Hallo, Mijn dochter Femke doet het heel goed met de BV. Ze groeit enorm en mijn productie is prima op gang. Waar Femke de eerste twee weken eigenlijk alleen maar sliep tussen de voedingen door, is ze nu ineens zeer onrustig en huilt ze regelmatig. Ze 'drukt' ook veel, alsof ze moeite zou hebben met de ontlasting. Vanmorgen, na een zeer onrustige nacht, zat ze tot aan haar nek vol met poep. Helaas heeft dat nog niet voldoende verlichting gegeven... Nu heeft ze sinds zaterdag wel wat regeldaagjes en is het ritme dus ook wat onrustiger geworden... Ik ben al nagegaan wat ik eventueel 'verkeerd' zou kunnen hebben gegeten, maat kan me toch niets bedenken. Is dit normaal, na 2,5 week? Hoort het ook bij haar onregelmatige drinkpatroon van de laatste dagen? En vooral, wat doe ik er het beste tegen? Ik laat haar nu even jengelen en schreeuwen, want het lukt me ook niet goed om haar te troosten. Na enkele minuten is ze dan toch weer stil...
Tsja, het enige wat ik hierover kan zeggen is dat Vince de eerste weken ook regelmatig krampjes had, maar dat die na een week of 6 weer helemaal weg waren, dus grote kans dat het bij jullie ook binnenkort weer weg is... En Vince schreeuwde soms zelfs uuuuren aan een stuk... Maarja, je help al veel door de bv, want dat maakt het wel makkelijker voor de darmen. Ik hoop voor jullie dat het snel over gaat!
Zou het dan toch gewoon normaal zijn? Ik ben denk ik gewoon zooo verwend geweest tot nu toe, dat me dit even zwaar viel de laatste dagen. Ineens zoveel minder slaap, dus vermoeidheid en nog aanwezige hormoontjes maakten me even gek...
Hoi, klinkt idd als krampjes... Wat je eet maakt niet uit, zei de lactatiekundige destijds tegen mij. Wat je wel kunt doen: buikje masseren, met de beentjes fietsen (liggend op de rug bij je op schoot) of de beentjes om en om op het buikje buigen, (bovenbeentje tegen buik-knie gebogen). Met voeden is het handig om halverwege even te verschonen en te laten boeren en daarna de tweede helft van de voeding te geven, (als je 2 borsten geeft na borst 1 dus even verschonen): dan kunnen ze de lucht alvast kwijt, want die lucht die mee naar binnen komt, veroorzaakt ook een groot deel van de krampjes. Als boeren moeizaam gaat, kun je infacol halen, (op www.infacol.nl vind je de verkoopadressen): dat clustert de lucht namelijk, waardoor boeren en scheten gemakkelijker gaat en de krampjes ook verminderen. Verder: een warm badje, op de buik bij jou op de arm, (koppie bij je elleboog, hand tussen de beentjes, zodat je pols in het buikje drukt: die tegendruk geeft verlichting van de pijn) en dragen in een draagdoek (geen buikdrager a la babybjorn, maar echt een draagdoek waarmee ze ofwel in komma-houding liggen, of met het buikje tegen jouw buik aan, lekker strak. Succes en hopelijk is het snel weer over!
Bedankt voor de tips. Vele kende ik overigens al hoor, maar toch goed om weer eens te lezen. Ik gebruik al infacol, maar moet dit misschien even tijdelijk verhogen naar 2 pipetten voor elke voeding...? Verder merk ik dat Femke zich vaak verslikt, de laatste dagen. Mijn melk komt gemakkelijk uit de borst, waardoor ze soms echt even stopt en wat hoest/kokhalst, zonder over te geven. Daarna gaat ze weer verder. Boeren lukt inderdaad niet zo goed bij haar. Tussendoor verschonen doe ik echter al wel, dus ik blijf die boertjes maar proberen...
Hoi Juud, in dat geval (snel toeschieten en verslikken) is het ook verstandig om de eerste lading melk even af te kolven... net zolang tot het er niet meer vanzelf uit blijft spuiten na een haal van de kolf, (ik kolfde dat destijds af met handkolf, zodat ik na elke paar halen eens kon zien of het er nog steeds vanzelf uitspoot). Dan kan je kleintje namelijk stukken rustiger drinken, zonder verslikken, en dat scheelt ook weer een boel lucht!
Da's een goede tip! Ga ik ook maar eens proberen. Ik kolfde tot nu toe wel eens van tevoren af, maar heb nooit opgelet of het nog vanzelf bleef spuiten. En dan heb ik meteen weer extra voorraadje melk, voor als ik eens een avondje weg wil...
Mijn zoontje had de eerste twee weken ook geen krampjes en daarna begon het. Toen hij een week of 7 was, zijn de krampjes ook verdwenen.