Tijdelijk 0-uren contract en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Daydreamy, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Goedemorgen,

Sinds mei dit jaar zit ik in de ww en nu kan ik waarschijnlijk voor 2 maanden een baan krijgen (waarschijnlijk 0-uren contract).
    Na die 2 maanden kom ik in m'n zwangerschapsverlof en ben ik dus weer werkloos.

Wordt dan de zwangersuitkering berekend op het laatste salaris van m'n tijdelijke contract, of van m'n vorige ww uitkering?

Met vriendelijke groet,
    Sandra

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Daydreamy,

De hoogte van de zwangerschapsuitkering wordt berekend aan de hand van het inkomen van 1 maand of 4 weken voor de ingangsdatum van je verlof.
    Het gaat hierbij om de laatste volledige loonperiode.

Werk je volgens een 0-uren contract en werk je minder uren dan waarvoor je WW ontvangt?
    In deze situatie ontvang je dan meestal nog een aanvullende WW-uitkering.

Je vraagt dan zelf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum voor het WW-recht een zwangerschapsuitkering aan.
    De werkgever vraagt daarnaast voor je inkomsten uit werk ook een zwangerschapsuitkering voor je aan.
    Je krijgt dan 2 zwangerschapsuitkeringen.
    Hiervan merk je zelf niets omdat je wekelijks beide rechten in één keer betaald krijgt.

Heb je in de laatste periode voor je verlof zoveel uren gewerkt dat er geen recht op betaling vanuit de WW is geweest?
    Dan vraagt de werkgever het verlof voor je aan en wordt de uitkering op deze verdiensten gebaseerd.
    Meldt in deze situatie wel aan de WW dat je met verlof gaat.

Actuele informatie over de aanvraagprocedure van een zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina