paniekstoornis/depressie en vitamine D herkenbaar?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door schoentje24, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hallo dames

Ik kamp al jaren met een paniekstoornis die voortkomt uit mijn hypochondrie. Ik ben al jaren in therapie en heb ook al vaker medicatie hiervoor geslikt. Na mijn bevalling is alles weer erger geworden en kreeg ik ontzettend veel last van paniek. Uiteindelijk maakte ik me zoooo druk om mijn lichaam en om iets ernstigs te hebben (typisch hypochondrie) dat de HA besloot om bloed te laten prikken om me gerust te stellen. Alle waardes bleken goed te zijn maar ik heb blijkbaar een enorm tekort aan vitamine D. Normaal liggen deze waardes tussen 50 en 100, ik had een waarde van 15. Bijna niet meetbaar in mijn bloed... morgen start ik met capsules om dit weer op te krikken.

Ik heb me op internet verdiept in wat een vitamine D tekort allemaal met je lichaam kan doen... heeeeel herkenbaar allemaal! Versterken van angst en depressie, vermoeidheid, hartkloppingen, algehele lusteloosheid, spiertrillingen en verkrampte spieren... heel herkenbaar. We weten niet waar het tekort vandaan komt, maar gelukkig is het wel goed aan te vullen.

Ik hoor en lees van meerdere vrouwen dat ze last hebben van bepaalde vage klachten na de bevalling. Veel mensen hebben in de winter een klein dipje wat ook te maken kan hebben met een vitamine D tekort (weinig zonlicht).
    Misschien zijn er mensen die mijn verhaal herkennen?
    Ik denk dat ik er nooit achter was gekomen als we geen bloed hadden laten prikken. Er is werkelijk op alles getest... maar goed ook. Dit extreem tekort is niet gezond en de HA gaf aan dat dit wel eens mee zou kunnen spelen in mijn depressie en angsten.

Misschien herken je dit verhaal...

2. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Wat goed dat je er achter bent gekomen. Jouw klachten klinken voor mij heel herkenbaar dus misschien moet ik het ook eens laten nakijken. Ik hoop dat je je gauw wat beter voelt!

3. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Paniekstoornis niet, maar ik gebruik sinds enkele maanden vitamine D capsules en visoliecapsules. En wat een verschil! Geen (winter)moeheid of lusteloosheid op regenachtige dagen meer. Dat had ik de jaren ervoor namelijk wel.

4. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Ik merk aan mezelf dat ik sinds ik in italie woon veel minder last heb van paniek. Het is eigenlijk bijna weg. Zal idd misschien komen omdat hier meer zon is (vit D). Ben wel een beetje bang dat ik een dipje krijg na de bevalling door de hormoonverandering dus dan zal ik vitamine D sowieso proberen, bedankt voor de tip!

5. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Bedankt voor jullie reacties. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Ik hoop me na een aantal weken wat beter te voelen. Succes ermee.

6. Melaniejj

Melaniejj Actief lid

11 jun 2014
    442
    92
    28
    Vrouw
    huismama ♡
    Eindhoven
    Ik had ook zo erg vit d tekort en na mijn bevalling ook ernstige paniek en angst aanvallen door hypochondrie die weer voortkwam uit een postnatale depressie de vitamine D heeft deels geholpen maar lang niet alles

7. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hoi Melaniejj,
    Ik ben ook een hypochonder, dus herken je verhaal wel. Ik weet dat de vitamine D niet alles zal oplossen, daarom ben ik ook nog steeds in therapie.
    Merkte je wel verbetering met de aanvulling van vitaminde D?

8. Luna46a

Luna46a Lid

5 jun 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoo herkenbaar dit... Ik heb volgende week vrijdag gesprek bij psychologe.. Ben enorme hypochonder en ben ook continue angstig, hyperventileer etc!! Floris is een engeltje die doet het gelukkig goed, is nu 12 weekjes! Nu mama nog..,

9. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Door de icsi ook last van paniekaanvallen, hyperventilatie en hartkloppingen heel naar. ik heb er last van als mijn dochtertje of ik ziek wordt en ik niet weet wat het is of wat ik moet doen daartegen over gehouden aan icsi en alles wat daardoor is gebeurd.
    magnesium slikken kreeg ik als tip dat doet schijnbaar ook veel zoek maar eens op. vitamine d nog niet van gehoord ga ik eens zoeken.
    ik hoop dat ik er ooit nog eens vanaf kom want vind maar vreselijk eng gevoel, de icsi periode heeft er geestelijk behoorlijk ingehakt helaas

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, herkenbaar. Ik slik sinds kort ook vitamine D nadat er een tekort was geconstateerd (43, dus lang niet zo laag als bij jou, want 15 yikes!) en voel me sindsdien veel beter! Ik hoop dat jij je ook snel beter voelt.

11. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik ga ook eens vit d halen kijken of het wat scheelt.

12. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb ook snel last van hypochondrie en depressie. Als het vitamine Daglicht tekort is kan je beter kijken of je momentjes buiten in de natuur kan uitwaaien. Dat is goed voor je vitamine en je hoofd. Voor een kind is het ook gezond :)

13. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vitamine d kan helpen.. Neem wel een goede op natuurlijke basis (solgar,bonusan) en de d3!
    Ook magnesium geeft een rustig gevoel. Spray of vlokken.. Door de huid wordt het beste opgenomen.

14. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    thnx nog voor de tips, lees ze nu pas. Ik kom ontzettend veel buiten met mijn dochtertje (zeker 1x per dag, soms wel vaker) we maken veel wandelingen. Het werkt idd goed voor het daglicht maar ook voor je hoofd even leeg te maken. Echter heb ik zo'n groot tekort aan vit D dat je dat niet met een beetje meer zonlicht opgehoogd krijgt. Ik heb van de huisarts capsules gekregen. Inmiddels is ook mijn therapie gestart en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik hoor daar ook dat 90procens van de nederlandse bevolking een tekort heeft aan Vit D.

Deel Deze Pagina