Hoi, ik ben bijna 37 en begin dus af te tellen. Nu zat ik me af te vragen wat er eigenlijk allemaal meteen na de bevalling geregeld moet worden. Ik weet dat mijn vriend binnen twee dagen aangifte moet doen bij de gemeente, en ook dat je je kindje meteen bij de verzekering op moet geven. Maar zijn er verder nog dingen die we niet moeten vergeten? Dan maak ik een lijstje. Kinderopvangtoeslag aanvragen kan volgens mij pas 8 weken voor de opvang ingaat?
Kinderopvangtoeslag aanvragen kan al eerder. Het kan 8 weken duren voor de aanvraag is behandeld. Eventueel nog een uitvaartverzekering (bijvoorbeeld Dela of iets dergelijks) voor je kindje regelen. Het is persoonlijk of je dat wilt en nodig vind natuurlijk. Bellen voor de geboortekaartjes. Als je er voor in aanmerking komt dan kindertoeslag aanvragen. Voor kinderbijslag krijg je automatisch bericht.
Kindertoeslag ging hier automatisch, omdat we ook zorgtoeslag ontvangen. Kinderbijslag gaat ook automatisch. Alleen kindje aangeven binnen 3 dagen, mensen bellen dat hij/zij geboren is en je geboortekaartjes laten drukken. De uitvaartverzekering heb ik toevallig vrijdag gebeld.
Iedereen krijgt kinderbijslag, kindertoeslag krijg je als je onder een bepaald inkomen zit. Maar als je kinderbijslag krijgt, kijkt de belastingdienst meteen of je ook recht hebt op kindertoeslag. Ik neem aan dat je vriend het kindje al erkend heeft, dan moet hij na de bevalling het ouderlijk gezag aanvragen. Mijn vriend heeft bij de aangifte van Eva ook alle papieren daarvoor opgehaald bij het gemeentehuis, na een paar dagen hebben we het op de bus gedaan en toen Eva 3 weken was had mijn vriend het ouderlijk gezag. Toch wel prettig. Mensen bellen dat de kleine geboren is, misschien handig een lijstje te maken. Ik was (en ben vaak nog) echt een zeef net na de bevalling. Ik was zo ontzettend blij dat ik alles op papier had gezet (ook wat mijn vriend bij de gemeente mee moest nemen).
Ik heb de kindertoeslag zelf aan moeten vragen en in juni was het pas geregeld. Heb het in februari aangevraagd aangezien ik er niks van hoorde of zag. Hou er wel erg in als je geen bericht krijgt.