Genoeg productie?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Natasja, May 15, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hai Ilse,

Kleine Dean is inmiddels 2 maandjes oud en doet het lekker op mama's melk (dinsdag CB geweest en 1 kilo aangekomen en 7 cm gegroeid! )

Snachts kan Dean 4/4,5 uur slapen, maar na zijn nachtvoeding komt hij soms (niet elke dag) om de 2 uur. Net als vanacht, 22:45 laatste voeding.. 02:30 melde hij zich weer. bijna 4 uurtjes dus, wat er daarna gebeurd is dat hij zich om de 2 uur meld. half 5, half 7 , half 9 en pas na die voeding doet hij weer 3,5 uur op een voeding.

Ik bied beide borsten aan, meestal wil hij er maar 1, maar hij gaat steeds vaker 2 borsten drinken.

Waar kan het aan liggen dat hij zo snel weer komt?
    Ik heb vandaag 2 voedingen nagekolft. de eerste keer kwam er met moeite nog 20 ml, maar net maar 10 ml. Hij heeft daarvoor beide borsten gedronken (de laatste keer zelfs nog een keer de 1ste borst.
    Hij poept zo'n 4/5 keer per dag en dan zit er ook vaak veel plas in.
    Kan ik er van uit gaan dat het met mijn productie wel goed zit?

Kun je met nakolven je productie verhogen? Aanleggen doe ik nog steeds op verzoek natuurlijk.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Natasja,

Zo te zien gaat het lekker met Dean!

Eigenlijk een heel herkenbaar patroon. Voor jullie minder dat hij zoveel voedingen in de nacht neemt.

Als ik je verhaal zo lees poept en plast meneer goed.
    Je doet het zelf prima door beide borsten aan te bieden. Ook het nakolven is heel goed. met nakolven kan je inderdaad je productie verhogen.
    Je moet je afvragen of je dat echt nodig hebt als je ziet hoe lekker het met hem gaat.

Als je zelf twijfelt kan het natuurlijk nooit kwaad.

MIjn eigen ervaring is dat het een fase is die ook weer overgaat (had zelf ook zo'n exemplaar). Wat nou overdag drinken. Lekker 'snachts bijtanken. Geen lawaai, lekker donker, alles in rust. Intiem samen met mamma!

Veel kindjes drinken 's nachts al een groot deel van hun benodigde volume voor die dag!

Het kan ook samenhangen met de leeftijd, soms zie je bij kindje die een ontwikkeling doormaken dat ze ineens veel meer drinken en dan ineens de pakjes niet meer passen of ineens kunnen opdrukken of omrollen. Ook gaan kindjes (maar dat is meer rond de 3 mnd) 'snachts de indrukken van overdag verwerken. daardoor slapen ze onrustiger. Als je dan toch bijna wakker bent dan is mama wel zo gezellig/lekker.

Wij hebben zelf bij een enkele voeding het troosten anders aangepakt. Dan ging papa troosten, na een paar keer was dat ook goed. Zo hadden we toch 1 voeding minder in de nacht. Maar goed wat voor het ene kind werkt kan voor een ander niet werken.

Even doorzetten. Klok omdraaien (niets is zo vervelend om te zien dat je alweer zoveel minuten zit). Gewoon in bed aanleggen en samen in slaap doezelen.
    Een collega van mij bekeek het anders, heel nederland slaapt en jullie zijn samen wakker (samen met honderden andere voedende moeders met hetzelfde fenomeen) jullie kunnen elkaar lekker knuffelen en aanraken zonder dat iemand het ziet! Geniet van die intieme momenten want als ze straks 10 zijn willen ze geen kusje meer. Met die gedachte maakte het haar veel dragelijker.

Succes
    Ilse

3. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    :D Dank je wel voor je bemoedigende woorden! Ik moet gewoon minder onzeker zijn denk ik.

Het nakolven blijf ik denk ik doen om zo wat vooraad op te bouwen in de vriezer. Ik ga over 4,5 week weer werken (al is het maar voor 3,5 week en mag hij een aantal keer mee naar mijn werk, daarna heb ik weer 7 weken zomervakantie) maar dan heb ik voor de dagen dat hij bij mijn zus is wat vooraad.
    (gister de 30 ml gegeven in een flesje, hij leek nog wat hongerig en vond het de moeite niet in te vriezen)

Dank je wel!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Inderdaad, heb vertrouwen in je eigen gevoel. Meestal klopt dat wel!

En....al weer zin om aan het werk te gaan? het scheelt dat het een te overziene periode is...leuk om even op te starten.

Ilse

5. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Mwa zin is een groot woord.
    Ik ben docente, lesgeven komt weer in september, als ik terug ga is het vooral het schooljaar afsluiten. Ik zie het maar als een wen periode voor mezelf hahahaha :D

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Inderdaad lekker wennen met 7 weken vakantie in het vooruitzicht!

September is nog ver!

Ilse

Share This Page