ziektewet ontslag en ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door faya84, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. faya84

faya84 Nieuw lid

15 sep 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Ziekte breekt geen afspraak voor ouderschapsverlof heb ik begrepen.
    Dat betekent dan dat ik voorlopig terwijl ik ziek ben voltijd ouderschapsverlof zal hebben. Met het bedrijf waar ik voor werk gaat het heel slecht de verwachting is dat ik tijdens het ouderschapsverlof ontslagen zal worden. Ik kom dan toch bij jullie in de ziektewet terecht want het ouderschapsverlof stopt automatisch bij ontslag toch? Heeft het ouderschapsverlof invloed op de ziektewet uitkering? de hoogte hiervan? en de wekeneis?
    Hoe hoog is de ziektewet uitkering die ik dan van jullie krijg 70% van mijn contract salaris?

Ik hoop wat duidelijkheid te krijgen.

groetjes Faya

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Faya,

Ouderschapsverlof is iets tussen jou en je werkgever en stopt inderdaad op jouw eerste werkloosheidsdag. Wanneer je contract eindigt tijdens ziekte, zal jouw werkgever jou ziek uit dienst melden bij UWV.

Ouderschapsverlof heeft geen invloed op jouw Ziektewet-uitkering. Ook niet op de hoogte ervan. Laat jouw werkgever duidelijk vermelden dat je ouderschapsverlof had bij de aanvraag van jouw Ziektewet-uitkering. De hoogte van je Ziektewet-uitkering zal berekend worden op basis van jouw gemiddeld inkomen dat je verdiende voor je verlof. Van dit gemiddelde ontvang jij inderdaad 70%. En aan de weken-eis hoef je niet te voldoen. Dat is een voorwaarde van de WW.

Ben je hersteld en heb je geen werkgever? Dan vraag je WW aan en UWV kijkt dan of je in de 36 weken vóór je verlof minimaal 26 weken gewerkt hebt.

Actuele informatie over afloop van contract bij ziekte vind je hier.

Ik wens je heel veel gezondheid toe.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina