Legitimatie plicht

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door LadyTwilight, 20 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyTwilight

LadyTwilight Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    Aangezien ik echt met mijn mond vol tanden stond hierbij een tip voor de mensen die het net zoals ik niet wisten.

Mijn kindje van 12 dagen oud had na 4 dagen al bloed af moeten laten nemen ivm geel zien en nu met de twaalfde dag moesten wij naar het ziekenhuis ivm dat zij snot verkouden is.
    Nu stuiten wij al tot 2 x toe op de zorgverzekeringswet.
    Blijkbaar moeten baby's al vanaf hun geboorte tegenwoordig een legitimatie hebben.
    De ziekenhuizen doen ontzettend moeilijk als de baby geen legitimatie heeft.. Ik gaf aan het is sowieso 7 dagen verwerkingstermijn nu moeten wij later terug voor de legitimatie.

Dus voor de ouders die het nog niet weten tegenwoordig moet je à la minute een legitimatie aanmaken anders vergoeden veel zorgverzekeraars de kosten niet meer.

2. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    En de geboorteakte volstaat niet?

3. LadyTwilight

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    nee moet echt identiteitskaart

4. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is inderdaad belachelijk. Maar na even lezen op Google blijkt dit idd zo te zijn on de zorg. Vind het erg krom....

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Goed dat je het zegt wist ik ook niet....

6. LadyTwilight

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    ja ik stond echt versteld kleine was 4 dagen oud toen mijn vriend bloed naar het lab moest brengen kreeg hij een brief mee terug gericht aan onze kleine dame dat zij zich binnen 3 weken persoonlijk moest melden aan de balie omdat ze in overtreding was echt mijn mond viel wagenwijd open!

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier was het geen probleem gelukkig bij mijn vierde, hij is eind september geboren,

Heeft aan de beademing gelegen en een zware operatie gehad, wekenlang in het ziekenhuis gelegen, drie weken na thuiskomst moesten we in ons eigen woonplaats op controle, natuurlijk door alle commotie niet eens gedacht aan een eigen id kaart, ik wist het nl wel, ik heb gebeld om de afspraak te verzetten na een week later ivm verwerkingsproces van de gemeente, maar ze wouden dat hij wel op controle kwam en de id kaart was niet nodig, hier deden ze er dus niet zo moeilijk om, als ik hem maar wel liet maken en de volgende keer id kaart mee kon nemen.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier gelukkig ook geen probleem geweest, of het moet echt van heel recent zijn? Volgens mij verschilt het deels ook nog wel per ziekenhuis.. Hier had onze oudste gewoon geen id kaart en dat was echt geen probleem zolang ik toen haar zorgpas maar had. Toen ik die voor de jongste nog niet had, volstond mijn eigen pas, id kaart en haar gegevens.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De strikte uitvoering van de wet verschilt per ziekenhuis.

Mijn zoontje is geboren in het ziekenhuis en toen daar ook direct geregistreerd. Hij is al ruim 1,5 jaar onder behandeling van een kinderarts in hetzelfde ziekenhuis, en een legitimatie is nog nooit nodig gehad. Er is ook nog nooit om gevraagd, terwijl hij al meerdere onderzoeken en opnames heeft gehad. Hij is al bekend in het ziekenhuissysteem en dat is voldoende.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Vanaf wanneer is dit dan? Toen ik laatst in het ziekenhuis was met onze dochter vroegen ze alleen om haar zoegberzekeringspas.
    En als dit verpicht is, waarom krijgen we hier geen officieel bericht van?

11. LadyTwilight

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    Ja dat vond ik dus ook bizar idd.
    Waarom geen officieel bericht want hoe moet ik weten dat de legitimatie bij pasgeborene ook geldt.
    Het is dat ik nu online inderdaad lees dat het zo is dus dat zij in hun recht staan.. Maar wel frustrerend ook vind ik het dan apart dat inderdaad niet ieder ziekenhuis die regel hanteert.

12. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier in de buurt staat het mega groot op de website én wordt het telefonisch gezegd als je een afspraak maakt...en vervolgens zegt de mevrouw bij de inschrijfbalie: "Oooooohhh, nee joh, zo'n kleintje heeft vást nog geen legitimatie. Terugkomen? Nee joh meid, je hebt wel iets beters te doen met een ziek kind thuis!" :D
    Oftewel: de soep werd niet zo heet gegeten als hij werd opgediend.

13. LadyTwilight

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    Had ik dat maar ik kreeg een preek van die vrouw achter de balie.
    En met de tekst volgende keer gelijk een legitimatie meenemen he!
    Terwijl ik bsn alles gaf.

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier zeiden ze alleen maar: 'het is verplicht om...', maar voldeed eigenlijk alles wel. Ik had volgens mij net zo goed andermans kind mee kunnen nemen :D Maar ik was zelf al op de hoogte en heb op tijd een paspoort gekocht voor hem.

15. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

#15 Rietje88, 20 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2016
    Maar hoe krijgen ze zo'n jong kindje dan goed op de foto? Daarbij ziet een pasgeboren baby er naar mijn idee toch heel anders uit als een kindje van 1. Dan kan je toch elk kindje mee nemen met die id kaart? Ik dacht dat id pas echt kon als een baby kon zitten. Op zijn minst het hoofdje zelf omhoog kan houden.

Van de overheid site:'Heeft u onmiddellijk medische hulp nodig? Dan wordt u eerst geholpen. Daarna moet zich binnen 14 dagen bij het ziekenhuis of de kliniek identificeren.'

Die 14 dagen gaan dan toch pas in vanaf dat je je kindje mee kan nemen? Of zou dat gerekend worden vanaf het moment dat je binnen komt? Want als het het eerste is dan kan je toch vrij makkelijk alsnog voor een foto en paspoort gaan.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Oh dat is raar. mijn zoontje is met 8 weken een nacht ter observatie opgenomen ivm met een hevige reactie op flesvoeding. En toen had ik echt geen legitimatie nodig. Hij is nu 15 maanden en heeft er nog steeds geen.
    Het zal vast kloppen hoor dat het officieel moet maar wat voor foto wil je daar dan opzetten?

17. LadyTwilight

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
    Ik las online een verhaal van een mevrouw die dus het kindje moest vasthouden en dat haar hand van de foto is afgeknipt.
    Ik vind het ook bizar het eerste jaar is de gezichtsvorm zo anders telkens je kan mij niet zeggen dat dan ook hun id 5 jaar geldig is.

18. LadyTwilight

25 aug 2010
    1.624
    0
    36
    zuid holland
  19. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Paspoort is.5 jaar geldig. Maar mag het kindje teveel veranderen dat het niet meer op de foto lijkt dan is het paspoort niet meer geldig. Dit kregen wij op schiphol te horen van de marreschausse

20. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    Wij hebben ook nooit een legitimatie hoeven te laten zien, toen we naar het ziekenhuis moesten (zoon stond ook onder behandeling van een kinderarts, dus na de bevalling nog meerdere malen geweest). Het enige wat ik wél echt moest laten zien, was een zorgverzekeringspas met zijn bsn erop. Deze stond op de eerste pas nog niet, omdat zijn bsn toen nog niet bekend was bij de zorgverzekering, dus daar hebben ze wel om gevraagd om een ander pasje te regelen. En onze eigen legitimatie uiteraard.

En tegenwoordig is een id zelfs 10 jaar geldig...beetje onzin om dan een baby van een paar dagen oud een id te geven, want inderdaad met een jaar lijken ze er totaal niet meer op, laat staan na een aantal jaren. Als je naar het buitenland gaat, ja dan snap ik dat ze een legitimatie moeten hebben, maar in een ziekenhuis lijkt me toch dat een pasje met bsn van de zorgverzekering ook voldoende is. Of zijn de ziekenhuizen tegenwoordig zo slecht van vertrouwen dat ze denken dat iedereen maar iemand anders zijn kind meeneemt ;) Waarop ik dan denk, tsja dan moeten ze de zorg maar niet zo belachelijk duur maken, dat sommige mensen geen andere optie zien dan op een valse naam naar het ziekenhuis te gaan...maar dat is weer een andere discussie ;)

Deel Deze Pagina