Ik ben me aan het oriënteren op een enkele electrische borstkolf. Is er iemand die ervaring heeft met beide types van Medela. Ik vind het namelijk nogal een groot prijsverschil (EUR 90 voor de Mini Electric - EUR 150 voor de Swing) en ik vraag me af of het prijsverschil redelijk is. Is een twee fase kolf (Swing) echt beter en het extra geld waard? En helpt dit goed bij het in stand houden van de borstvoeding (je hoort toch vaak dat de voeding terug loopt als je weer gaat werken). Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Hoi, Ik heb gekolfd met zowel de electric als de swing. De swing heeft wat mij betreft zijn geld opgebracht. Met de swing kreeg ik makkelijker en meer melk uit mijn borsten, en met de electric deed het nog wel eens zeer. Met de swing deed het geen zeer. En de swing maakt veel minder herrie, wat ik op mijn werk wel zo prettig vond. Succes met je keuze! O ja, bij liep de bv niet terug door kolven. Groetjes.
Ik heb de Harmony en PISA. Ik moet zeggen ik ben heel tevreden over het 2 fasen systeem, ik zou niet meer zonder kunnen. De mini electric wordt ook wel de herrie electric genoemd. Zegt genoeg denk ik Volgens mij is de levensduur van de mini electric ook niet zo lang. Geen idee hoe dat is met de Swing. Mijn borstvoeding liep trouwens ook niet terug hoor toen ik weer aan het werk ging en dus kolfde.
Kijk even verder dan alleen Medela. De Ameda Lactaline heeft een sterke motor, kolft dubbelzijdig en stil. En is niet duur voor een kolf in die kwaliteitsklasse (en ook weer goed 2e hands verkoopbaar).
De Ameda gaat alleen minder lang mee, dus als je voor een volgend kindje nog dezelfde kolf wilt gebruiken zou ik toch voor Medela gaan. Ik heb de Swing en de Harmony en kolf daarmee dubbelzijdig, vind de Swing erg fijn en errug stil. Het schiet snel toe met de Swing. Zou ik het overnieuw doen zou ik echter meteen voor een dubbelzijdige van Medela gaan denk ik, de PISA of zo. Dat geld zou ik er nu wel uit hebben
De Mini-electric van Medela heeft een korte levensduur op het motortje. Gaat hooguit één kind mee, maar bij erg intensief kolven moet je na een paar maanden al een nieuwe kopen. Ameda is duurzamer.
Ik heb er een van Avent/Philips. Prima Kolf, en wij vonden dat hij een aantal voordelen had boven de swing. Zo kun je bij de Avent zelf het tempo aangeven ipv dat je maar 3 standen hebt, ook is hij nog wat stiller. Qua prijs is hij hetzelfde als de swing. Ook mijn Kraamverzorgster was er enthousiaster over dan over de swing.
Ik had de mini-electric en ik vond het een rampending! Herrie en ik vond hem ook nog eens onhandig in gebruik. Verder verliep het kolven bij mij rampzalig, maar dat hoeft natuurlijk niet perse aan de kolf te liggen.
Ik gebruik de mini-electic van Medela. Die kon ik overnemen van mijn zus, zij had een paar keer geprobeerd te kolven, maar was er toen mee gestopt. Dus heb ik hem goedkoop kunnen kopen. Ik weet niet of hij herrie maakt in verhouding tot de anderen. Ieder weekend kolf ik ong. twee voedingen bij elkaar. En op maandag gebruik ik hem twee keer ipv voeden. Het gaat dus vrij goed. Soms denk ik wel eens: hee hij zuigt niet zo goed. Dan maak ik hem schoon zoals aangegeven op de site en dan gaat het wel weer. Zou ik iedere dag moeten kolven, had ik waarschijnlijk een andere gekocht. (maar liever kolf ik helemaal niet!)
Ik gebruik de Swing, ik kolf 4 voedingen op een dag. Gaat heel goed ruim 200 ml per sessie. Ik heb in mijn geval, niet het idee dat de eerste fase (toeschietreflex opwekken) nodig is, ik ga vaak meteen over naar de volgende borst zonder opnieuw de kolf aan te zetten voor de toeschietreflex.
Bij de Swing kan je ook zelf het tempo aangeven, er zitten veel meer dan 3 standen op. En nog stiller dan de Swing? Ik kan zelfs bellen en dan horen ze niet dat ik aan het kolven ben Pre mama: misschien kan je op het borstvoedingsforum ook je vraag eens stellen op het kolfgedeelte, is een erg druk bezochte site met veel ervaringsdeskundigen/lactatiekundigen.
poeh, ik lees zoveel gedoe over elektrische kolven... mag ik even als handkolf-enthousiasteling? Ik kolf (elke dag en ook op mn werk) met twee handkolven van Avent en als je eenmaal aan kolven gewend bent is dat toch wel erg fijn hoor, kan altijd overal en gaat supersnel! In mijn geval veel sneller dan met een elektrische. Dubbelzijdig zou ik sowieso altijd voor gaan, dat vergroot echt je opbrengst en de snelheid.
Ik heb de mini-electric en de avent handkolf... gebruik nu allen de avent en kolf 1x per dag. Electric gebruikte ik alleen toen ik voor mn dochter een poosje ft kolfde. Ikzelf vind de hand gewoon fijner (ervaring met de ameda heb ik via het ziekenhuis), voelt beter, kan het zelf beter regelen ed. en voor 1x per dag goed te doen vind ik. Ben ong 15 min. bezig. Ik zou als ik jou was een perse ene elctrische wou denk ik voor een ameda gaan, stiller, hoor er goeie verhalen over niet veel duurder als ik me herinner.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb de Swing aangeschaft.... met 20% korting bij Prenatal en ik heb hem nu een keer gebruikt. Dat ging goed!