onzeker.. dwingen tot drinken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kara, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    De titel is (gelukkig) misschien wat sterk maar ik zit met het volgende en heb wat hulp/ideeën/geruststelling nodig :). Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Mijn dochter van 3 maanden is een gezond groeiend en nieuwsgierig kindje. Dit resulteert erin dat ze bij het drinken nogal snel is afgeleid en liever om zich heen kijkt. Dit is niet zo erg, het voeden duurt alleen nogal lang en openbaar voeden wordt steeds meer een uitdaging ;). Maar dat vind ik allemaal prima, zolang ze maar tevreden is en goed drinkt!

Maar nu het volgende: 's avonds kan ze soms moe/jengelig/overprikkeld(?) zijn. Als ze dan honger heeft lukt het haar niet om mijn borst te pakken en raakt ze meestal nog meer overstuur. Hierdoor ging ik steeds twijfelen of ze dan wel echt honger had, maar ze bleef overstuur totdat ze gedronken had. Plus na 3 maanden durf ik wel op mijn honger-voelsprieten te vertrouwen. Ik denk dus dat ze gewoon zo overstuur is al dat ze daardoor de rust niet kan vinden om goed aan te happen.
    Op (eerder) advies van de lactatiedeskundige probeer ik haar te helpen om aan te happen. Maar ik kan haar alleen helpen door of haar hoofdje vast te houden zodat ze niet kan wegdraaien, of (effectiever) mijn tepel een beetje in haar mond forceren... Als ze eenmaal drinkt is het wel duidelijk dat dat hetgeen is wat ze nodig heeft en is ze daarna weer tevreden en valt meestal ook lekker in slaap daarna. Het is dus wel echt honger.

Maar het geforceerde voelt niet prettig aan. Ik ben helemaal voor mijn kindje zelf laten bepalen en geloof ook erg in haar eigen kunnen om goed aan te happen maar 's avonds lijkt het haar gewoon niet te lukken.
    Ook ben ik bang haar een negatieve borstervaring te geven; hoewel het overdag gewoon goed blijft gaan.

Dit onzekere kipje hoort graag wat jullie er van denken?

2. reinespa

reinespa Actief lid

5 sep 2012
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dat ook, dat het drinken 's avonds veel onrustiger gaat, soms met flink wat huiltjes tussendoor. Ik heb het idee dat het puur door de vermoeidheid komt en dat dat gebeurt als ze overdag te weinig heeft geslapen. Dan is ze moe en heeft ze honger, maar heeft ze ook weinig energie om goed te drinken.

Het feit dat het overdag bij jou ook wel prima gaat, én dat ze dan 's avonds na het eten meteen in slaap valt, lijkt ook wel aan te geven dat het vermoeidheid is.
    Misschien kijken of ze overdag meer kan slapen? Of eerder voeden ipv wachten tot ze zelf aan geeft honger te hebben?

Ik zou je in ieder geval niet onzeker voelen. Overdag gaat het goed toch?

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wellicht iets eerder aanleggen maar ik herken het ook. Ik bracht mijn tepel dan ook echt bij zijn mond zodat hij makkelijk aan kon happen. Dwingen tot drinken ging uberhaupt niet, dus heb me er nooit schuldg over gevoeld (leuk is anders ;))
    Openbaar voeden dee dik altijd in een rustig hoekje en altijd onder een doek ivm afleiding.

4. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    Hier ook een meisje wat erg vaak afgeleid leek te zijn....soms erg frustrerend voor mij :). En ja, je borst kun je niet afschroeven en met d'r hoofdje meedraaien ;). Ik voedde volgens schema, dus bij mij kon het ook zijn dat ze op dat moment niet veel hoefde te drinken.
    Wat ik lang gedaan heb, ivm niet anders kunnen, is liggend voeden. Op bed en zij op d'r zij naast me. Is misschien wel een idee?? Kan ze niet echt wegdraaien, denk ik. En zorgen dat je in een rustige, vrij donkere omgeving zit. Ik kon alleen boven op onze slaapkamer op bed voeden. Beneden was er teveel afleiding.

5. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    bedankt voor jullie reacties!

fijn om te horen dat jullie het (deels) herkennen en dat het met hulp (hier dus gevoelsmatig lichte dwang) de enige manier is. dat had ik geloof ik gewoon nodig om even te horen :)
    ik voed liggend boven, maar wegdraaien lukt haar dan nog steeds erg goed, ondanks mijn best flexibele borsten ;) maar het is al stukken beter dan beneden met teveel afleiding!
    eerder aanleggen is wel een goed idee, dat ga ik proberen!
    in het openbaar zorgt ze er wel voor dat alle aandacht op haar gevestigd is, maar so be it (zeg ik zo vaak tegen mezelf dat ik me niet laat weerhouden van dingen doen uit angst dat ze ergens tekeer gaat). ik ben niet zo van het voorbeeldige kind/ouder buitenshuis als ze thuis ook lekker kan jengelen :cool:

6. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hee
    mijn meisje is ook snel afgeleidt en soms moet ik dan ook ff haar hoofdje vasthouden, als ze dan drinkt is het weer over. ;)

7. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Kan me voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt..
    Ik loop (af en toe) tegen hetzelfde aan.
    Ik weet dan dat hij honger heeft en ik zie dat hij moe is.
    Ik help hem dan echt wel even een handje door zijn hoofdje vast te houden.
    Denk dat ik het zieliger voor hem vind dat ie honger houdt, dan dat ik hem even help.

8. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    dat laatste is ook inderdaad zeker goed om te onthouden (honger zieliger dan een hand op je hoofdje).
    bedankt!

Deel Deze Pagina