Hi mama's Wellicht kan iemand ons wat helpen. Onze dochter Lotte slikt nu ruim 2 jaar omeprazol. Ze is geboren met 28 weken. Omeprazol gestart toen ze rond de uitgerekende datum was qua leeftijd. Dit voor reflux. Nu hebben we al verschillende pogingen tot stoppen gedaan die iedere keer mislukte. Na twee weken ging ze weer spugen in een apart donker bruine kleur. Zodra we weer medicatie gaven stopte het spugen en kregen we weer een vrolijk meisje terug. Nu ze 2,5 is proberen we weer af te bouwen. We zijn nu drie weken bezig waar bij we in overleg met de huisarts eerst gehalveerd zijn van 10 Mg naar 5mg. Nu deze week moeten we naar een half pilletje om de dag. Dit voor nog eens twee weken. En nu spuugd ze weer dus dat bruinige, en heeft een opgeblazen buik en is duidelijk rustiger. Is iemand van jullie bekend met eventuele 'afkick verschijnselen' of zou ze toch haar leven lang omeprazol nodig hebben? Voelt zo dubbel voor ons. Ze kan het nog niet goed vertellen helaas wat ze voelt. Ene kant willen we haar toch van de medicatie af hebben maar je wilt ook niet dat ze weer maagproblemen krijgen.
Ben je al langs een ka geweest? Onze jongste ging bij afbouwen ook ineens spugen en uiteindelijk eten weigeren, maar wij konden met 1,5 jaar (volgens mij?) wel stoppen.
Onze uk heeft veel eerder kunnen stoppen maar was ook niet zo vroeg geboren als je dochter (34.5) De arts zei ook dat het kon zijn dat het leek op een terugslag. Als het echt erg zou worden moesten we bellen maar moesten 10 dagen proberen. Ging daarna goed en konden we compleet afbouwen. Loopt ze niet meer bij de kinderarts?
Geen ervaring mee, maar kan ze niet even stabiel blijven op deze hoeveelheid en dan nog langzamer afbouwen? Of is dat niet mogelijk? Want ik zou denken dat halveren al een mooie eerste stap is naar geheel afbouwen?
We zijn al een ruim jaar geleden bij de ka ontslagen. Dit moest maar via de huisarts of ze moest ons opnieuw door verwijzen omdat we verhuisd zijn naar een andere regio. Uiteraard mochten de de huisarts gewoon bellen als het niet goed ging maar ja. Ligt het nu aan de mindering van medicijn of gewoon pech en buikgriepje... vind dat wel lastig in te schatten merk ik. Wil ook niet elk wissewasje bellen. Heb altijd het gevoel dat ze er maar weinig mee kunnen.
Misschien kan je nu 2 weken afwachten en word het niet beter zou ik toch advies inwinnen bij een ka. Of als het slechter gaat natuurlijk. Omezaprol verminderd de aanmaak van maagzuur, dus het kan best zo dat haar lichaam op zoek moet naar een nieuwe balans.