follikel 16-19 mm bij ovu - vruchtbaar?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door julia80, 15 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    hoi allemaal,
    afgelopen dinsdag had ik een FM (na clomid) en bleek ik 2 eiblaasjes te hebben; 24 en 12 mm. De dag erna had ik pas een positieve ovu-test, dus waarschijnlijk is mijn (grootste) ei ergens (in de loop van) donderdag gesprongen, minimaal 48 uur na de FM. Obv eerdere ervaringen met eigroeisnelheid mbv echo's, verwacht ik dat die kleine tussen 16-18 mm bij springen is geweest, misschien max 19.
    De gyn zei dat eiblaasjes vanaf 15 mm vruchtbaar kunnen zijn, maar leek mij wel klein. Overigens springen mijn eitjes normaal gesproken altijd pas als ze richting de 30 mm gaan.
    Wie heeft er ervaring met kleine follikels die wel hebben geleid tot een zwangerschap?
    bedankt!

2. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Is moeilijk te zeggen. Mensen die in het medische circuit zitten krijgen bijvoorbeeld pas Pregnyl bij minimaal 17mm. Zover mijn kennis rijkt springen ze ook niet als ze kleiner zijn.

Met een positieve ovulatietest is je ovulatie pas zo'n 24 uur later.
    Toen ik Clomid gebruikte groeiden de eitjes ook altijd flink door trouwens.

En mensen die niet in het medische circuit zitten, weten natuurlijk niet hoeveel mm hun eitjes zijn voordat ze springen.

Naar mijn weten moeten ze dus minimaal 17mm zijn!

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Een eicel is rijp als een follikel minimaal 17 mm is. Zit je beneden de 17 mm ten tijde van de eisprong, dan is de eicel zeer waarschijnlijk onbruikbaar.

4. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Mijn gyn zei dat ze bij 18mm rijp zijn om te springen.

Ik had op de laatste keer ook een follikel van 17mm en 24mm en drie dagen erna had ik eisprong. Achteraf is gebleken dat alleen het grote follikel gesprongen is. Dmv een echo voor de baby kon ze zien dat het kleine follikel er nog zat. Dat wordt nog later afgebroken.

Het was dus wel nog spannend of het een tweeling zou zijn of niet.
    Maar hoeft dus niet altijd zo te zijn. Bij mij is die grote dus ook gesprongen bij ongeveer 30mm. De eisprong deed flink pijn.

5. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Hier een soortgelijke situatie: met clomid een groot follikel die is doorgegroeid tot 28-30mm, en nog 2 die meekwamen en rond de 22mm zijn geweest. kan ergens komende week testen.
    als ik je vraag goed begrijpt vraag je je af of je juist van die kleinere follikels zwanger zou kunnen raken?
    tenzij het op een echo te zien is zoals Beepje, lijkt me dat je het nooit zal weten welk follikel de rake was als je positief test.. tenzij je een meerling hebt gemaakt ;)

succes met afwachten, hoop dat deze ronde raak zal zijn voor je!

6. angel226

angel226 Bekend lid

7 nov 2013
    978
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hi beepje, had even een vraagje over je hsg?
    Sorry topic starter dat ik zo kom binnen vallen.

Beepje was jou hsg in november op olie basis uitgevoerd of water basis?
    Ik heb deze maand ook een hsg gehad op olie basis ben benieuwd het verschilt natuurlijk bij iedereen maar schijnt te zijn dat vele na zo een onderzoek snel wanger zijn geraakt ze weten nog alleen niet met welke vloeistof.... Ik zie dat jij ook toevallig vlak erna zwanger bent geraakt vandaar mijn vraag uit nieuwsgierigheid :D thnx

En nogmaals excuus :)

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    hoi dames
    Bedankt voor jullie reacties! kara spannend bij jou of het gelukt is. ik ben ook benieuwd we wachten nog even af. ik voel overigens sinds de eisprong nog steeds rechts steken dus misschien is dat wel het restant van die kleine follikel die ik nog steeds voel...

8. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    De mijne was op waterbasis. Ik was teleurgesteld.
    Mijn gyn zei dat ze dit nog aan het onderzoeken waren welke beter is.
    Misschien maakt het ook helemaal niks uit, zolang de leidingen maar weer open zijn!

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    hoi dames
    Bedankt voor jullie reacties! kara spannend bij jou of het gelukt is. ik ben ook benieuwd we wachten nog even af. ik voel overigens sinds de eisprong nog steeds rechts steken dus misschien is dat wel het restant van die kleine follikel die ik nog steeds voel...

10. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    ik kwam even kijken hoe het nu met je is? weet je al meer?

bij mij is er wel wat gebeurd (12dpo licht positieve test), maar daarna was die weer wit en nu gewoon ongesteld. geen idee dus welk follikel in actie is gekomen. hopelijk volgende ronde wel een betere bevruchting.

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    hoi Kara, zie nu pas je reactie. Helaas gewoon ongesteld geworden en weer in volgende ronde! Maar ik zag ergens anders op zp dat jij zwanger bent! wauw, wat een verhaal, gefeliciteerd! Ook wel griezelig dat je dus dacht niet zwanger te zijn en gewoon clomid hebt genomen... hopelijk gaat alles goed en zie je straks op de echo een mooi kindje ;)

12. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    hi! wat jammer dat je een nieuwe ronde in bent, hopelijk is het drie keer scheepsrecht voor je!
    en dankjewel :) echt bizar verhaal he? ik kan het nog steeds niet bevatten dat zoiets mij kan overkomen. dacht echt dat ik alles inmiddels wel kende en wist van mijn lichaam. zo zie je maar weer dat het je altijd nog kan verrassen. maar goed, zorgen genoeg natuurlijk vanwege de clomid en 'ongesteldheid', dus ik ga pas echt juichen na de echo! ik hoop ook zo dat ik een mooi kindje zal gaan zien!
    veel succes in je verdere traject

Deel Deze Pagina