Kolven zonder productie te verhogen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door eefje85, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Dag dames,

Mijn zoontje is twee maanden oud en hoewel het nog even duurt voor ik weer aan het werk moet, zou ik graag vast beginnen met het aanleggen van een voorraadje melk in de vriezer.
    Nou is het punt dat ik gezegend ben met een (te) ruime melkproductie. Ik bied zoonlief per voeding dus maar een borst aan en daar heeft hij voldoende aan. Hij vraagt zo'n 8 voedingen per etmaal: overdag om de twee a drie uur en 's nachts om de vier uur.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om te kolven zonder mijn productie op te schroeven en zo ja, hoe en wanneer kan ik dat het beste doen?

Bedankt!

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.023
    4.027
    113
    Ik lees even mee want ik zit met hetzelfde "probleem", alleen is mijn dochtertje nog maar 4 weken oud en duurt het nog 2,5 maand voordat ik weer aan het werk moet. Maar aangezien ik daarvoor wellicht ook wel eens een dagje of avond weg wil is het wel handig om te weten.
    Volgens mij is de beste manier om direct na de voeding te kolven en dan van dezelfde borst als waarmee je gevoed hebt. Maar dit weet ik niet zeker.........

3. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Ja, dat doe ik nu ook wel eens, als mijn borst na de voeding nog erg vol zit. Maar dan is de opbrengst natuurlijk niet zo heel groot, meestal zo'n 50 cc. Maargoed, veel kleine beetjes samen werkt natuurlijk ook.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lek je veel tijdens het voeden?
    Dan kun je bij de borst waar je kind niet aan drinkt een lekschaaltje in de BH doen. Ik sprokkelde op die manier per voeding (kwestie van kind en bakje halverwege wisselen) makkelijk 40-50cc bij elkaar in het begin. Ik vroor meestal kleinere porties in, in zakjes of kleine flesjes, als voorraad.

5. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    @Dirksmama: Dat zou ik wel eens kunnen proberen. De lekkage aan mijn andere borst valt op zich mee, maar misschien kan ik zo toch de nodige mililiters bij elkaar sparen... De "dagopbrengst" mag ik bij elkaar gooien om in te vriezen, toch? En maakt het niet uit dat ik dan een hele voeding heb die enkel uit voormelk bestaat?

6. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik kolfde altijd na de ochtend voeding nog na.
    Daarmee heb ik in korte tijd een grote voorraad aangelegd...

7. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    ik heb dat ook ik hou het na de eerste voeding niet meer sta dan op klappen 1 borst laat ik leegdrinken en de andere kolf ik af. Ik heb begrepen dat wanneer het er nog echt uit spuit de je de stimulatie niet te hoog zet de verhoging wel mee valt. ik kolf vooral om de druk kwijt te raken ik heb daarmee tussen de 90 en 120 ml per dag in de vriezer.
    Ik kolf dus 1 borst per dag en dan in de ochtend na het wakker worden. Ik kolf tot het niet meer eruit gutst gaat t druppelen of is de borst duidelijk zacht dan stop ik.

ja je mag alle beetjes vd dag verzamelen en invriezen niet warm bij koud doen en binnen 24 uur invriezen.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je het in kleine porties invriest en gebruikt om aan te vullen bij andere melk, dan is dat geen probleem. En ook een keer een fles vol ermee kan geen kwaad hoor!

9. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Bedankt voor de tips! Ik ga beide opties uitproberen... Dat moet zeker genoeg opleveren!
    Weten jullie trouwens tot hoelang na de voeding je na mag kolven? Moet dat dan direct, of mag er ook een half uurtje tussen zitten? Direct is nl niet altijd haalbaar met een dreumes van 22 maanden die hier ook nog rondloopt....

Deel Deze Pagina