Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon geen topic vinden over overstappen na 6 maanden... Mijn zoontje is nu 5 maanden en krijgt nog volledig borstvoeding. Ik ben begonnen met borstvoeding vanwege de kans op allergieen. Ik wil graag met 6 maanden de borstvoeding gaan afbouwen. In ieder geval zo dat ik op mijn werk niet hoef te kolven en overdag ook eens langer dan 2 uur weg kan zonder baby. Als het lukt qua productie zou ik graag ochtend, avond en nacht wel borstvoeding blijven geven, maar ik verwacht dat mijn productie snel af zal nemen. Ik ken de schema's voor het afbouwen van de borstvoeding (beginnen met de late middagvoeding, dan de ochtend, dan die ertussenin), maar kan wel wat praktische tips gebruiken. - hoeveel voedingen en hoeveel per voeding? Volgens de flesvoeding zou hij 4x 180/6 mogen hebben. Hij krijgt nu voeding op verzoek, meestal 5 voedingen overdag plus 1 of 2 nachtvoedingen. Op het kinderdagverblijf krijgt hij 160cc in de fles, dat gaat meestal (net) op. - hoe troosten? Soms is baby nu alleen te troosten aan de borst... en in slaap vallen aan de borst gebeurt ook nog best wel eens. - andere tips van ervaringsdeskundigen?
Van nr 2 mag een baby niet meer dan 24 schepjes kunstvoeding krijgen. Van nr 1 mogen dat er 30 zijn. In het begin misschien niet direct het verschil omdat je eerst gecombineerd gaat geven, naar wellicht wel nuttig om in je achterhoofd te houden. Grof gezegd mag je kindje dus 24 of 30 schepjes per 24 uur. Uitgaand van 6 voedingen kom je op 120/4 (24 schepjes) of 150/5 (30 schepjes) per fles. Als ik kijk naar de hoeveelheid borstvoeding die uit de fles gedronken wordt zou ik starten met 120/4 (geeft 135cc voeding) en kijken of dat voldoende is. Zo niet, maak dan 30/1 bij. En dat komt ook overeen met wat je mag geven. Ik zou niet de aantal voedingsmomenten gaan veranderen. Er zal al zoveel veranderen en het aantal momenten is prima. Flesvoeding kan ook prima op verzoek Troosten. Kans dat het in het begin wat lastiger ligt, maar gewoon knuffelen etc werkte hier prima. Knuffelen, sussen evt zingen.
En nog aanvulling, mocht je kindje kea hebben (omdat je dit nu aan het uitproberen bent); je hebt dan wel speciale voeding nodig. Zoals pepti.