vocht intake baby 9,5 mnd

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door loes80, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loes80

loes80 Lid

29 apr 2011
    92
    0
    6
    Hallo,

Ik heb een zoon van 9,5 mnd. Ik vraag me af of hij wel genoeg drinkt. Dit is zijn voedingsschema:

7.00 uur een boterham en borstvoeding
    9.30 fruithap met water / diksap
    12.00 uur pap (180 ml opvolgmelk met bambix)
    14.30 rijstewafel / koekje met water / diksap
    16.00 uur borstvoeding of opvolgmelk
    18.00 uur groentehap
    19.00 uur borstvoeding

Het water / diksap bieden we aan in een tuitbeker. Hij drinkt slechts een paar slokjes, een enkele keer drinkt hij iets meer, maar maximaal 30ml. Als we dan maar een fles proberen drinkt hij ook daar niet uit.
    Wanneer ik thuis ben krijgt hij rond 16.00 uur borstvoeding, dan drinkt hij volgens mij wel goed. Op de dagen dat ik werk (3 dagen) krijgt hij dan opvolgmelk (kolven levert niet meer genoeg op) . hier drinkt hij vaak maar weinig van, ongeveer 40ml.

Het lastige is dus dat hij eigenlijk alleen als hij bij mij drinkt goed lijkt te drinken. Voorheen dronk hij wel meer afgelofde melk, dan kreeg hij op het kdv 2 keer een fles. Hij was toen al geen makkelijke drinker, maar dronk uiteindelijk wel.

Met de tuitbeker verslikt hij zich geregeld. We hebben al verschillende tuitbekers uitgeprobeert. Ik probeer het nu met een beetje nutriton er doorheen om het iets dikker te maken.

Krijgt mijn zoontje genoeg vocht binnen? Wat kan ik anders nog proberen?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Het is bijna altijd heel erg wennen, zo'n tuitbeker. Geef niet te snel op, maar oefen regelmatig. Het ene kindje is daar ook veel sneller mee dan het andere kindje. Als hij goed groeit en voldoende plast, ga er dan gerust vanuit dat hij bij jou genoeg voeding/vocht krijgt.

Je kan ook eens oefenen met een gewone beker. Het helpt om daar een wat dikkere vloeistof in te doen (zoals een beetje yoghurt of ingedikte (borst)voeding).

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina