Ik moet a.s. vrijdag weer aan het werk. Ik de praktijk betekent dit de ene week 2 dagen, de andere week 3. En dan ook nog late diensten (= 2 voedingen). Ik kolf ondertussen elke dag (na de ochtendvoeding) om een voorraadje aan te leggen, dit is meestal zo'n 50ml. Als ik geluk heb slaapt mijn zoontje langer en kolf ik rond 06:00u (word dan zelf wakker van volle borsten) zo'n 100ml 1 borst. Een uur later drinkt hij dan aan de borst en lijkt tevreden. Maar dit is maar 2 x gebeurd. Meestal is hij om 05:30u wakker. Ondertussen heeft hij wendagen gehad op de opvang of was ik zelf weg tijdens 1 voeding. Op deze manier konden we uittesten hoeveel hij drinkt en of het lukt. Hij drinkt nu zonder problemen 180ml gekolfde melk uit de fles. Soms laat hij 10ml staan. 150ml lijkt te weinig want dan is hij nog driftig aan het zoeken. Nu het probleem: ik kolf meestal maar 100 tot 120ml per kolfmoment (dus ipv voeding). Een hele dag kolven heb ik nog niet gedaan... misschien is dat anders. Als ik werk, zou ik 3 voedingen mee moeten geven. In totaal dus 540ml. Mijn opbrengst is echter (3 kolfmomenten) dan met een beetje geluk 360ml. Dat is toch echt 1 voeding te weinig! De voorraad zal dus dan wel snel op zijn! Zeker als mijn zoon vroeg voor zijn eerste voeding komt, want dan kan ik minder kolven. Ik baal er echt van; wil hem zo graag volledig borstvoeding geven!! Hoe doen anderen dat toch?????? Wat denken jullie: toch 1 kunstvoeding geven? Eigenlijk zou een borstvoedende vrouw toch gewoon langer verlof moeten hebben
Oja.. nog een vraag: Als ik 2 dagen achter elkaar moet werken en dus iedere keer minder kolf... neemt de productie dan snel af en is het dan snel gebeurd met borstvoeding geven?
Heb je de neusspray al geprobeerd? En nee hoor,je productie neemt niet af! Zorg er voor dat je borsten goed leeg zijn na het kolven. Dan heb je gedaan wat je moet doen. Thuis lekker de borst geven. Ik had ook 2/3 dagen en ondanks hetzelfde probleem, qua opbrengst, geen productieproblemen gehad!
Nee... mijn toeschietreflex gaat wel goed. Binnen 2 min komt er melk. Of helpt het ook bij meer opbrengst?
Je zou kunnen kijken of je met de spray er nog 1 kunt krijgen... Proberen kan altijd! En weet ook dat de kolfopbrengst niet representatief hoeft te zijn, je kleintje haalt er veel meer uit!
540cc onder werktijd kolven is wel heel erg veel hoor! Ik denk dat je meer winst kunt behalen door de fles vooral borstvriendelijk aan te laten bieden, dus newbornspeen, dop er stevig op, kind zittend, niet liggend laten drinken en voeding verdeeld over 2 kleine flessen, dus bijvoorbeeld 2 flessen van 80cc, waarbij kind de ene fles links, en de andere fles rechts drinkt. Tussendoor knuffel- en boerpauze, net als aan de borst. Verder, tijdens het kolven borstcompressie toepassen, dan komt er sneller meer melk. En op het werk, liever 4 x 10 minuten kolven dan 2 x 20 minuten, met vaak kort haal je meer binnen dan met minder vaak lang.
Het is puur een rekensommetje naar schatting.. zoals ik al zei heb ik nog nooit een hele dag gekolft.. altijd maar 1 voeding. Dus misschien kolf ik wel minder.. geen idee. Ik heb een breastflowfles, gaat prima. Ook wissel ik (of partner) even van houding idd met pauze ertussen. Misschien is het de enorme zuigbehoefte.. maar het lijkt toch echt dat hij ongeveer 170 ml wel wil drinken..... Maar eigenlijk zeg je dus dat ik minder moet geven?
Hier krijgt zoon flessen van 120ml als ik er niet ben. Hij is daarna echt wel drie uur zoet tot de volgende fles (meestal dan ) dus hij heeft er genoeg aan. Hij heeft echter wel nog veel zuigbehoefte. Wij hebben de vaculess fles en laten hem dan gewoon nog wat sabbelen op de lege fles. Hier is hij over het algemeen tevreden mee. (gister niet, toen heeft de oppas hem nog een keer 80ml gedaan en daarna heeft hij heerlijk geslapen). Ik denk dat het heel goed zuigbehoefte kan zijn en zou eerst dat uitproberen voor kunstvoeding.
Fleurop, ik heb hetzelfde probleem. 4 dagen in de week e ik kolf structureel te weinig, altijd al gehad. Ik wil mezelf niet te veel opjagen, dan komt er helemaal geen melk meer. Dus ik kolf 3 keer op het werk en h krijgt gewoon een kv en 2 bv bij de opvang. Geeft mij een stuk minder stress S avonds e in het weekend lekker vaak aanleggen.