borstvoeding en 1 flesje kv?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Peetje83, Apr 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,092
    2,591
    113
    Limburg
    Hallo,

Ik zit momenteel een beetje in een borstvoedingsdip, om het zo maar te noemen.
    Het breekt me heel erg op, mijn zoon drinkt lang en onrustig en ben gauw een uur per voeding bezig incl verschonen.
    Hij meldt zich nog steeds om de 3 uur, dus ik ben een behoorlijke tijd per dag kwijt aan voeden.
    Het is zelfs zo erg dat ik laatst gewoon 2 keer huilend zat te voeden.

Ik heb er over na gedacht om te stoppen met borstvoeding, omdat mijn zoontje er op deze manier ook niet echt gelukkiger op wordt lijkt mij, hij zal toch wel aanvoelen dat ik me er niet goed bij voel.
    Ik heb hem zelfs al 2 keer een flesje kv gegeven. flesje 1 werd weer half uitgespuugd en na flesje 2 heeft hij niet meer gepoept (normaal minstens 1 poepluier per dag, nu al 2 dagen niks)

Na lang nadenken en praten erover met anderen heb ik besloten om toch nog even vol te houden met borstvoeding.

Maar nou komt eigenlijk mijn vraag...
    Ik kolf tussendoor, zodat hij ook borstvoeding kan drinken als ik weer aan het werk ben (over 2 weken)
    Nou is kolven niet voor mij weggelegd en ik kan kolven wat ik wil, meer als 10 ml komt er niet uit. Mijn diepvriesvoorraad is welgeteld een half litertje.
    Nou zal het dus bijna zeker zo zijn dat hij toch bij de gastouder kv zal gaan krijgen. Is het dan verstandig om hem toch nu al 1 flesje kv per dag te gaan geven, zodat hij er al aan kan wennen?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Wat goed van je dat toch BV wilt blijven proberen en dat je je vraag stelt!

Het mooiste zou zijn als het kolven goed op gang gaat komen zodat je zoon volledig moedermelk kan blijven drinken. KV hoeft niet perse.

Ik heb een paar vragen om je een goed advies te kunnen geven w.b.t. het kolven:
    - Hoelang zit er tussen een voeding en het kolven?
    - Hoelang kolf je?
    - Waar kolf je? (bij je zoon, in een rustige omgeving of misschien wel met een foto van je zoon erbij?)
    - Kolf je met een handkolf of electrisch?
    - Heb je een nieuwe kolf of leen je een kolf?
    - Kolf je 1 borst op beide ter gelijk?

Ik hoor graag van je.

Saskia

3. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,092
    2,591
    113
    Limburg
    Momenteel doen mijn tepels echt pijn als hij aan het drinken is, ik heb geen kloven maar ze zijn wel heel droog.
    Ook heb ik het idee dat mijn productie achteruit aan het gaan is. Normaal gesproken voelen mijn borsten vol aan tegen de tijd dat mijn zoontje honger heeft. De laatste paar dagen voelen ze nogal slap aan, alsof er niks meer (of in elk geval minder) in zit. Al heb ik niet het idee dat mijn zoontje meer honger heeft en hij meld zich ook niet eerder (heel af en toe na 2,5 uur)

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Dank je voor je aanvullingen.

Dat je borsten "soepeler" gaan voelen is normaal na verloop van tijd. Dat hoeft niet te betekenen dat je productie terug loopt. Zolang je zoontje tevreden blijft hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Wat ik zo van je lees kolf je met de juiste insteek. Tips die ik je nog kan geven:
    - Van tevoren je borsten masseren, eigenlijk zoals je een gehaktbal zou rollen :) (2 handen op 1 borst) Al dan niet samen met een warme doek.
    - Je zou nog dubbelzijdig electrisch kunnen proberen te kolven.
    - Met de hand nakolven.

Mocht dit niet bijdragen aan het verbeteren van de kolfproductie, dan zou ik een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult vragen.
    Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding

W.b.t. je pijnlijke tepels:
    - Ik zou je advieseren om daar naar te laten kijken door de huisarts of ook een lactatiekundige. Ik kan je daar geen advies over geven, omdat ik ze niet kan zien.

Saskia

Share This Page