Ik zat van de week te praten met een vriendin over haar zus, welke in haar derde trimester zit. Blijkt dat ze van 33 weken naar 39 weken is gezet.. Ik kreeg het er een beetje benauwd van.. Ze had haar termijn en 20 weken echo gehad en is toch nu pas 6 weken vooruit gezet.. Weet iemand hoe dit mogelijk is? Slechte verloskundige? Gewoon pech? Moet ik met 33 weken dus ook alvast mijn koffer inpakken?
Normaal kan je niet vooruit gezet worden qua uitgerekende datum, het kan wel dat het kindje 6 weken voorloopt op groei maar dat is al erg extreem maar dat is logischer dan dat de uitgerekende datum ineens verschoven is.
Lijkt me niet heel logisch nee. De eerste 3 maanden lopen alle foetussen zo goed als gelijk op qua groei, daarom is het rond 12 weken het beste om de termijnecho te doen (en dan nog kunnen ze ernaast zitten). Later kan je kindje voor of achter lopen qua groei, maar dat betekent niet dat de baby ouder of jonger is. Dus als ze er op deze termijn pas mee komen, lijkt het er eerder op dat het kindje voorloopt qua groei en ze de vk of gyn niet goed begrepen hebben.
kan natuurlijk ook.. Maar 6 weken voorlopen op groei.. wat betekent dat dan? Dat het een groot kind wordt? dat het kind alsnog eerder komt of gehaald wordt?
Nou 6 weken voorlopen op groei is best heel veel, dus dat zou ze met haar vk of gyn moeten bespreken. Mijn jongste liep 3 weken voor qua groei en is niet eerder gehaald. Hij werd geboren met bijna 41 weken en woog 9 pond en was 57 cm lang. Ik heb ze zelfs groter voorbij zien komen Dus dat kan allemaal. Maar misschien wil de gyn haar onderzoeken op suiker of zijn er al andere afspraken gemaakt. Maak jij je er zorgen om?
Ik geloof dat er hier ook iemand was waar het kindje 6 weken op groei voorliep, die is dus wel eerder ingeleid omdat het kindje anders te groot zou zijn met 40 weken of nog verder.
Ik moet zeggen dat het vooral interesse is hoor, ik werk zelf in de zorg. En misschien een kleine voorbereiding voor mezelf als 'mogelijk' scenario.
Vriendin van mij ook, die word wss 2 weken vooruit gezet. Bij elke echo is het kindje bijna 2,5 week te groot. Kan ik het begin ntl verkeerd berekend zijn maar als alles elke x goed is zou ik me niet druk maken
Inderdaad, zolang alles goed is steeds, hoeft niemand zich zorgen te maken. Ik krijg nu net te horen dat het aan medicatie, stress en ongezond eten ligt. lijkt mij dat het kindje dus vooruit is gezet inderdaad.. 6 weken blijft bizar
Het kan natuurlijk nooit kwaad om je koffer al vroeg klaar te hebben staan kijk maar naar mijn onderschrift. Hier stond hij al klaar met 25 weken.. just incase
Ik kreeg bij 35 weken wel te horen dat de kleine het formaat had van een baby van 39 weken (en bij 37 weken had ze het formaat van 41 weken), maar die valt nu gewoon in de categorie 'grote baby'. Haar twee grote broers waren ook grote baby's (9,5 en ruim 10 pond) en ik kreeg wat extra testen (suikertest, bah!) en onderzoeken (groei-echo's, jeej!) om ons in de gaten te houden. Aan de uitgerekende datum is echter nooit iets veranderd.
Maar ze weet niey haar ovulatiedag? Nee ze verzetten in zh nooot data nadat het met 12wk vastgesteld. Groot of niet. Ik heb mijn ovulatiedag maar toch loop ik met 12ek 4 dagen vooruit. Ik heb nog nooit gehoord dat zh data verandert na 12wk echo. Miss verlooskundige heeft dat gewoon verkeerd gezegd ze bedoelde misschien dar kindje loopt op groei ver en ze kan eerder bevallen, ze begreep verkeerd dan andere en jij etc zo gaat hetmaar. He hoeft je koffers niet in te pakken met 33wk. Lijkt mij zoiezo niets nodig inpakken veel. Zo 1-2-3beval je niet. Alleen nodig kan je al vroeg leggen maar dar kan zelfs met 20wk Ik was met 40.5 bevallen van ruim 4kg en 54cm meisje ik had enorme buik en op 32wk echo en paar op 39-40wk werd mij gezegd dat het gemiddelde wordt van 3.200kg)))) dus nee ik geloof niet in echos dar ze op zulk termijn nog datum kunnen vaststellen ze kunnen niet eens goed meten
Even een kleine update: haar zus is nog steeds niet bevallen.. bijna een maand later.. 't hele verhaal klopt dus voor geen meter! Kindje zou anders ondertussen wel gehaald moeten worden...
Ik was nog net geen 36 weken zwanger en toen hebben ze mij vooruit gezet naar 39 weken en 5 dagen dus ook bijna 4 weken verschil dus kan zeker wel... Maar 6 weken vooruit zou ik niet weten
Onze jongste liep ook 4 a 5 weken voor op groei (dit wil zeggen het gewicht en lengte) Maar de organen enz NIET. Je uitgerekende datum wordt daarom ook niet anders Dit denken heel veel mensen maar dit is absoluut niet zo je hebt zelfs kans dat je baby met 37 weken gehaald wordt rond de 3500/3700kg weegt en alsnog in de couveuse moet omdat de longen niet rijp zijn. Hie leiden ze je bevalling daarom in met 38 weken als je kindje zo voorloopt op groei.
Ja heb dit met eigen ogen gezien. Toen mijn jongste zoon op de NICU lag, heeft er een aantal dagen een jongetje van ruim 8 pond naast hem gelegen. Zijn moeder was ingeleid met 35 weken. Was een hele vreemde gewaarwording, zo'n "reus" tussen al die ienimini kindjes.