Na bevalling de Pil of spiraaltje?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door mamaeva, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaeva

mamaeva Lid

29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    4,5 week geleden ben ik bevallen. Nu twijfel ik of ik weer de pil wil gaan slikken of een spiraaltje zal nemen. Wat hebben jullie gedaan?
    Wat ik merkte toen ik gestopt was met de pil is dat ik helemaal geen last van stemmingswisselingen meer had. Nooit had ik de link met de pil gemaakt. Nu twijfel ik heel erg wat ik zal gaan doen. En wanneer moet/kan ik hiermee starten? Ik slikte trouwens de microgynon 30.

2. jannie1980

jannie1980 Fanatiek lid

15 dec 2010
    3.773
    1
    38
    NULL
    NULL
    lijkt wel mijn verhaal van 4 jaar terug...
    zelfde pil, zelfde ervaring..
    heb toen na 6 weken een spiraaltje (mirena) laten plaatsen..
    is echt super bevallen en na 1,5 jaar is ie verwijderd omdat we nog graag een kindje wilde (was meteen zwanger)

daarna weer spiraaltje laten plaatsen, maar deze x iets minder tevreden.. had wat meer klachten..
    over 1,5 uur word ook die weer verwijderd.. je raad het al ;)

s6 met de keuze... er is keuze genoeg... vraag desnoods een gesprek met je HA of verloskundige aan..

3. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Zelfde verhaal hier eigenlijk
    Behalve dat ik 6 weken na de bevalling een spiraal heb laten plaatsen, erachter kwam dat deze toch verschoven is na een paar maanden en tadaaaa zwanger :D
    De HA vertelde dat hij, als hij niet direct verschuifd, nooit meer verschuifd. Nou mooi niet dus ;)
    Na deze bevalling toch maar weer aan de pil ;)

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier een paar jaar aan de pil geweest (ook microgynon30), gestopt en daarna na 18 maanden zwanger.

Nu 8,5 week na de bevalling een Mirena laten plaatsen, en bevalt tot nu toe super! Nergens last van, en geen pil die ik kan vergeten :).

Tja, over een paar jaar zullen we vast voor een tweede willen gaan, dus ben benieuwd hoe m'n lichaam dan gaat reageren.

5. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hier was ook twijfel wat ik wilde gaan doen.
    ik voelde me door de pil echt niet fijn!

tussen mijn 2 zwangerschappen heb ik niks gebruikt,maar na de 2de wilde ik toch wel weer graag beschermd zijn..

ik heb gekozen voor de mirena spiraal vorig jaar dec laten zetten..
    ik moet eerlijk zeggen da ik er in het begin niet echt blij mee was..
    ik heb namelijk na het zetten bijna 5 maanden aan 1 stuk door gevloeid!
    de huisarts wilde het af wachten tot die 5 maanden,en anders zou ze hem der weer uithalen. omdat het voor mij dan gewoon niks zou zijn..

maar het vloeien stopte dus,en nu ben ik eigenlijk hartstikke tevreden.
    ik ben nog wel steeds een week ongesteld, maar ik moest altijd bijna luiers aan omdat ik zo verschrikkelijk erg ongi was, en nu kan ik het met een inlegkruisje af dus voor mij een hele verbetering..

ik heb hem 3.5 maand na de bevalling laten zetten, ik moet zeggen dat het zetten wel even pijnlijk was..

6. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hier na 12 weken na de bevalling van de jongste even aan de nuvaring geweest, net als vroeger, maar kreeg gelijk ook weer mijn ouder klachten terug. Was toen wel klaar met de hormonale anticonceptie.
    Over de 'oude' generatie koperspiralen hoorde ik nooit echt goede verhalen,dus die wilde ik niet. Toen kwam ik op de GyneFix uit, na wat onderzoek via google leek me dit een goed idee. Ik heb hem afgelopen november laten plaatsen. En heb echt nergens last van, geen buikpijn, krampen of andere fratsen. Ben er heel tevreden mee.

7. babystuff

babystuff Actief lid

20 mei 2009
    180
    0
    0
    Ik heb voor ik mijn eeste kindje kreeg altijd de pil gebruikt (microginon 30) en toen ik stopte was ik in ronde 2 zwanger.
    Na mijn 1ste heb ik direct (binnen 6 weken) de mirena spiraal laten zetten en nooit geen klachten gehad, echt een super ding!!
    Spiraal eruit (na 5 jaar) en ronde 2 zwanger..
    Nu wilde we geen spiraal omdat we ooit ook nog wel een 3de wilde en het graag uitzich zelf wilde laten komen.
    Ik heb 6 maanden bv gegeven, kleine 4 weken later is de menstruatie weer normaal op gang gekomen, en 2 ronde weer zwanger.

