Goedemorgen meiden, ik ben momenteel 21 weken zwanger en het redelijk goed met me. Ik werk momenteel 4 dagen van 9 uur en merk dat dit best veel is. Ik hou die ene dag graag vrij ivm huis opruimen etc en een rustdag. Nu merk ik dat ik de laatste weken vaak een harde buik heb op me werk en wat gespannen aanvoelt. Ook voel ik me vaak wazig maar me ijzergehalte is ook wat gedaalt. Ik merk als ik thuis kom dat ik helemaal op ben in de avond. Vinden jullie dit een punt om te bespreken met de arts of arbo arts ivm iets kortere dagen werken of werkt dat zo niet?
Ja uiteraard is dit een punt om met je arts cq verloskundige te bespreken. Hoeft niet direct met de arbo-arts hoor. Maar je zou bijvoorbeeld eerst gebruik kunnen maken van je recht op extra pauze per dag. Ja mag 1/8 deel van je dienst extra nemen als pauze. Normaliter bij 8-urige werkdag is dat dus 1 uur, maar voor jou iets meer omdat je 9 uur werkt. Met deze regeling hoef je ook nog niet in de Ziektewet ofzo. Wanneer je het echt niet meer trekt en het advies krijgt om bijvoorbeeld halve dagen te gaan werken, dan kom je voor 50% in de ziektewet en zou je bij langdurige "ziekte" dus 6 weken vooraf met verlof "moeten" gaan.
Hey meid! Dit is zeker iets wat je met je arts cq vk kan bespreken. Zelf ben ik hier ook mee bezig, omdat ik nu met 15 weken al last heb van harde buiken. Nu werk ik maar 3 dagen (24 uur) en heb afgelopen september een depressie gehad (ben ik nu nog herstellende van, maar gaat goed met me!) Werk nog steeds niet mijn 24 uur, maar een 18 uur. Sinds vorige maand weet ik ook nog eens dat mijn contract niet verlengd word, waardoor mijn motivatie helemaal weg is! Ik ga met heel veel pijn en moeite naar mijn werkt toe, moet mezelf er echt narrtoe slepen, en merk dat ik dit niet heel lang meer trek. Ik ben dan ook met de vk aan het kijken wat het beste is. Ik hoop toch komende dat ik hier antwoord op zal krijgen. Nu is het ook nog zo dat mijn cheffie totaal geen begrip heeft voor de hele situatie, omdat ze zelf geen kids heeft! Misschien dat ik nog minder ga werken, of misschein wel helemaal stoppen! (dat laatste daar teken ik voor, dan heb ik namelijk ook niets meer met mijn chef te maken! Want zij is degene die mij die harde buiken bezorgt! Meid, pas goed op jezelf, en geef gewoon je grenzen aan! Beter nu voor jezelf en je kindje kiezen als dat jij straks te kampen hebt met een dreigende vroeg geboorte! Misschien klinkt dit erg overdreven, maar dat is wel het ergste wat je kan overkomen, terwijl je het gewoon had kunnen voorkomen.
meiden bedankt voor jullie reacties. Het is zo dubbel want het werken vind ik niet erg maar die lange dagen en thuis komen en helemaal een wrak zijn dus je hebt niks meer zo aan je dagen. Ik ben dan helemaal op. Me verloskundige adviseerde mij met de arbo arts te gaan praten. Ik wist niet dat dat meteen kon?
Ja hoor je kunt inderdaad ook zelf contact zoeken met de arbo arts. Vraag even bij PZ na waar je ze kunt bereiken, mocht je het zelf niet weten.
Waar is de regel te vinden dat je 1/8 deel van je werktijd als extra pauze mag nemen als je zwanger bent? Wie weet dit?
Dank je voor de link. Ik val trouwens niet onder een cao, dus daar hoef ik ook niet in te kijken. Maar kennelijk is het een algemene regel!
Misschien heb je wat aan het volgende linkje: Kan mijn werk worden aangepast als ik zwanger ben of na mijn bevalling? | Rijksoverheid.nl
nou meiden ik ga toch minder uren werken. Extra pauze heeft geen zin en dat heb ik al uitgeprobeerd. Ik merkte gisteren namelijk weer dat ik spanningen had en ook erg last van me banden kreeg einde van de dag. In de avond kamp ik er dan ook mee. Ik ga dus zsm minder werken, denk 6 uur per dag