na 1 wk opstappen naar flesvoeding

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door ch11, 18 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ch11

ch11 Bekend lid

19 apr 2011
    928
    0
    0
    Studie recherche
    weekje geleden zijn we bevallen van ons zoontje..
    Mijn borsten produceren niet goed, ik geef hem voeding.. leg hem in z'n wiegje, en hij zuigt nog steeds.
    Af en toe geven we bijvoeding.. van afgekolfde melk ( krijg er niet veel uit ) dus af en toe ook nutrilon bijvoeding en dan fingerfeeding.
    Heeft de kraamzorg aangeraden.
    We moesten proberen door te zetten, maar dit is voor de kleine ook moeizaam en het kost ook ontzettend veel energie.

Hoe zou je kunnen overstappen, na 1 week borstvoeding?
    eind volgende week afspraak met cb, moeten we daarop wachten?

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

zolang hij wel groeit kun je daarop wachten natuurlijk. maar ze drinken eerst niet zoveel he, en heel vaak. dat wist je? en ook dat bijvoeden juist zorgt dat je een voeding mist en minder aanmaakt? zoveel/vaak mogelijk drinken is juist goed. 8-12x is prima!

als je wel wilt stoppen, ik hheb geen tips. succes!

3. Mayon

Mayon Niet meer actief

Laat je hem trouwens drinken zolang hij wil of 'haal' je hem zelf van de borst af?

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Wij hebben dat gedaan, zijn gewoon een flesje gaan geven, en dat ging gelijk goed, was een grote opluchting.

5. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Onze dochter is nu ook een week oud
    Zij weigert sinds gisteravond de borst
    Lijkt net alsof zij de tepel niet meer kan pakken

Ik geef nu ook een flesje maar heb geen idee hoeveel ml ik moet geven
    Weet jij dat toevallig?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @mama, kijk even in het borstvoedingstopic, daar heb je een reactie.

@ch11, wil je echt stoppen? Ga je er geen spijt van krijgen?
    Als je door wilt gaan, raadpleeg voor de zekerheid een lactatiekundige en leg aan wanneer je kindje zoekt.
    Als hij na de voeding nog zoekt, leg je weer aan. Gewoon steeds wisselen van voeding. Kv bijgeven doet je productie geen goed, dan is het straks einde verhaal.
    Maar hoe groeit hij? Zat hij alweer bijna op geboortegewicht? Hoe zijn de poep en plasluiers?

7. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Hier ook gestopt na een week omdat bleek dat ik geen voeding had. Onze dochter is hierdoor zoveel afgevallen dat ze tegen een opname aanzat. Nog geprobeerd te kolven maar er kwam helemaal niets! Dus maar flesje gaan geven. Begonnen met 30 ml en zo langzaamaan opgebouwd. Je kan altijd het CB even bellen voor info.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Wij zijn begonnen met 30 ml en iedere dag 10 erbij.

9. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik zou direct een lactatiekundige inschakelen, of iemand van VBN of LLL bellen (dat is gratis)!
    En verder zo veel mogelijk aanleggen, ieder uur! En je baby bloot op jouw blote buik leggen, zo veel mogelijk.
    Zonde om nu al te stoppen, je kunt je productie vast nog wel omhoog krijgen!

Als je kindje na het voeden nog wil zuigen, waarom niet gewoon aan de borst houden dan?

10. ch11

ch11 Bekend lid

19 apr 2011
    928
    0
    0
    Studie recherche
    hai,

Onze kleine stopt zelfs met drinken en valt dan in slaap ( ik zelf haal de tepel niet uit zijn mondje ) . Dan leg ik hem in de wieg, maar begint weer met sabbelen.. ( of na een half uurtje )
    Hij plast goed en heeft gele bruine ontlasting met korreltjes ( laat veel scheetjes )
    Als wij hem bijvoeding geven, dan pas is die voldaan en ( kreunt hij na het eten ) en gaat hij lekker slapen. Dan houdt hij het 2/3 uur vol.
    Zonder bijvoeding houdt hij het een half uur vol, soms een uur, soms ander half uur. Wisselt heel erg.
    Geef hem lang niet altijd bijvoeding, de kraamhulp zei om de voeding.. maar dat doen wij soms al niet. Dan heeft die zo last van krampjes.
    Wij weten dan gewoon niet meer, hoeveel hij nou binnen krijgt. Het is zo zielig om te zien.

Wij wachten so wie so morgenvroeg nog af, dan komt het cb hier thuis voor een intakegesprek. En zal ik het met haar overleggen.

