Mag ze mee op de fiets? En is een moederfiets nodig?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Deedee91, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Dochter is bijna 9 mnd. Kruipt, zit zelfstandig vanuit kruiphouding sinds een week en loopt achter haar karretje. Is dit nog niet te vroeg? Ik zal geen stukken fietsen, even naar het winkelcentrum of naar het kdv beide 5/ 10 min fietsen

Ik heb een elektrische fiets, zijn er meer mama's die dit hebben? Het is geen moederfiets maar gezien die fietsen er niet voor niks zijn vraag ik mij af of het een grote meerdwaarde heeft?

2. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Moederfiets is vooral voor de lage instap handig en voor een wat grotere afstand tussen jouw zadel en het stuur. Als je dat allemaal niet nodig hebt, heb je geen moederfiets nodig :)
    Voor het elektrische fiets-stuk: daar fiets je over het algemeen sneller mee dan met een normale fiets. Als je dan over een hobbel fietst, gaat dat dus ook extra hard, vooral voor je kindje. Kijk daar vooral mee uit, want het nekje is nog steeds de zwakke plek.

Verder zou ik zeggen dat kleine stukjes van een paar minuten prima zouden moeten gaan. Rustig aan over drempels en hobbels en dan komt het wel goed. Veel plezier!

3. tuc

tuc Niet meer actief

ze is 9 maanden en kan vanuit buikligging/kruiphouding zelf gaan zitten? Dan kan ze prima mee, veel fietsplezier!

Een moederfiets hoeft zeker niet per se. Ik vond het zelf wel fijner omdat die een wijder stuur heeft zodat er meer ruimte tussen je zadel en het fietsstoeltje is. En de standaard was steviger omdat het een dubbele is.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ja klopt tuc :) Vind haar nog zo jong maar hoorde dus dat als ze zelfstandig kan zitten het dan mag.

Vind het wel eng, heb wel eens een hondje voor op in een mand gehad en dat was wel wennen. Hondje was 5 kg dochter meer dan 8 :p

Mmm mijn fiets is al lastig met opstappen als er dan nog een zitje bij zit..

5. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Zou ook lekker gaan fietsen :)

Een moederfiets is geen must vind ik persoonlijk (heb er zelf wel 1). wat ik wel onmisbaar vind is de dubbele standaard en het stuurslot :)

6. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Als je het niet erg vind om je kind achterop te hebben ipv van voor dan hoef je op je huidige fiets eventueel alleen de standaard te vervangen voor een dubbele.
    Toen mijn zoon nog voorop zat vond ik stuur slot en stuur in moederfiets stand wel ideaal.

7. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Je kunt ook je stuur vervangen door een moederstuur. Bevalt hier perfect! Gewoon gekocht via marktplaats
    Electrisch is ook fijn met een kindje ;)

8. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Het belangrijkste is dat een kindje dusdanig kan zitten dat hij/zij niet omvalt als je een klein zetje geeft. Als ze dat kleine zetje kunnen opvangen, kunnen ze ook onregelmatigheden in het wegdek opvangen.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij een gewone fiets past een voorstoeltje soms ook prima, heb ik zelf ook lang gehad en mijn man nog steeds. Dubbele standaard heb ik nooit gemist, stuurslot ook niet.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kon de jongste ook goed stabiel zitten, liep ze overal langa, maar op de fiets zwabberde ze alle kanten op; vond het doodeng, dus mee gestopt toen! Pas met 1 jaar zat ze goed stabiel op de fiets, toen liep ze ook goed los.

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Dat gaat helaas niet, het elektrische deel gaat door het stuur. Was wel ideaal geweest.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens. Zelfs op mn omafiets lukt t makkelijk. Vind die moederfietsen veeeel te duur voor wat je krijgt. En niet mooi, maar dat terzijde :D

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Nou mooi om te lezen dat het op zich niet nodig is! Heb een dure fiets en mijn vriend is niet zo blij dat ik het dus over een moeder fiets heb :D

Bobike lijkt mij een stoeltje die veelal gekozen word? Is 2de hands goed of beter nieuw?

14. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik heb een elektrische moederfiets. Ik wilde de fiets elektrisch ivm mijn gezondheid. Ik vond het prettig dat de afstand wat groter waa tussen mij en het zitje. Ook heel handig: de dubbele bagagedrager. Als het zitje naar achter gaat, kan ik toch nog een fietstas erop zetten. Nog belangrijker: de bokstandaard en het stuurslot. Ook zit er een extra gashendeltje op. Mocht de fiets heel zwaar zijn (kind, boodschappen etc) dan kan ik dit als loopondersteuninh gebruiken.

Ik vond het heel handig allemaal, maar het is wel aan de prijs dat wel.

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    neem je fiets mee naar een fietswinkel en ga daar kijken welke stoeltjes passen. niet alles past namelijk op elke fiets even goed. Een vriendinnetje had een electrische fiets en daar kon een bobike niet op gemonteerd worden. Soms is het ook net lasting met de kabels of de hoogte van het frame en de vorm van de buizen, dan kan het net zijn dat de jepp wel en de bobike niet past of andersom.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Goede tip mamameer!

Deel Deze Pagina