Hallo meiden. Morgen zou ik 11 wkn zijn, maar heb een dinsdag gehoord dat ik een ma heb. Gisteravond heb ik het eerste pilletje ingenomen (myfegine). Vond het maar een rot en eng idee dat ik vanaf nu mijn eigen zwangerschap aan het afbreken ben. Heb vannacht ook slecht geslapen. Morgenochtend mag ik starten met 4 tabl cytotec. Ben nu alleen best wel angstig voor wat er gaat gebeuren en hoeveel pijn het gaat doen. Wat zijn jullie ervaringen ermee? En heb je pijnstilling erbij gebruikt? Alvast bedankt voor jullie reacties. Liefs mamakaatje
Ik heb geen ervaring met myfegine, misschien kan iemand anders je erbij helpen. Wel wil ik je heel veel sterkte toe wensen. Rot allemaal! Dikke knuffel
Als eerst heeeel veeel sterkte meid! Ik heb in mei een MA gehad en die ook opgewekt d.m.v mifegyne en cytotec. Die mifegyne deed bij niet veel, kreeg er geen krampen van ofzo alleen heeeeel licht bloedverlies. De cytotec deed de eerste dag ook niet veel, begon te vloeien als een normale menstruatie en wat lichte buikpijn maar meer gebeurde er die dag ook niet.. Dus, de volgende dag weer herhaald. Toen begon ik nog veel meer te vloeien! Wil je niet afschrikken maar ik heb echt de hele dag gelegen want als ik ging staan/lopen, dan stroomde het er echt uit.. S'avonds kreeg ik behoorlijke buikkrampen, heel vergelijkbaar met weeën. Heb 2 paracetamolletjes ingenomen maar dat hielp ook niet veel. Had wel pijnstilling mee gekregen maar die durfde ik niet te gebruiken (in de bijslijter stond dat je met die pijnstilling een klein risico hebt op een hersenbloeding dus daar kreeg ik ook de kriebels van). Uiteindelijk gebeurde er die dag ook niet veel meer dan dat. Had met de gyn afgesproken om het nog één keer te herhalen en anders een curretage. De volgende ochten toen ik opstond, net voor ik de pillen weer in wou brengen, verloor ik het vruchtje. Ben al met al behoorlijk wat bloed verloren maar achteraf nog steeds blij met die keuze. Curretage lijkt me echt niets en op deze manier kon ik het nog enigzins zelf doen en in alle rust afscheid nemen van ons kindje. Bloeden werd ook metteen minder en de buikpijn was zo goed als weg! Nogmaals sterkte! Dikke knuff!
Ik kreeg alleen cytotec maar dat werkte voor mij al voldoende. Kreeg na een paar uur ook wee achtige pijn,heb toen pijnstilling gevraagd omdat ik niet onnodig pijn wilde lijden, het was allemaal al erg genoeg..scherpe randje was eraf maar ik voelde nog wel de heftige krampen. Na 6 uurtjes ben ik het verloren, buikpijn was toen ook gestopt.. Helaas moest ik na nog 2x cytotec alsnog een curretage maar ben blij dat we het zo gedaan hebben. Heb ook heel bewust afscheid kunnen nemen en heb het nog kunnen zien. Sterkte meissie
Hey, wat verdrietig voor jullie... Ik heb in mei alleen Cytotec gebruikt; 1x2 tabletten inbrengen. Bij mij kwamen 3 uur later de krampen op gang en weer 3 uur later verloor ik het vruchtje. De krampen waren eerst te vergelijken met ongesteldheid, daarna werden het volgens mij toch echte (mini)weeën. Toen het vruchtje eruit was, waren de krampen over. Ik verloor ook veel bloed, het is goed om dik maandverband te gebruiken. Tampons mogen niet. Ik kreeg ook echt last van m'n darmen; dat kan n bijwerking zijn. Ik weet niet of je vandaag de Cytotec gebruikt? Dan is het misschien goed om te bedenken wat je met het vruchtje wilt? Ik hoop dat het snel op gang komt. Veel sterkte meid! Knuffel
Ik heb van de week cytotec gebruikt en dat is mij erg meegevallen. Heb in januari een spontane miskraam gehad met heel erg veel bloedverlies, dus was een beetje bang dat de cytotec dat zou triggeren weer. Ben dus in het ziekenhuis opgenomen geweest die dag, maar uiteindelijk is alles heel rustig verlopen. Half 10 de tabletten ingebracht, en rond een uur of 3 begon ik wat bandenpijn te krijgen. Denk een half uurtje later dat de vliezen braken en ik de slijmprop verloor, (voelde een plopje en 5 minuten later een golf vruchtwater), en daarna rustig aan wat bloed gaan verliezen. Ging allemaal heel rustig, pijn was gewoon goed te doen: flinke bandenpijn met af en toe een kramp. Uiteindelijk om 6 uur heel rustig en zonder verdere pijn het vruchtje verloren. Ik heb gisteren nog een nacurettage gehad, maar dat moest ik na de vorige (spontane) miskraam dus ook al, dus dat ligt niet zozeer aan de cytotec, dat mijn lijf er niet alles mee kwijt raakt. De cytotec is mij iig heel erg enorm meegevallen en de pijn al helemaal: de vorige keer was echt een minibevalling, dit was echt -fysiek dan- een peuleschil. Sterkte!
Ik heb net huilend de 4 tabletten ingebracht. Nu afwachten, mocht er na 3 uur nog niks gebeurd zijn dan moest ik er weer 2 nemen etcetc. Heb er 12 meegekregen. Maar als ik het goed begrijp heb je dus altijd dat je vliezen ook breken? En verlies je dan ook altijd een placenta oid????