Ik weet iig wel dat we na deze zwangerschap weer direct een mirena willen want voor mij is het ideaal..
    Hoop dat je er iets aan hebt.
    Weet nu wel

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@Snoozie, die ginefix.. Is die nou echt zo fijn? Klopt het dat die niet kan verschuiven ofzo na het plaatsen?
    Ik heb even een koperspiraal gehad (normale) en na een week laten verwijderen. Naar mijn mening zat hij verkeerd want voelde hem flink steken in mijn baarmoeder. Maar volgens de huisarts zat hij goed. Echter is er geen echo gemaakt na het plaatsen of voor het verwijderen dus ik geloof hun niet.

Had nog gevraagd aan hun voor de gynefix maar ze deed er erg moeilijk over omdat het via de gyn moet. Wel nadat ik haar verteld had wat het was zodat ze het op kon zoeken op internet. Want ze wist dus echt niet eens van het bestaan van dat spiraaltje af.

9. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    waar raar over die echo,
    ik kreeg idd nog geen week later gelijk een echo om te kijken of hij goed zat.
    en ik mocht trouwens ook kiezen of ik wilde dat de huisarts(vrouwelijke)hem zou zetten.of dat ik liever naar de gyn wilde..

10. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja ik laat in ieder geval geen spiraaltje meer zetten door hun. Maar ik kan slecht tegen de hormonen van de pil. Heb nu een speciale pil liggen maar die is ook erg duur. Heb hem niet geprobeerd want bleek ineens zwanger, maar denk dat ik liever toch nog 1 keer een spiraaltje probeer. Mijn vriend moet wachten tot zijn 30e tot hij zich kan laten helpen, en die 3 jaar moet ik dus nog aan de anticonceptie.

11. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Ja, ik ben dus erg te spreken over de GyneFix, hij is inderdaad nog niet heel erg bekend. Omdat het enkel een draadje is met koperen ringetjes eraan, irriteert hij je baarmoeder nauwelijks. En oude generatie koperspiraal en ook de mirena, hebben een zogenaamde anker vorm, die je baarmoeder er eigenlijk uit wil werken, waardoor veel dames dus buikpijn etc. krijgen.

De gynefix wordt met een knoopje in de baarmoederwand geplaatst, en hangt dan als het ware los in de baarmoeder, waardoor er dus geen iritatie is. Je moet hem inderdaad wel laten zetten door een ervaren gyn, als je googled op gynefix, dan kom je op de site van de importeur (belgische arts). daar kan je een lijst van gyn opvragen die hem in nederland zetten. Ook in alle oude rutgershuizen (tegenwoordig CASA) kun je hem laten plaatsen en krijg je na 6 weken een echo om te kijken of hij goed zit.

Ik ben dus erg tevreden en heb geen klachten, voel me sowieso zonder de hormonen al een stuk beter. Mijn menstruatie met deze spiraal duur nu wel 2 dagen langer dan met pil of nuvaring (toen 3, nu 5 dagen) maar de afgelopen keer had ik niet eens krampen, wat ik met de nuvaring wel altijd erg had. Ben er dus echt heel blij mee :)

12. mamaeva

mamaeva Lid

29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik het spiraaltje in huis. Nu nog een afspraak maken bij de huisarts voor het inbrengen.
    Daar zie ik een beetje tegenop..
    De huisarts zegt dat het na een bevalling makkelijker inbrengen is en even pijnlijk is. Ik ben benieuwd...
    Wacht even tot ik 7 weken na de bevalling ben, nog 1,5 week.

13. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Ik heb met de nacontrole bij de gyn. een koperspiraaltje laten zetten.
    Bevalt erg goed.
    Minder stemmingswisselingen en geen nare hoofdpijn meer na de menstruatie.
    Alleen wel meer bloedverlies maar dat nemen we dan maar op de koop toe.
    (was hem met pil maar 2 dagen nu 5)

14. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    ik heb de mirena... al voor de 3e x

zetten na bevalling is minder pijnlijk dan ervoor

hij bevalt super

ben nooit ongesteld

15. Female

Female Niet meer actief

Ik heb gekozen voor een koperspiraal en ben ontzettend tevreden!!
    En geen hormonen meer! :)

16. mamaeva

mamaeva Lid

29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren spiraaltje in laten brengen door de huisarts. Ik zag er erg tegen op, maar wat viel dat mee! Nu scheelt het dat het 7 weken na mijn bevalling is natuurlijk. Ik voelde het inbrengen helemaal niet! Alleen die eendebek was even vervelend, maar verder niks gevoeld. Daarna ook weinig buikpijn gehad.
    Nu hopen dat ik straks niet meer ongetseld wordt, dat is nog even afwachten.

17. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik gad borstvoeding, dus dan kan niet alles. Ik heb eerst de cerazette pil geslikt (de enige pil die mag tijdens het geven van Borstvoeding), maar dat was geen succes, want ik had heel de tijd doorbraakbloedingen.

Hierna hebben we het met condoom gedaan, totdat Zoey een jaar was en daarna stopte ik met de bv en ben ik weer aan de gewone pil gegaan.

Deel Deze Pagina