zoontje 4 weken slaapt overdag niet, wie heeft tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 8 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Wie heeft er fijne, goede tips met het naar bed brengen van een pasgeboren kindje?

Ons zoontje viel de eerste 2,5 week steeds aan de borst in slaap en konden we hem zonder problemen lekker in zijn voorverwarmd bedje leggen. Sinds een week is hij echter vaak wakker na een voeding, terwijl hij wel slaap vertoond. Hij gaapt, wrijft in zijn oogjes, enz. Soms vallen zijn ogen dicht, maar schiet hij vaak snel weer wakker (door zo'n spastische beweging).

Op het moment dat we hem dan naar bed willen brengen en in zijn puckababy gaan leggen (dit op aanraden van de kraamhulp omdat hij zichzelf steeds wakker sloeg), dan begint hij enorm te huilen. Ik weet dat hij dan geen honger meer heeft en dat hij een schone luier heeft. Dat is het dus niet.

Hoe pakken we dit aan? Ik weet dat de meningen verdeelt zijn hierover, maar zouden jullie jouw aanpak willen omschrijven die voor jullie werkt? Misschien kunnen wij dat dan ook proberen....

We hebben wel wat geprobeerd maar niet echt een hele periode (bijv. een week lang of zo...)
    - We hebben al geprobeerd om hem te laten huilen, maar dat vind ik persoonlijk erg moeilijk en eigenlijk gaat hij altijd veel harder huilen totdat het krijsen wordt. Dat vind ik zielig.
    - We hebben ook geprobeerd hem te kalmeren terwijl hij nog in zijn bedje ligt.
    - En ook door hem eruit te halen en te troosten. Als laatste redmiddel proberen we hem in slaap te wiegen en dan al slapend terug te leggen. Maar dat kan voor in de toekomst ook niet altijd....

We snappen ook dat het niet erg handig is dat we steeds zomaar wat proberen, maar dat we voor onszelf één manier moeten vinden, we zijn hierin dus nog echt zoekende.....

En ik weet ook dat heel veel mensen hier een weg in moeten vinden, maar hopelijk kunnen we elkaar wat helpen hier!

2. proudmommy2011

23 jun 2011
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter sliep ook heel moeilijk de eerste weken, tot we zo'n zijligkussen hadden gekocht en dat was de oplossing voor ons.
    Misschien kan je dat eens proberen?

Bij ons was het de gouden tip dus wie weet hebben jullie hier ook wat aan :)

Laten huilen zou ik iig niet doen als ze zo klein zijn.

3. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Wat als je hem in de wandelwagen bij je neer legt? Zodat hij niet alleen is? Hij heeft natuurlijk 9 maanden warm bij jou in je buik gezeten, dan is zo'n bedje zonder de geur en stem van mama heel kil.

Ik zou persoonlijk op deze leeftijd hem nog gewoon lekker bij jou houden (evt. in een draagdoek), het alleen in bed slapen kan je ook over een paar weken weer proberen.

Slaapt hij 's nachts wel gewoon in zijn bedje?

4. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Een draagdoek gaat helaas niet omdat ik een KS heb gehad en dat gewicht is te zwaar om de hele dag te tillen. Ik til Lucas wel wanneer het nodig is, maar ik kan niet de hele dag met hem lopen, dat is me echt afgeraden door de gyn en de VK.

Hij slaapt 's nachts gewoon in zijn eigen bedje. Ook dan moet ik hem wel gedeeltelijk slaapdronken hebben voordat hij echt in bed ligt, maar over het algemeen doet hij het 's nachts heel goed!
    Zou dit ook te maken kunnen hebben met donker/ daglicht? Overdag hebben we zijn gordijn en rolgordijn gewoon open namelijk.

De eerste 2 weken heeft Lucas de hele dag op onze kamer geslapen in de kinderwagen. Daarna zijn we langzaam over gegaan op overdag in eigen bedje en 's nachts bij ons en nu slaapt hij volledig op zijn eigen kamer. Mede ook omdat ik anders niet kon slapen, ik word namelijk van ieder piepje/ blauw lampje wakker en daar lag ik dan zo op te focussen dat ik niet meer sliep.

