Ik ben 37 jaar en heb 2 zoontjes van bijna 3 en 1 jaar oud, ik dacht dat 2 kinderen wel mooi zouden zijn maar nu heb ik het gevoel dat het toch niet compleet is. Ik pieker me suf, wil ik dit allemaal nog wel? Ben ik niet te oud? Ons huis moet verbouwd worden en ik heb momenteel geen vaste baan wat het nog lastiger maakt. Vorig jaar is mijn contract niet verlengd toen ik zwanger was van ons 2e kindje, met 27 weken zwangerschap ben ik op straat gegooid! Nu werk ik voor een uitzendbureau wat ik echt vreselijk vind want ik wil zo graag een vaste baan maar ben ook weer bang als ik die eenmaal heb hem ook weer kwijt te raken mocht ik evt. weer zwanger zijn. Ik vind het echt zo vreselijk moeilijk, ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Als ik 5 jaar jonger was geweest had ik het allemaal wel op zijn beloop gelaten maar ja mijn klokje tikt genadeloos verder en ik heb altijd geroepen dat ik op mijn 40e echt geen kinderen meer wilde maar ik kom al aardig bij die 40 jaar in de buurt! Groetjes van een twijfelende moeder
Ik ben nog jong (30), dus ik kan eigenlijk niet uit ervaring advies geven. Maar ik heb wel iets van: als de liefde er is, wat maakt een tijdelijke baan of een verbouwing dan uit? Als ouder weet je daar wel een mouw aan te passen. En de tijd kun je niet stopzetten. Ik hoor dit soort dingen vaak bij stellen die alles op orde willen hebben voor ze aan kinderen beginnen. Als het inkomen goed is, is het huis weer niet goed. En als het huis ok is, is er wel weer iets anderb niet goed. Maar je kunt geen controle hebben over alles. Ook als je nu wel een vaste baan zou hebben, zou je die over een paar maanden kwijt kunnen zijn. Het zijn maar schijnzekerheden in mijn ogen. Succes met piekeren in ieder geval!
Dag leeftijdgenoot! Ik snap wel dat je veel onzekerheden voelt, maar uiteindelijk telt vooral dit: willen je man en jij nog een kindje? Dan zou ik het niet gaan uitstellen, maar proberen of het nog een keer mag lukken. Op onze leeftijd kun je het je (in mijn ogen) niet zo goed veroorloven om te denken dat het volgend jaar of het jaar daarna ook nog wel kan... het blijft een beetje nu of nooit. Die verbouwing gaat wel lukken (het duurt nog minstens 9 maanden voor je spruitje er is) en met je werk, tja, dat is en blijft altijd een onzekere factor. Misschien wordt het een tijdje krap aan, financieel gezien, maar zou je dat ervoor over hebben om je gezin completer te maken? Mijn argument om voor nummer 2 te gaan: wie voor 1 kindje kan zorgen, kan dat ook voor 2. Ongeacht verbouwingen, werk, praktisch gedoe. En misschien geldt voor jou wel: wie voor 2 kindjes kan zorgen, kan dat ook voor 3... Ook ik wens je veel succes met je twijfels, en dat jullie maar tot een beslissing kunnen komen waar je beide achter staat!