krampjes door ui-achtigen en baby in bed

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door fenneke80, 25 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

#1 fenneke80, 25 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2009
    Hallo,

Mijn kindje (3,5 week oud) heeft af en toe nachten met flinke buikkrampjes, hij is dan veel wakker en ligt te kreunen en soms te huilen. Ik heb daar al veel tips voor gelezen, buikje masseren, fohn op buikje (niet te warm natuurlijk), op z'n buik op mijn arm leggen, infacol geven. Als je nog een goede tip hiervoor hebt, graag.
    Maar mijn vraag is eigenlijk: kan het zijn dat hij krampjes krijgt van alle ui-achtigen zoals prei, bieslook en ui zelf natuurlijk? Vannacht was het weer zover en ik heb gisteravond een klein beetje verse bieslook op. Het was wel heel weinig, maar het enige dat ik kan bedenken waar hij krampjes van kreeg (de rest was pannenkoeken, champignons, appel, stroop).

Mijn tweede vraag gaat over een advies wat ik net las, namelijk leg de baby bij je in bed 's nachts zodat je er niet uit hoeft voor bv. Verder lees ik altijd dat je dat nooit mag doen omdat ie onder het dekbed kan komen en het te warm kan krijgen of zelfs kan stikken. Hoe zit dat nu precies?

Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden!

PS. Ik geef volledige bv en de krampjes beginnen na de eerste nachtvoeding om 12 a 2 uur, hij heeft dan om 9 of 10 uur ook een voeding gehad. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat mijn eten in de melk zit?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat naar he als je ziet dat ze zo'n last heeft. Je probeert van alles.

Het is bekend dat kindjes de eerste 3 mnd last van de darmen hebben. Ze moeten uitrijpen, hun ligging vinden, etc.

In principe kan jij alles eten wat je gewend was te eten. De voedingsstoffen zitten zo snel in de melk als dat ze ook in je bloed zitten. Ik zou het niet zo uit mijn hoofd weten (moet het opzoeken maar mijn boeken zitten in een verhuis doos). Eerst jouw eten naar de darmen waar het moet worden opgenomen. Als de stoffen in je bloed zitten dan zit het ook in de melk.

Soms reageren kindjes wel ergens op maar dan meestal als je iets aparts of in extreme hoeveelheden eet. Het is niet zo dat er een lijst bestaat met dingen die je niet mag eten omdat je BV geeft. Soms reageren kindjes echt op 1 speciefiek product. Laat dat dan even staan en probeer het een maand later weer eens. Je kindje is dan ouder en de darmen kunnen meer hebben.

Ik zou er niet voor kiezen om iets aan je kindje zelf te geven tegen de krampjes. De darmen zijn net aan het ontwikkelen. BV zorgt voor een mooie en goede coating van de darmwand. Deze beschermt tegen het opnemen van vreemde stoffen. Als je daar mee gaat rommelen (door druppeltjes die iets met de darmwerking of de samenstelling van de bacteriecultuur in de darmen doen) dan doet dat juist het positieve effect van de BV teniet.

Een goede remedie bij krampjes is om even aan te leggen. Door het aanleggen wordt het spijsverteringskanaal aangezet weer te gaan werken. De darmen kunnen beter samentrekken als er melk doorheen gaat dan wanneer er alleen lucht in zit.

Wat betreft het samen slapen. Daar wisselen de meningen over.
    Er is onderzoek gedaan naar moeders die zelf voeden en hun slaappatroon. Het blijkt dat die moeders anders slapen en intuitief reageren op de behoefte van hun kindje.

Samen slapen kan best mits je wel wat zaken in acht neemt. Niet onder invloed bent (maar dat ben je toch al niet als je nog zelf wilt voeden). Je kunt een apart bedje opmaken in jouw bed. Zonder dat je kindje echt onder jouw dekbed hoeft te liggen.

Ik heb gezien het tijdstip even een linkje neergezet waar meer te lezen is over BV en samen slapen.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aanverwant - Samen slapen

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina