Ik wil graag borstvoeding gaan geven, maar eerlijk gezegd begrijp ik er helemaal niks van hoe dat moet Er zullen toch wel belangrijke regeltjes en tips zijn? Zo had ik eens gehoord dat je bij elke voeding de andere borst moet geven. En als je wil kolven om een voorraadje aan te maken, hoe doe je dat dan met de voeding? Je moet er een bepaalde tijd tussen laten zitten of is dat toch niet zo? Gebruik je dan allebei de borsten? En de afgekolfde melk bewaren, waar bewaar je het in, moet het in de koelkast/vriezer. En welke borstkolf is dan een hele fijne en raden jullie aan? Zijn er dingen die je absoluut niet mag eten of drinken? En dingen die je nou juist beter wel kan eten of drinken? Oftewel, ik wil eigenlijk alles weten want ik weet nog niks
wat goed dat je bv wilt geven... dit zijn wat tips die ik je kan geven... 1. als je borstvoeding geef, begin je bij de borst die je als laatste gaf bij je vorige voeding. Doe een spelt op je bh zodat je dat niet kan vergeten. 2. Ik vind de gele borst kolf erg fijn. Ik weet even niet welk merk dat is maar die zij nte koop bij prenatal en die is geel. 3. Wat mag je niet eten of drinken. Sowieso geen alcohol natuurlijk. Wil je koffie drinken doe dat dan na dat je net bv hebt gegeven zodat het uit je bloed is voor je weer bv geeft. Dan kan je baby gewoon goed slapen. Geen rauwe kaas, geen rauwe eieren, geen uien ( vanwege de darmkrampjes). Je kan een heel lijst vinden op google wat je niet mag eten. Ik weet zo even niet alles uit mijn hoofd. 4. Met je eigen voeding is, gewoon eten als je honger hebt. IN het begin vreet het energie als je borstvoeding geeft dus je moet ook meer eten. Meer fruit en groente, meer boterhammen, meer melk en dat soort dingen. Gewoon er aan toegeven, na een aantal maanden wordt dat minder. En natuurlijk ook heel veel drinken minstens 2 1/2 liter per dag... ik hoop dat ik je genoeg heb geholpen... succes
Tip: lees het boek van Stefan Kleintjes over borstvoeding. Daar staat heel erg veel in. Toen ik dat boek had gelezen, waren al mijn vragen beantwoord . En het is een goed boek ter voorbereiding op borstvoeding.
ja en het boek opvoeden vanuit je hart: bol.com | Ouderschap vanuit je hart, Lida van Ruijven-Bank | Nederlandse boeken is ook een echte aanrader, er staan ook nog andere dingen in over slapen en dragen enz.. maar ik heb er heel veel aangehad wat borstvoeding betreft. je voed op verzoek: zodra de baby huilt, smakt, of gaat happen als je hem haar tegen je aan houd ga je voeden en het stopt als de baby in slaap is gevallen of vanzelf stopt. in het begin zijn je tepels gevoelig en trekt het een beetje, dit wordt wel steeds minder en dan voel je alleen het toeschietreflex een beetje zeer doen. als het echt pijn doet (alsof iemand er met een schaar in blijft knippen) leg je niet goed aan. onderlipje moet naar buiten gekruld zijn en het grootste gedeelte van de tepelhof in het mondje. in je kraamweek kun je een kolf huren en je kraamverzorgster zal je daarbij helpen en uitleggen. als je een keizersnee krijgt dan duurt het een dag of 3/ 4 voordat je bv op gang komt, gewoon even doorzetten. als je baby geboren is heeft hij via de navelstreng voorlopig voldoende voeding binnen gekregen. daarom hoef je de eerste nacht/ dag geen zorgen te maken over te weinig bv. die moet op gang komen. sommige vrouwen lekken al melk uit hun borsten voor de bevalling en bij andere (zoals bij mij) pas na de bevallling toen de bv op gang was. ik heb gewoon gegeten wat ik normaal ook eet behalve ui, want daar kreeg ze kram van. drink zo min mogelijk koffie en cola! venkel thee en beschuit met muisjes zijn goed om je productie op pijl te houden als je een dipje hebt. maar teveel zorgt weer voor stuwing bij stuwing zoveel mogelijk aanleggen en mee masseren. of onder de douche weg masseren. als je nog meer wil weten vraag maar... ik geef nu nog steed bv dus ik kan zeggen dat ik behoorlijk wat ervaring heb!
Wat goed dat je borstvoeding wilt geven! Tip: volg een cursus (vaak kan dat via de kraamzorg) en lees of een goed boek of een goede website (borstvoeding.com). Hoe meer kennis, hoe groter de kans op succes. Ik zal mijn ervaringen met je delen: - de belangrijkste regel: volg je kindje. Er is geen minimale tijd tussen voedingen, helemaal de eerste weken niet. Hier de eerste 3 weken 8-12 voedingen per 24 uur. - de eerste 6 weken zijn het zwaarste, daarna loopt het soepel. Vanaf zo'n 3,5 maand gaat het vanzelf. - je biedt, zeker in het begin, 2 borsten per voeding aan. Als je tijdens een voeding eerst links en toen rechts heb aangeboden, begin je de volgende voeding weer met rechts. - Ik moest 20 minuten per borst voeden maar mijn baby viel steeds in slaap. Ik deed: borst aanbieden tot hij sliep. Verschonen, tweede borst aanbieden tot hij sliep. - Vraag om een kraamhulp die je kan helpen, liefst bij een kraamzorg die borstvoedingsgecertificeerd is. - Blijf niet aanrommelen: als je twijfelt of het goed gaat, als je pijn hebt of als je kindje onvoldoende plasluiers heeft: schakel een lactatiedeskundige in! - Kolven kan, het beste na de ochtendvoeding. Hier gaf ik steeds één borst en kolfde de andere af. Je kunt ook twee borsten geven en nakolven. 's Ochtends heb je de meeste voeding. - Borstvoeding ebwaar je max 5 dagen achterin de koelkast of vries je binnen 24 uur in (bijvoorbeeld in ijsblokjeszakjes, schrijf van tevoren de hoeveelheid en de datum op). In de diepvries is het 3 tot 6 maanden houdbaar (na ontdooien 24 uur) - Kolf: is heel persoonlijk. Ik heb zelf een medela kolf maar de Difrax kolf heeft een prijs gewonnen. Bedenk; wil je ook kolven op het werk dan is een dubbele elecktrische erg fijn (snelst). Wil je regelmatig kolven dan is een enkele elecktrische ook goed. Wil je sporadisch kolven (als je even niet bij je kindje bent) dan een handmatige. Maar ook hierin verschillen de ervaringen. - Begin als de baby 4-6 weken is te oefenen met een flesje gekolfde melk. Je kunt een fles proberen die is gebaseerd op de moederborst maar ook een gewone fles proberen (wij gebruiken Tommee Tippee, Kruitvat). Regelmatig blijven oefenen (hoeft geen hele voeding te zijn) Ik heb de eerste 6 weken geen ui, kool en scherpe kruiden gegeten en eet sinds toen weer alles (hij had vanaf toen minder last van krampen). Eet ook geregeld pittig eten en daar heeft hij geen last van. Doen: veel drinken (geen caffeine of theine). Hopelijk heb je hier wat aan