Mijn dochtertje is ruim 5 maanden oud en heeft nu voor de derde keer een oorontsteking en een ab kuur. Zowel de kinderarts als kno arts begonnen nu over mogelijk buisjes als het zo blijft doorgaan. Wel vonden ze haar hier erg jong voor. Zijn er meer moeders met ervaring met veel oorontstekingen en mogelijk buisjes op deze leeftijd? En is er iets wat ik kan doen om oorontstekingen te voorkomen?
Mijn zoontje was iets ouder, 12 maanden. Vanaf 9 maanden de hele tijd oorontstekingen. Ik heb helaas geen tips om oorontsteking te voorkomen. De buisjes maakten echter een wereld van verschil! Niet meer van de ene oorontsteking meteen door in de volgende. In het begin soms een loopoor gehad, maar omdat de viezigheid dan meteen weg kan, was hij er dan niet ziek bij. Oorontsteking doet echt gigantisch veel pijn, ik heb het als volwassene gehad en ik ging echt door de grond, niks hielp. Ik zou dus liever een tevreden baby met buisjes hebben, als de kno arts akkoord gaat, dan een baby zonder buisjes die om de haverklap pijn heeft.
Hier ook net iets ouder dan 12 maanden. Wij wilden wel eerder maar de KNO arts helaas niet. Ondertussen net 3 weken geleden voor de tweede keer buisjes gekregen. En 14 ab kuren verder. Helaas zaten de eerste buisjes niet goed, dus gingen de ontstekingen gewoon door. Nu is er wel duidelijk een verschil!
Hier was bij 1,5 buisjes echt een uitkomst. Doorlopend oorontsteking was zo zielig. Hoe merk je aan je baby dat ze oorontsteking heeft? Hier een bijna 6 mnd oude baby die erg onrustig is snachts
Onze jongste met 7 maanden en ze was niet de jongste die dag. De twee andere dochters beiden voorbij de eerste verjaardag. In alle gevallen hielp het enorm.
Voorkomen is lastig. Als je kind gevoelig is voor oorontsteking is het verstandig om de neus te sprayen met zoutoplossing zodra er verkoudheid optreedt en snot goed weg te halen. Als er eenmaal een oorontsteking is, dan doorgaan met sprayen, bedje ophogen (liggen geeft druk op de oren en dus ook vaak slaapklachten) en paracetamol geven tegen de pijn. Liefst 3 maal daags strak om de 8 uur, zodat je een goede spiegel opbouwt en de paracetamol optimaal kan werken.
X11, ze mag vd kinderarts nu 4x paracetamol, en. Dan om de 6 uur. Bedje omhoog kan ik inderdaad nog even doen. Neusspray gebruikte ik al, maar vind ik niet echt helpen. Ik kreeg de tip dat er ook wat anders is van otriven. De meeste kindjes waren dus wel wat ouder.. Ik vind de oorontstekingen heel vervelend en zielig voor haar maar ze is nog wel erg jong en klein voor een narcose. Ze weegt ook nog eens heel weinig voor haar leeftijd.. Mita75: hier is ze echt ziek er van. Koorts, niet meer drinken, niet kunnen slapen, huilen en kreunen. Maar huisarts zag het de vorige keer niet, de kinderarts kon het ook niet goed zien, maar de kno arts ziet het wel. Die hebben kleine maten om in die kleine oortjes te kijken. Bedankt voor alle reacties!
Hier in Duitsland kreeg ik van de kinderarts neusdruppels/spray voor gescreven tegen zwelling van het slijmvlies bij verkoudheid. Hierdoor blijft de buis van Eustachius hopelijk open en krijgen ze geen oorontstekking. Werkzame stof is xylometazolinhydrochlorid. Vraag het anders even na bij de apotheek. Ik ben nu zelf met mijn zoontje naar de homeopaat gegaan omdat ik geen antibiotica wil geven als het op een andere manier kan worden opgelost...
Hier ook rond 10,5 maand buisjes gekregen. En wat een wereld van verschil. Gewoon helemaal geen oorontstekingen meer gehad. Ingreep is ook heel snel gedaan. Verder ook geen tip om oorontsteking te voorkomen. In 2,5 maand nl 5 oorontstekingen gehad. 3 antibioticakuren.
Toen mijn jongste weer tegen een oorontsteking aan zat adviseerde de ha naast een neusspray om ook olie in de oortjes te druppelen.. Dan schijnt er niet zoveel spanning op het trommelvlies te staan. Ik deed het er 1x per dag in vlak voor ze naar bed ging omdat ze dan het meeste last had
Dezs spray ja! Heb er hier wat van verslonden met mijn zoontje en helaas gaat dochter dezelfde kant op 3x perdag ik deed bij opstaan middagdutje en voor het nasr bed gaan savonds en eventueel als het heel erg waz vooral de eerste 2 dagen nog snachts een keer als ze wakker werden
Ik begrijp heel goed je gevoel! Dat wil je helemaal niet voor je kind. Maar enigzins ter geruststelling: Ze worden alleen even in slaap gebracht met een kapje, ze krijgen niet de medicatie die jij en ik krijgen als we onder volledige narcose zouden moeten. Ik heb bij mijn zoontje letterlijk 1 slok koffie genomen en toen mocht ik alweer bij hem. Premature baby's kunnen al ver voor de uitgerekende datum geopereerd worden aan veel zwaardere aandoeningen en die zijn nog véél kleiner. Natuurlijk wens je dat niemand toe, laat dat duidelijk zijn, ik bedoel het alleen ter vergelijking. Als ze het echt zouden aanbevelen om die buisjes te gaan geven, dan kom je vooraf nog op gesprek bij de anesthesist. Dat lijkt mij bij uitstek de persoon om je zorgen mbt narcose neer te leggen. Een van mijn voorgangers heeft het over xylometazoline neusdruppels. Dit gaf ik ook aan mijn zoontje bij oorontstekingen. Je mag dit maximaal 7 dagen geven en daarna twee weken niet. Er is gewoon een babydoserimg). Het werkte vaak wel een beetje, verlicht de druk, zeker de eerste keer. Maar bij mijn zoontje was het zo erg dat zodra ik dan weer stopte, het meteen weer achteruit ging. Succes!
Gezien de ernst van de klachten en het slechte drinken bij al een laag gewicht, zou ik ook niet aarzelen. Ik denk dat de voordelen in dit geval echt vele malen opwegen tegen het nadeel...
Dank jullie wel! Voor nu wil de kinderarts het nog even aankijken. Hopelijk was het gewoon pech en blijft de oorontsteking nu weg. Toen 4 weken geleden in het ziekenhuis lag heeft ze ook neusdruppels gehad die ze 3x per dag een week lang mocht. Ik weet niet wat de naam was omdat de verpleging dit gaf, maar misschien was het wel hetzelfde als hier genoemd wordt. Slecht drinken doet ze al vanaf het begin, ook voor de oorontstekingen. Wel gaan ze haar gewicht nu beter in de gaten houden.
Hier met net 8 maanden buisjes. Maar hij had al zeker vanaf 3 maanden last. De ingreep viel mee en de nachten daarna waren zo fijn!! Geen gegil en gekrijs meer van de pijn door de druk op de oren. Zelfs paracetamol hielp hier niet... Oorontsteking had hij niet, alleen maar de continue druk van het vocht achter de trommelvliezen. De xylo hielp hier wel een beetje. Maar niet afdoende. Je zou een goede ( kinder) osteopaat kunnen proberen. Die kunnen de oren ook behandelen. Op die manier kun je de operatie misschien nog wat uitstellen. Succes ermee!