Bij een miskraam verlies je idd alles wat met de zwangerschap te maken heeft. Hoe vroeger je miskraam is, hoe minder verschil je vaak zult merken tussen de verschillende 'onderdelen', maar je verliest in principe alles. Het is wel zo dat bij cytotec de kans 70-80% is dat de miskraam volledig is. In combi met myfegine wordt die kans verhoogd naar zo'n 90% geloof ik, uit mijn hoofd, maar zorg dus dat je ook een controle-echo krijgt, zeg een week of 2 weken later. Dan moet je baarmoeder weer voldoende tot rust zijn gekomen om een helder beeld te krijgen en goed te kunnen zien of je echt schoon bent of niet.
Heb donderdagavond de myfegine tabl ingenomen. Ik had zelf om die combi gevraagd, nadat ik op zp erover gelezen had. Het is nu 1,5 uur na het inbrengen en merk nog niks.... Afwachten dus. @Rozemarijke: hoe gaat het met jou na je zh opname? Ik heb me voor aankomende week nog ziekgemeld op het werk. Ik werk op een kdv (0-4). Hoe lang zijn jullie thuis gebleven na een ma? Emotioneel heb ik het er best zwaar mee nu. Maar dat is toch logisch nadat je 11 wkn dacht zwanger te zijn.....
Kijk vooral niet naar hoe lang anderen zich ziek hebben gemeld: kijk naar wat jij aankunt. Als jij nog steeds loopt te huilen, is dat niet handig als je met kids werkt, en zeker groepen met jonge babytjes zullen confronterend werken en dat zal je baas neem ik aan ook wel begrijpen. Kijk dus rustig voor jezelf wanneer je weer in staat bent te werken! Hier wel redelijk, heb deze keer vies veel meer last van de narcose dan de vorige keer, en ook nu echt pijn van de curettage zelf, (maar gelukkig een hele rits pijnstillers meegekregen). Ik ben komende week sowieso nog thuis en eind van de week kijk ik dan ho de vlag er hier bij hangt. Fysiek zal dat wel los gaan lopen, maar ook hier is de emotionele kant belangrijk. Ben ambulant hulpverlener, dus constant bezig met de problemen van clienten en als je eigen hoofd vol zit, is dat geen handige combi ook. Vorige keer ben ik in totaal bijna 3 weken thuis geweest, maar toen had ik de nacurettage ook pas 4 dagen na de miskraam...
hier enkel ervaring met cytotec.. de eerste keer opgenomen in het ziekenhuis bij een miskraam met 15 weken. smorgens 2 tablettjes en na elke 3 uur weer 2 tabletjes.. de eerste kreeg ik om 9u.. in de middag wat bloedverlies en lichte krampjes.. rond een uur of half 9 savonds begonnen de pijnlijkste krampen en om half 10 kwam het kindje.. (wel nagecurrateerd ivm niet komende placenta) de 2e keer gewoon thuis 2 tablettjes ingebracht (was met 10 wkn zw.schap).. ik zou die dag gecuratteerd worden en om half 10 werd ik naar de ok gereden maar ik voelde het vruchtje er toen al uitkomen.. dus t is sneller gegaan als bij de eerste keer... sterkte!
@llizzy lief dat je er naar vraagt.... Om elf uur kreeg ik wat krampjes e verloor ik stolsels. Rond 12.45 u werden het flinke buikkrampen/steken. Leek heel erg op de weeen van de bevalling van onze dochter. Ik verging van de pijn. Het bleef achterelkaar doorgaan. Om 14.00 u zakte het af. Heb toen een uurtje op de bank gelegen. Toen ik opstond voelde ik alles lopen. Op de wc heb ik toen het vruchtzakje denk ik verloren... Buikkramp is nu weg. Allee last van me rug en wat wiebelig. Ik hoop echt dat ik het ergste nu achter de rug heb.....
Hey meis, zo herkenbaar allemaal... Mijn gyn zei dat als het vruchtje eruit is, de buikpijn over zou zijn. Dat was ook precies zo!! Hopelijk is het nu voorbij. Ik ben de week voor de miskraam al thuis gebleven en de miskraam viel in de vakantie. (Dodenherdenking, wat een timing...). Ik ben erna dus 1,5 thuis geweest, maar ik kan je zeggen dat ik pas na 5 weken het idee had dat ik weer echt kon werken. Voor mij was werken wel een afleiding, van thuis zitten werd ik depressief. Maar dat is voor ieder anders; als je het niet trekt, niet doen! Het is niet niks! Ga je nog voor een echo? Dikke knuffel!
Hey meis, het kan idd heel heftig zijn de buikkrampen, spreek uit ervaring Ik hoop voor je dat je het weekend goed door bent gekomen.. Heel veel sterkte meis!! Liefs
@Lizzy en Evie: het gaat iedere dag weer een stukje beter gelukkig. Heb alleen nog wat pijn links in mijn buik. Als ik daar druk doet het ook pijn. Hoort dat???? Mag pas 21 september terug voor een echo. Nog best lang wachten dus. Het bloeden wordt wel al stukken minder dus dat is hopelijk een goed teken.
Da's veel te laat hoor! Een echo in de week na de pillen is normaal. Want wat als niet alles weg is? Suus
Bij mij zat er ook twee weken tussen.. Heb geen echo gehad.. Achteraf was ik daar ook niet echt blij mee maar ben snel gestopt met vloeien en cyclus is normaal dus denk dat alles wel in orde is.. Je zou altijd kunnen kijken of je eerder terecht kan.