Hallo allemaal, Graag wil ik jullie mijn ervaring delen met het hebben van een open wond na de knip en hoe ik dit heb verzorgd. Helaas lieten de hechtingen bij mij te snel los en had ik een volledige open wond + een ontsteking. Ik heb mezelf nog nooit zo naar gevoeld en het deed ontzettend veel pijn. Ik kon op het internet geen tips vinden en las alleen maar verhalen van vrouwen waarbij het maaaanden duurde voordat dicht was... Verschrikkelijk dacht ik!! Na de bevalling had ik ontzettend veel last van de knip, ik had dit ook meerdere malen aangegeven in het ziekenhuis maar de zusters zeiden dat dit erbij hoorde. Eenmaal thuis gaf ik het ook aan aan de kraamverzorgster, ook zei vond dat het er ''mooi'' uit zag en dat de pijn erbij hoorde. Na 2 dagen zat ze dat de wond een klein beetje ging wijken en belde de huisarts of ze wat eerder langs wou komen. Deze vond het wel meevallen en liet me zo liggen. Ondertussen lag ik met verschrikkelijke pijn in bed, en kon niet eens voor mijn eigen kindje zorgen omdat uit en in bed gaan zoveel zeer deed. Een dag later deed het zoveel zeer dat ik de huisarts maar heb gebeld of ze nog een keer wou langskomen. Ze keek en ja hoor, de wond stond volledig open + het was gaan ontsteken. Ik ben gelijk naar het ziekenhuis gegaan waar ik vervolgens nog 2 dagen heb gelegen, gelukkig mocht mijn kindje wel mee! Nou.. hier mijn tips waardoor het bij mij na 4/5 weken dicht was!! - 3x per dag in een biotex badje (DE BLAUWE), 10 minuten lang. - vet gaasje op de wond, veel en vaak vervangen!! - Plassen onder de douche, plus goed spoelen - Na ontlasting een biotex badje nemen - Per dag MINIMAAL 1 UUR op bed met de billen bloot liggen. Echt doen, want een wond geneest het snelst aan de open lucht. Ik heb dit strikt opgevolgd en ik ben er redelijk snel vanaf gekomen. Aan het einde van die 4/5 weken kon ik geen biotex meer ruiken en was ik blij om weer op het toilet te kunnen plassen maar het heeft echt enorm geholpen! Ik wens dit niemand toe, want door die verschrikkelijke open wond heb ik de eerste week met mijn kindje bijna niet meegekregen.. ik had alleen maar pijn en kon geen kant uit... Nu heb ik nog wel wat last van litteken weefsel, maar dat komt wel goed. Die wond is in ieder geval dicht!
Bah, ik weet er alles van. Bij mij was de wond pas na 9 weken dicht. Ik heb hetzelfde gedaan als wat jij beschrijft. Van het litteken heb ik gelukkig geen last en heb ook geen hersteloperatie hoeven ondergaan.
Bij mij is de knip ook gaan wijken, en toen de hechtingen eruit werden gehaald (de knopen stonden heel straks en waren verzonken, omdat de huid eromheen zo opgezet was), ging de wond helaas ook weer open. Ik snap je advies en ik ben heel blij dat het voor jou geholpen heeft! Maar ik wil wel even een kleine kanttekening erbij zetten, dat teveel en te vaak weken in de biotex ook de wondgenezing kan vertragen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Door het weken wordt de huid rondom de wond ook namelijk week, waardoor de wond minder snel sluit. Met de billen bloot is zeker belangrijk, liefst zelfs de hele dag en nacht (en een zeiltje/handdoek eronder), ook doordat het dan niet kan broeien met kraamverband of ondergoed. En een gaasje op de wond zou ik echt overleggen met je verloskundige/huisarts.
Dit dus! Bij mij werd door de gynaecoloog (nadat ik aan een hematoom ben geopereerd (na een ontsteking knip etc) dat je juist GEEN sodabadjes of bio tex of weet ik veel wat moet gebruiken. Gewoon spoelen onder de douche na of tijdens het plassen en na de grote boodschap....wat een verademing vond ik dat En dan inderdaad zoveel mogelijk luchten. Als het kan, in de nacht in de blote kont op bed en zoveel mogelijk luchten overdag.