@proudmommy: we hebben wel zo'n kussen (heb ik van mijn nichtje gekregen, die gebruikte dat voor haar kindjes) maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt. In het ziekenhuis heeft hij de eerste 4 dagen ook op zijn zij gelegen maar daar lag hij zo strak ingepakt dat er niets kon gebeuren. In zijn eigen bedje vind ik dat nog eng.
    Weet je of je ergens op internet kunt vinden hoe je een kindje op zijn zij legt op een veilige manier? Dat kussen dat ik heb heeft namelijk erg veel ruimte tussen de twee blokken in (het zijn twee driehoekige blokken met daartussen een stuk stof waar je de baby op legt).

5. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Hier ook een baby die errug weinig sliep overdag! Wij zijn haar toen gaan inbakeren heb je dat al eens geprobeerd?
    Omdat je zegt dat hij wakker schiet??
    Probeer het eens met een hydrofiele luier mocht het werken kan je altijd nog een officiële doek kopen ;)
    Succes!

6. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Als je kindje een goed dag en nachtrimte heeft kun je het overdag ook donker maken, dat hielp hier iig wel. Overdag doe ik het rolluik niet helemaal dicht maar maak ik het wel vrij donker.

Daarnaast idd inbakeren proberen of eerst een puckababy ofzo. Dat hielp hier iig, eerst hielp de puckababy, toen dat niet meer voldoende bleek hielp inbakeren, een daarnaast rust en regelmaat. Dit laatste hielp hier niet echt maar is vaak wel een oplossing!

En heb je de kleine al op de buik gelegd, wordt totaal afgeraden vanwege wiegendood. Maar sommige kindjes zijn echte buikslapers. Ik zou dit zelf niet doen tenzij echt niets anders helpt. Ik hoor in mijn omgeving dat sommige kindjes echt alleen op de buik slapen. Maar als de kleine 's-nachts wel op de rug slaapt denk ik niet dat dit een oplossing is.

Succes!

7. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hier was het ook dat hij niet op zijn rug wilde liggen. Hij slaapt sinds hij 3 dagen is op zijn zij. Als je zijn onderste armpje recht vooruit legt kan hij bijna niet omrollen. Hij ligt nu nog steeds zo, wordt meestal wel op zijn rug wakker. Ons zoontje spuugde heel veel en dat vond ik op zijn rug ook weer eng.. ook hebben wij een aerosleep, geeft mij ook een geruster gevoel...

8. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hoihoi!

Allereerst gefeliciteerd met je kleine man!!! Wat een mooie naam!

Ik lees dat je al inbakert, dan mag je absoluut geen zij/buikligging doen! Dat is echt gevaarlijk. Het wordt zoiezo afgeraden, als je nog niet alle andere dingen hebt geprobeert zou ik het je echt niet aanraden. Mijn zoons zijn beide buikslapers maar we hebben echt heel veel geprobeert voor we hier aan toegaven.

Wat wij hier doen en wat bij ons werkt.
    Als hij wakker is alles elke keer in de zelfde volgorde doen. Voor jou dan bijvoorbeeld wakkerworden, even knuffelen, borst, even samen spelen, schone luier, even knuffelen en naar bed óf lekker in de kinderwagen slapen(wandelen). Zo maak je de dag voorspelbaar voor ze.

Als we hem in bed leggen doen we elke keer hetzelfde ritueeltje. Dus bijvoorbeeld raam dicht, rolgordijn half dicht, muziekdoosje aan, lekker instoppen en een kus. 's Avonds zeggen we alle diertjes op zijn poster en knuffeltjes op de kast welterusten en gaat zijn blauwe lampje aan.

Als hij niet wil slapen gaan we vaak bij hem zitten. Als hij huilt leg ik vaak een hand in zijn bed, friemel op zijn hoofdje(als je over het neusje en de wangetjes aait doen ze vaak hun oogjes al dicht, 5 minuten volhouden en die van mij slaapt dan vaak) of ga buiten zijn kamer "rommelen" met de was bijv. meestal nurie ik dan zijn slaapliedje(uit de muziekknuffel) na. Dit hangt tegenwoordig af van zijn bui, soms wil hij het een en soms het ander!

Eerder ging ik op de stoel naast zijn bedje zitten en een boekje lezen, dan was ik nabij en viel hij lekker rustig in slaap. Al hij echt verdietig was friemelde ik op zijn hoofdje en gezichtje.

Wij maken hem nooit wakker, ook niet voor voedingen, hij geeft zelf zijn ritme aan. Doen we het wel is hij echt van slag(wat zich uit in de slaap niet kunnen vatten, niet zo handig). Een baby kijkt geen klok dus gezette tijden heeft naar mijn idee geen zin. Maar door die routine creeër je wel iets veiligs en voorspelbaars voor je baby, waardoor gevoelige kindjes vaak minder te verwerken hebben en dus meer rust.

We wassen hem elke morgen en kleden hem dan aan in zijn dagkleertjes. Elke avond of wassen of in bad(om en om) en pyamatje aan.

Wij maken trouwens wel zijn slaapkamer donker. Door de routines kreeg hij het verschil echt vanzelf door en overdag is het zoiezo lichter.

Slaapt je mannetje in de kinderwagenbak? Hier niet, met een Dooky(dus iets waarmee je de prikkels weghaalt, dan zien ze echt niks meer of nog een klein beetje, afhankelijk van hoe dicht je de bak maakt) wel! Ik ging altijd wandelen als het bedtijd was. Dan liep ik naar de stad, sliep hij twee uur en kon ik mooi even winkelen en daarna weer thuis werd hij wakker en mocht hij weer eten. De Dooky zou je als het nodig is buiten kunnen proberen.

Daar naast is hij natuurlijk nog heel klein, je mag best wat toegeven aan slaapjes op je borst ed. hoor! Maar hier sliep hij niet op mijn borst, alleen als we ergens op bezoek waren(slaapt ook niet in een campingbedje! handig...) wilde hij op mij slapen. Gaf ik dan ook graag aan toe hoor! Zo'n kleintje kan je echt nog niet verwennen!!

Je zou ook een matrozenbedje(manier van opmaken, google maar even als je het wil zien) of het wiegje op zijn eigen kamertje kunnen proberen. Misschien kan je het inbakeren dan laten, dan is het al geborgen om hem heen. Bedje is ook best groot voor zo'n klein mannetje nog.

Bij de eerste moeheidssignalen in bed leggen! Als je te laat bent slapen ze vaak ook niet meer goed.

Niet van hand tot hand laten gaan of (nog beter) je mannetje vooral alleen bij jezelf en directe familie houden.

Meer ideeën heb ik even niet, misschien zit er iets tussen waar je wat aan hebt! Liefs en succes!

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Leen of koop het boek van Ria Blom: inbakeren en regelmaat (of andersom). Veel tips voor beter en langer slapen overdag.

Verder is het ook zo dat er steeds een andere fase aanbreekt waarin je weer even moet ontdekken wat hij nodig heeft. Bij ons lukte bijv. slapen in de box ineens niet meer rond de 5 weken, de wereld werd te interessant!

Aan de borst in slaap vallen is natuurlijk heerlijk en op zich niets mee mis, tenzij je grote problemen krijgt met wegleggen en wakker schrikken. Mijn aanpak: zorg dat je kindje langzaam went aan wakkerder weggelegd worden. Beetje aaien of fluisteren als je ziet dat hij echt in slaap valt. Fluisteren dat je hem lekker in zijn bedje legt bij het wegleggen. Zachtjes een liedje zingen. Etc, even uitproberen wat werkt. Als hij "meekrijgt" dat hij wordt weggelegd kan hij er niet meer van schrikken zeg maar!

Als wegleggen toch mislukt en hij wil echt niet meer slapen, gewoon weer uit bed halen en wachten op de volgende tekenen van slaap.... Niet urenlang gaan proberen hem in slaap te krijgen, alleen maar stressvol voor jullie allebei, en van stress word je niet echt slaperig.