Nou, onze kleine viel in het begin iets teveel af. Hij was aardig geel aan het worden en zijn temp was ontzettend laag ( tussen de 35.8 en de 36.6 hoger kwam het niet )

Sinds de bijvoeding, is hij minder geel.. wordt zijn koppie wat dikker ( groeide hij 20 gr per dag ongeveer .. 1 of 2 keer groeide hij zelfs 80 gr per dag ) en zijn temp is niet meer onder de 36.7 36.8 gaan zitten.
    Vandaar dat wij nu om de voeding bij voeding moeten geven.. maar dit is zo; NIET leuk meer!!

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Gewoon blijven aanleggen! Beperk de bijvoeding even tot 2x per dag. Dan komt hij niks tekort en kun je gaan werken aan volledig borst. Op deze manier gaat je borstvoeding naar de knoppen en krijg je straks misschien spijt van.
    Ik weet niet hoe pro bv je cb is, mogelijk krijg je daar geen goede adviezen van.
    Als je kleine na de voeding weer begint te sabbelen, leg je gewoon weer aan. Klinkt simpel en ik weet het, het kost veel tijd en moeite, maar het is het straks allemaal waard!
    Vooral als het je 1e is moet je je niet druk maken om andere dingen. Alleen richten op je kindje.
    Geef 2 borsten, als hij meer wil, 3e, 4e borst net zolang tot hij tevreden is. Maak 'm tussendoor wakker als hij in slaap valt met verschonen, biedt de borst weer aan, als hij dan slaapt leg je 'm weg. Meldt hij zich, leg je weer aan.
    Op deze manier verhoogt je productie zich en wordt het op zijn behoefte afgestemd.
    Probeer het een paar dagen, rond deze termijn zal je productie snel verhogen en als hij in elk geval 6 volle plasluiers heeft en de poep blijft geel met stukjes, stop je met de bijvoeding.
    Kijk hoe je verzekerd bent, bel dan een lactatiekundige en zo niet, bel iemand van de VBN of LLL, even googlen. Is gratis en krijg je goede adviezen.

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mijn advies is om je eerst goed te verdiepen in borstvoeding geven. Koop een goed boek over borstvoeding via http://www.lalecheleague.nl/ of laat je informeren door een lactatiekundige.

Borstvoeding geven is een samenspel tussen moeder en kind waarin je (zelf)vertrouwen moet groeien. Sowieso is jouw moedermelk voedzaam genoeg voor je kindje. Daar hoef je niet aan te twijfelen. Daarom kan het fijn zijn als een lactatiekundige bij je aanschuift om een voeding te observeren en praktische tips te geven. Want soms kan je iets verbeteren in de wijze van bijvoorbeeld aanleggen.

Daarnaast, nog belangrijker, is om te bepalen wat je wilt. Wil je borstvoeding geven? Dan zou ik stoppen met het geven van bijvoeding, maar je kindje aanleggen als het daarom vraagt.

Borstvoeding krijgen kost tig keer meer energie voor een babytje dan uit een flesje drinken. Het is dus niet gek dat je kindje in slaap valt tijdens een voeding. Wordt je zoontje na een half uurtje wakker, dan kan je hem gerust opnieuw de borst aanbieden. Hij is pasgeboren en is nog slaperig, dit veranderd vanzelf.

Ik heb het vooral ervaren als een besluit maken en daarvoor gaan. Want als je nu met bijvoeding gaat beginnen is de kans ontzettend groot dat je borstvoeding vaarwel kunt zeggen.

Succes!

13. ch11

ch11 Bekend lid

19 apr 2011
    928
    0
    0
    Studie recherche
    hai,

Het cb is langs geweest, en onze baby is in 1 week niks gegroeid.
    Per direct over op andere voeding.
    Ze zeggen altijd dat je eigen gevoel klopt, en inderdaad haha!
    Bedankt voor al jullie reacties.. Maar ik heb geen melk, dus flesvoeding moest per direct in gaan.

14. Mayon

Mayon Niet meer actief

Apart, niks gegroeid met al die flesvoeding.. Maar goed zal wel kloppen dan. zo jammer dit.. Had je nog geprobeerd wat ze hier zeiden, heel vaak aanleggen? (kan nog steeds hoor ongeacht de flesvoeding.)

Succes verder, hoop wel dat je beebje groeien gaaat!

15. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Voel je eigen gevoel inderdaad. Vaak wordt van alle kanten geadviseerd om tegen wil en dank bv te blijven proberen, maar gaat het niet, dan gaat het niet. Succes met de kleine.

Deel Deze Pagina