ik heb 2 kinderen 1 van 10jr en 1 van 7jr die allebei zijn geboren met een keizersnede ivm stuitligging. nu ben ik 36 weken zwanger van de 3e en de baby ligt met het hoofdje naar beneden en alles ziet er goed uit. graag zou ik een normale bevalling willen meemaken en volgens de gyn kon dat ook maar nu beginnen ze toch weer een beetje te twijfelen. wat vinden jullie hier van hoe groot zou de kans zijn dat er iets mis kan gaan met mij of de baby? en wat is de beste keus dat ik kan maken? graag julllie mening hierover alvast bedankt
Hoi Chulla, bij een 3e zwangerschap na 2 sectio's wordt vaak voor een primaire keizersnede gekozen omdat de kans op een natuurlijke baring kleiner wordt door het litteken weefsels dat er zit. De reden van de vorige sectio's is op zich gunstig, want het heeft niets te maken met dat je bv een te klein bekken hebt of geen goede ontsluitingsweeen maakt. Je zou kunnen proberen toch voor een vagniale bevalling te gaan met de heldere afspraak dat er laagdrempelig wordt ingegrepen mocht het te lang duren oid. Want op littekenweefsel moet je niet teveel en te lang spanning laten staan. En zeker omdat de weg nog niet is gebaand door een eerder kindje. je moet dit inderdaad goed met je gyn overleggen; het ligt aan meerdere dingen; de grootte van het kindje, de termijn, de ligging en of je goed aan het bevallen gaat en niet met een te lange aanloop, of je natuurlijke weeen hebt of dat die zoden moeten worden bijgestimuleerd og opgewekt bv. Ik kan je dus niet zeggen om speciaal voor iets te kiezen, maar houdt wel in gedachten dat de kans op een keizersnede als je aan het bevallen bent groot is, omdat het wel echt moet vlotten. Groetjes Brigitte