Na 1,5 jaar bv: pijnlijke rechterborst/tepel bij / na voeden, spruw/hyperlactatie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Merlijn, 26 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Beste Heidi,

Na 1,5 jaar probleemloze lactatie heb ik nu, sinds ik denk, 1,5 a 2 weken( klachten zijn sluipend begonnen en verergerd) een gevoelige tot pijnlijke rechterborst, het is niet een hele erge pijn, maar meer wat zeurend en stekend, ik wil het eerder gevoelig noemen. De borst is niet hard en/of rood. Aan de tepel zie ik verder weinig bijzonders. Met name het aanhappen en het begin van de voeding is pijnlijk, maar ook nadien; niet alleen aan de tepel maar ook door de borst heen. ik merk nu ook dat mijn mannetje onrustig drinkt aan die borst. Vanmorgen merkte ik dat er een heel klein beetje viezigheid leek te zitten bij de rechter tepelopening. De andere borst heeft totaal geen klachten.

Ik vraag mij af of verkeerd aanleggen hier de oorzaak van kan zijn (heb een tijdlang hem op een onhandige manier aangelegd tijdens de nachtvoedingen, alleen met rechts, terwijl ik op mijn linkerzij lag; dit doe ik nu niet meer want ik ben bang dat het toch niet oke is). Of kan het toch spruw / candida zijn, of wellicht overproductie met een borst (heb een tijdlang ook veel meer met rechts gevoed dan met links).

Voor de rest lijkt mijn mannetje het goed te doen; hij houdt zich aan zijn groeicurves en heeft een goeie eetlust.

Graag je adviezen!
    Groet!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Voedt een paar dagen volgens de boekjes: heel bewust aanleggen, warmte evt. zodat de melk makkelijk stroomt en laat je kindje goed drinken.
    Kijk goed naar je borst: evt. spanning met de hand wegkolven en let op goede hygiene.
    Bij twijfel even langs huisarts.

Succes!

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Ben zelf arts, had zelf al zeer sterk het vermoeden van spruw.
    (Wit beslag op rechtertepel; een soort tintelende pijn in de rechterborst tijdens/na het drinken). Mijn zoontje heeft geen uitslag in het mondje.
    Ben nu zelf om die reden al begonnen met de behandeling die de NHG standaard aangeeft: miconazol zalf voor mijn tepels 2x daags en 4x daags daktarin orale creme voor mijn mannetje in zijn mond/wangzak smeren.
    Ben daar nu zo'n 4 dagen mee bezig.

Nog enkele vraagjes:
    1. Wanneer moeten de klachten echt verdwijnen en hoelang moet je doorbehandelen om te weten of het echt resultaat heeft gehad?

2. Wat moet ik doen met de afgekolfde melk over deze periode? Weggooien?

3. Hoe kom ik toch met een 1,5 jaar oude dreumes aan zo'n infectie?

4. Wat zijn de vervolgstappen als miconazol niet helpt? Gentiaan violet proberen? Of een orale kuur fluconazol?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Behandelen van tepels: voor en na iedere voeding!
    Behandelen van mondje, wangen, tandvlees van je kindje: na iedere voeding!

Hoe je er aan komt? Mogelijk tijdelijk minder weerstand? Je kindje kan het opgelopen hebben via andere kindjes (kinderdagverblijf), je kunt gevoelig zijn voor schimmel en ook andere klachten hebben, (denk aan vaginale schimmel, zwemmerseczeem etc of verstoorde suikerhuishouding)

Je behandelt tot 8 dagen NADAT de klachten zijn verdwenen. Dit om zeker te zijn dat je niet heel snel weer klachten krijgt.

De melk die je nu kolft kun je in de periode dat je nog behandelt geven, evt. kan je voor later gebruik huishoudelijk pasteuriseren.

Alle kleding/was die met melk in aanraking komt wassen op minimaal 60 graden en met azijn in waspoedervakje en wasverzachterbakje.
    Gebruik aparte handdoeken voor jezelf, even streng letten hierop.
    En bedenk: schimmel is makkelijk seksueel overdraagbaar: ik zou zeggen: alle ondergoed (dus ook van partner) heet wassen en bewust zijn van mogelijkheid herbesmetten via seksueel contact.

Veel succes!

Deel Deze Pagina