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    hoi meiden,
    dit was de reden dat hij zoveel huilde en wakker was!!:

Wij hebben gisteren een heftige dag gehad...Lucas heeft gisteren de hele dag ontzettend hard gehuild, het was zo zielig...
    Omdat dit niet normaal was, en de dag en nacht daarvoor ook al zo was, heb ik 's ochtends de huisarts gebeld. (9.15u) er was geen plaats meer die dag dus kon ik pas de volgende dag om 10 uur komen :$:(:$....belachelijk maar oke...Dus het consultatie bureau gebeld, die wilde me eerst ook afschepen door te zeggen dat het dinsdag inloopochtend is....NEE, ik wil dat er VANDAAG iemand komt zei ik....dus uiteindelijk is er om kwart over 3 iemand gekomen. Lucas heeft van 8 uur - 15 uur constant gehuild....ik was echt zo verdrietig en bang dat er iets mis is met hem.
    Die mevrouw heeft Lucas gewogen, hij woog 4040 gram, en was dus in 9 dagen 170 gram aangekomen, dat was prima. Dus aan mijn voeding lag het niet.

Omdat hij zo ontroostbaar bleef huilen en hij zichtbaar 'op' was, heeft zij nogmaals naar het huisarts gebeld en gezegd dat Lucas vandaag nog gezien moest worden. Gelukkig mochten we om half 5 komen. Daarvoor nog even gevoed en verschoond, ineens zat er bloed in zijn luier! Tussen zijn ontlasting....

Bij de huisarts was hij ineens super lief en rustig. Shit dacht ik, dat zul je altijd zien. Maar toen ze klaar was met onderzoeken, begon hij weer keihard te huilen. Dus heeft ze toch even de kinderarts gebeld in het ziekenhuis. Die wilde Lucas toch zien, dus moesten we gisterenavond om half 8 in het ziekenhuis in Arnhem zijn.

Daar is hij onder de warmtelamp gelegd, hij werd op zijn buikje gelegd en heeft daar 3 uur liggen slapen. Compleet uitgeput....ze hebben hem helemaal nagekeken. Eerst dachten ze aan verborgen reflux, daarna aan een huidinfectie (Lucas heeft HEEL VEEL acné op zijn gezicht maar ook veel bulten op zijn buik, borst, rug en in zijn nek en haargrens.). Ook hebben ze nog gedacht aan een darmprobleem, waarbij stukjes darm over elkaar schuiven waardoor de ontlasting er niet langs kan en dus kramp veroorzaakt. Lucas heeft nl vaak dat hij heel lang huilt, en dan ineens pfffft een enorm volle luier....

Uiteindelijk na lang wikken en wegen, denken ze nu dat hij een koemelkeiwit allergie heeft. Hier kunnen namelijk alle klachten onder vallen. Ik moet dus nu een week op dieet zodat mijn borstvoeding zonder deze stoffen komt te zitten. Ik mag alleen bijna NIKS meer hebben, dus ik hoop dat ik het volhoud.
    En natuurlijk hopen we stiekum dat het dit ook is, zodat we een oorzaak hebben. Is het dit niet moeten we namelijk weer in de medische molen en dan moeten ze hem wellicht wel opnemen (daar was gisteren ook sprake van).
    We moeten nu binnen 3 dagen verschil merken en hij mag dan geen bloed meer bij zijn ontlasting hebben.

Ook hebben we de tip gekregen hem op zijn zij te leggen. Dat hebben we gedaan met van die schuimblokken en hij heeft vannacht als een os geslapen. Wel 2x bij ons in bed tussen de voedingen in, maar ik kon hem vannacht niet alleen laten na alle ellende die hij heeft moeten doorstaan. Ik was in alle staten en was gisteren echt verdrietig. Ik voelde en zag gewoon dat er iets 'mis' was, en zo zie je maar dat ook al ben ik pas 3 weken moeder, ik het wel bij het juiste eind had.

Gelukkig denken ze niet dat Lucas een 'gewone huilbaby' is. Maar dat er dus wel echt iets was.
    Overigens als het echt die koemelkeiwit allergie is, dan gaan we waarschijnlijk over op flesvoeding (pepti) omdat dat dieet voor mij dan bijna niet vol te houden is....

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb gereageerd in je andere topic. Hopelijk werkt het en zie je snel verschil!
    Het dieet went, echt waar! En juist met allergieen is het zo belangrijk dat je kindje borstvoeding krijgt.
    Probeer het in elk geval een kans te geven. hier vond ik het na een maand goed te doen.

Deel Deze Pagina