Vaak maar steeds korter drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Poohbear82, 1 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hallo Heidi,

Mijn zoontje is bijna 4 maanden en drinkt momenteel volledig aan de borst.
    Even een stukje geschiedenis:
    In het begin had hij geen geduld om aan de borst te drinken en heb ik de voedingen afgekolfd en aangevuld met kunstvoedingen (hongerig mannetje). Uiteindelijk heb ik hem na ongeveer 2 maanden toch weer volledig aan de borst. Alleen de laatste voeding voor de nacht geven we in een flesje, omdat meneer anders snel in slaap valt en snel weer honger heeft. Een flesje heeft hij binnen 10 tot 15 minuten leeg, we lassen daarom tussendoor een korte pauze in (waar hij het niet mee eens is).

hij heeft een paar weken s nachts doorgeslapen maar komt nu wel weer s nachts. Op zich geen probleem, maar aan de borst begint hij steeds korter te drinken, terwijl hij welnog 6 a 7 keer per dag wil drinken.
    Soms stopt hij na 5 minuten, vaak moet hij dan spugen en wil hij daarna wel weer verder drinken. Gemiddeld dronk hij een paar weken terug ca 25 minuten per voeding, verdeeld over 2 keer de borst aanbieden. Nu is dat nog 15 minuten over 2 borsten. Leg ik hem na een half uur weer aan dan drinkt hij gerust nog eens 10 minuten.
    Hij is vrij onrustig aan de borst, tenzij hij moe is. Ik vermoed dat hij gewoon te veel wil zien/horen, waardoor hij niet doordrinkt, maar als ik afdek dan slaat hij zelf de doek weg en het kleinste lampje of glitteringetje is al interessant.
    Kan ik nog iets doen om hem beter te laten drinken?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat goed te lezen dat je zo hebt doorgezet! Eerst alles kolven en nu zo goed als volledig aan de borst!

Wat je zelf al schrijft : de hele wereld is interessant om ontdekt te worden! En kindjes met een maand of vier vinden het soms niet prettig meer om in de borstvoedings houding vast gehouden te worden. Misschien kun je je kindje meer rechtop zittend laten drinken? Zittend op je schoot naar jou toe bijvoorbeeld? Soms scheelt dat veel onrust en gewiebel en gedraai.

Daarnaast is het een normaal patroon dat kindjes zo rond de 16 weken anders gaan drinken: ze zijn inderdaad in eens in 7 minuten klaar waar het eerst met gemak 20 minuten kon drinken. Dit komt doordat kindjes effectiever leren drinken. Je kunt je voorstellen dat wanneer een kindje met een jaar of anderhalf nog drinkt ook niet steeds 20 minuten aan de borst ligt. Daar hebben ze helemaal geen tijd voor: er moet gespeeld, ontdekt en geleerd worden!
    Tegelijkertijd kan het voor jou als moeder lijken dat je borsten minder vullen, minder stuwing naar een voeding toe, slapper.. Ook dat hoort bij dat normale beeld.
    Wanneer je kindje zelf loslaat en aangeeft klaar te zijn, mag je er op vertrouwen dat het genoeg heeft gehad. In de beginperiode kan het best zijn dat het nog een beetje aan de overgang moet wennen en nog eens komt voor een korte sessie. prima. Je hoeft hem niet zelf aan te leggen wanneer het zelf niet aangeeft te willen drinken. Ga op je kindje af.

Dat je kindje snachts weer drinkt kan te maken hebben met deze overgang, het kan ook zijn dat je kindje in de nacht bijregelt wat het overdag niet heeft genomen. Of dat jullie meer buitenshuis zijn, of van elkaar gescheiden overdag. In dat geval houden kindjes met een nachtvoeding de productie vaak in evenwicht.
    Soms komen kindjes gewoon weer even in de nacht omdat ze vlak voor een ontwikkeling staan: dan zie je vaak eerst even terugval (huilerig gedrag, bij mama willen zijn, vaker drinken) en vervolgens een sprong in groei of ontwikkeling!

Ik zou zeggen: go with the flow. Het gaat volgens mij goed met jullie!

Deel Deze Pagina