Na 7 weken nog steeds stuwing en pijn

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door guru81, 26 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guru81

guru81 Nieuw lid

1 mei 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    De titel zegt het al, ik heb na 7 weken nog steeds last van stuwing en ik heb denk ik teveel melk. Mijn zoontje drinkt goed en komt goed aan, maar ik heb nog altijd erg gevoelige borsten. Ook spuit de melk er vaak uit en soms drinkt mijn zoontje daardoor onrustig, hij laat dan los.

Ik ben gestopt met kolven in de hoop dat mijn productie daardoor afneemt, maar heel soms moet ik wel ivm de stuwing en harde plekken. Ik voed mijn zoontje altijd met één borst, dit is altijd genoeg voor hem.

Altijd na een tijdje na een voeding, voel ik een raar gevoel rondom mijn tepels (niet tepels zelf), het voelt dan alsof de melk er weer aan komt. Kan dat het inderdaad zijn? Of is het een toeschietreflex? Het voelt erg onprettig. Het gebeurt ook bijvoorbeeld wanneer m'n kindje in de draagdoek zit en begint te wiebelen, en soms in de andere borst wanneer ik de ene voed.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik lek de hele dag door melk en mijn borsten voelen het grootste deel van de tijd erg oncomfortabel aan.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Nou, het klinkt alsof je lichaam alle remmen los heeft gegooid om te produceren ;)

Wat ik zou doen is proberen te re-setten: kolf morgen voor het voeden zo leeg mogelijk. Niet een beetje soepel-leeg, maar echt leeg! (je kunt ook na de eerste voeding zoveel mogelijk leeg kolven als dat beter uitkomt, maar eerst kolven maakt het rustiger voor je kindje)
    Dan voeden.

Houd deze dag je spanning in de gaten. Bij te veel spanning kolf je enkel de spanning af, dus tot borsten weer soepel genoeg zijn om te voeden.

Wanneer het toeschieten te hard gaat voor je kindje kun je het eerste toeschieten opvangen in een spuugdoek (niet door kolven) en leg je je kindje aan op het moment dat straaltjes afbuigen of over gaan in druppen. Dan goed borst en kin drogen en aanleggen. Nu kan je kindje zelf aangeven hoeveel het daadwerkelijk drinkt.

Combineer evt. met kopje saliethee. start met 1 a 2 kopjes verdeeld over de dag gedurende 3-4 dagen. Dan stoppen met de salie thee om te zien wat er gebeurt en in hoeverre je lichaam het heeft opgepakt om minder te produceren.

Kijk het een paar dagen aan. Evt. de eerste dagen nog leegkolven in de ochtend. Daarna moet je lichaam het gaan snappen.

Het gevoel wat je omschrijft is inderdaad vullen van de melkgangen en toeschieten. Je kunt het toeschieten onderbreken door lichte druk tegen de tepels te geven: iets induwen. Het toeschieten stopt dan na een paar keer.

Ben je bekend met ziektebeelden? Daar kan een oorzaak liggen van overmatige overproductie. Veel moeders kampen hier echter zonder oorzaak mee. Bij stevige overproductie kan het echt veel langer duren dan de eerste 4-6 weken eer productie op orde is en vraag en aanbod afgestemd zijn. Geef het nog even tijd, het komt heus in orde !

Succes,
    Heidi

Deel Deze Pagina