, mocht ze geen extra echo meer krijgen.

2. Liesben

Liesben Niet meer actief

Ik heb zelf ook twee missed abortions gehad, en weet dus ook wat angst is. Nu ook weer. Maar er is een verschil tussen frequente echo's en echo's naar behoefte...in mijn ogen dan.

3. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Voor mijn gevoel is het inderdaad wat jij zegt. Je krijgt nooit 100% zekerheid, maar het is wel fijn als je elke week (of elke paar weken) de procentuele zekerheid voelt stijgen. Dan wordt je gevoel wellicht ook steeds iets beter, hoewel je je altijd blijft beseffen dat je die 100% zekerheid nooit krijgt. Helaas ;)

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Met echo's naar behoefte bedoel ik ook niet dat je 2 keer per week mag komen om effe te kijken maar dat fertiliteitsartsen vaak niet heel moeilijk doen over een echo als je heel bang bent dat het niet goed meer zou zitten. Ik heb 3 echo's gehad met 6, 9 en 12 weken voordat ik werd overgedragen naar de verloskundige. Waarvan die met 9 weken was omdat ik het nodig had. Ik ben blij dat mij FA na jaren mmm rekening houdt met het feit dat je soms heel onzeker bent. En laten we wel wezen, tijdens het traject krijg je je bij de FA zo 2 keer per week een echo om je folikels in de gaten te houden, het is voor hun standaard om effe te kijken :)

5. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hahaha, ja mijn FA zei 'geen enkele vrouw gaat hier weer naar buiten zonder dat ze een echo gehad heeft' :D

Ik heb mijn eerste echo met 6 weken en 6 dagen. Kans is groot dat er al hartactie te zien is, maar er is ook een kansje dat het daar net iets te vroeg voor is. In dat geval vraag ik ook gewoon of ik de week erop terug mag komen voor nog een echo. En ik weet zeker dat dat wel mag ;):)

6. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik denk dat de wereld net wat anders werkt als je uit de mmm komt. Ik vond het een bizar idee dat ik onze kleine vaker als ei zou zien dan als kindje in mijn buik :(
    Vond de periode tussen 12 en 20 weken dan ook veel te lang duren en heb tussendoor een pretecho gehad. Loop nu weer bij de Gyn en heb nu elke keer weer een echo.

7. Trees

Trees Niet meer actief

#27 Trees, 21 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2011
    Jij hebt ook nooit in mijn schoenen gestaan en dan is het makkelijk praten. Ik weet hoe het is om 2 missed abortions te krijgen, maar weet ook het verschil hoe het is om er 8 te krijgen en weer zwanger te zijn met de boodschap dat de kans dat je uberhaupt een gezond kind op de wereld zal zetten erg klein is. Paniekaanvallen, niet naar de wc durven of juist nonstop naar de wc gaan om te checken, in blinde paniek naar het ziekenhuis rijden, omdat je een steekje voelt etc. De angst wordt met elke miskraam extremer en verlamd je elke minuut dat je zwanger bent! Het beste wat mijn gynaecoloog mij ooit heeft aangeboden is echo's na behoefte de eerste 3 maanden en daar heb ik wekelijks dankbaar gebruik van gemaakt. Soms zelfs twee keer per week.

Ga me dus niet vertellen dat jij mijn angst kent, want als je deze wel zou kennen zou je het namelijk geen onzin vinden.

8. Trees

Trees Niet meer actief

Gewoon vragen. Artsen houden vaak wel rekening met je achtergrond en het echoapparaat staat er sowieso. Mijn FA vond het een kleine moeite om snel even te kijken. Of hij nu naar eitjes of babytjes moest kijken was voor hem weinig verschil in moeite ;).

9. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.227
    1.298
    113
    Centrum België
    Ik kom uit BE en dus loop je hier zowat standaard bij de gyn...

Toen ik belde om een afspraak eens ik wist dat ik zwanger was, dacht ik ook om een weekje of 2 later al een keertje te mogen langskomen (oa omdat ik hier op het forum zo vaak las dat de eerste echo rond 6W was). Helaas pindakaas, moest wachten tot 9+4. :(

Toen ik de reden vroeg, was zei de gyn dat er 2 redenen waren: rond 6W zie je vaak nog niets waardoor je onzekerheid creëert en ten tweede, moest het misgaan, dan is het vaak voor 9W en weet je al waar je aan toe bent + heb je bij 9W een mooie eerste echo. Zoals ik het hier neergeschreven heb, klinkt het wel koel en medisch, maar zoals zij het me bracht (iets beter verwoord dan dat ik het geschreven heb), was het wel logisch...:)

Trouwens, tot 12W is idd wel een kritieke periode, omdat dan de periode is dat de navelstreng het moet overnemen en als het dán goed gaat, zit je "voorbij de magische 3-maandengrens", werd me uitgelegd.

Dus op 9W echo ter bevestiging van een zwangerschap, op 12 - 20 - 30 weken uitgebreide echo's en bij elk controlebezoek tussendoor (om de 4 à 5 weken) ook een snelle echo voor controle van een paar minuten, zonder extra vergoeding (standaard bezoekje kost ong 35€, de 12/20/30 waren wel duurder, rond de 50 dacht ik, weet niet zo goed meer)...
    Dus in die zin is het in BE mss beter geregeld?

Maar ik kan me voorstellen dat als je via de MMM zwanger bent geworden, of een voorgeschiedenis hebt van veelvuldige MK / MA, dat je vaker opvolging wil en krijgt. Een constante stress is ook allesbehalve bevorderend voor een goede zw sch...

En eerlijk is eerlijk, ik vond het ook heerlijk om zo vaak naar m'n meisje te kijken in m'n buik :)

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb hier nog maar 1 miskraam achter de rug, maar ben heel blij dat ze hier in het ziekenhuis standaard daarna bij 6, 8, 10 en 12 weken een afspraak met echo inplannen bij de gyn.
    In ons geval ging het om een leeg vruchtzakje en zal het heel fijn zijn als we bij 6 weken iig alvast gaan kijken naar dat vruchtzakje. Dan is twee weken aftellen naar de echo om het hartje te zien ws ook wel weer even te doen qua spanning, enz enz.
    Ik vind het dus erg fijn dat het zo geregeld is.

Deel Deze Pagina