Als je gaat bevallen en je kiest voor pijnbestrijding wat voel je dan tijdens de bevalling? werkt dat alleen om de weeen minder te voelen of werkt het ook verdovend wanneer het kindje eruit komt? ik ben namelijk zo bang voor het moment dat het kindje eruit komt. dat lijkt me zo pijnlijk. ik ben niet zwanger maar we willen over een jaartje aan de 2e beginnen en wil alvast wat info omdat ik vorige keer namelijk met een keizersnee ben bevallen en dat was zo lekker. geen pijn gehad maar waarschijnlijk ga ik volgende keer wel vaginaal bevallen dus hoe voelt een bevalling met pijnbestrijding?
Verschilt per vrouw. D ehele bevalling heeft mij geen pijn gedaan, ik vond het alleen hard werken, het persen ed. Echt pijn heb ik niet gehad, alleen erna tijdens het hechten van de knip.
Hey, Ik heb pijnbestrijding gehad, een pomp die ikzelf moest bedienen. Moet zeggen dat is best lastig met onregelmatige weeen en gewoon het feit dat je aan t bevallen bent (je moet zo'n 10 tot 20 sec voordat de wee op zijn sterkst is op een knopje drukken).. Maar goed, ik merkte er niet niet veel van. Waarschijnlijk zijn tijdens de ontsluitingsweeen de meest heftige kantjes eraf gegaan, maar niet echt enorm ofzo.. Toen ik op een cm of 7/8 zat hielp t sowieso niet meer... Het moment van uitdrijving heb ik als een roes ervaren, omdat de kleine gehaald is met een vacuum (en knip, met verdoving). ze moesten 3 keer trekken en daarbij op mijn buik duwen (kleine zat nog erg hoog, maar hij moest eruit!).... Was toen niet bezig met hoeveel pijn het deed, stond er gewoon niet bij stil zeg maar..
na dag en nacht weeën gehad te hebben die op het laatst zo pijnlijk en uitputtend waren heb ik een ruggeprik gehad die echt zorgde dat ik geen weeën meer voelde. Bij 9 cm uitgezet en wachte op persweeën die had ik niet dus alle kracht verzamelen en persen.. en heb niet eens aan pijn gedacht? Alleen op het allerallerallerlaatst deed het pijn maar lang niet zo'n pijn als de weeën en voor ik besefte dat het wel pijn deed was Jesse er! En ik ben flink uitgescheurd en alles maar kan me niks herinneren dat het nu echt heeel veel pijn deed. Ik zei alleen tegen de arts: oo zie nou wel je hebt me geknipt! haha ( was dus niet zo)
Het persen vond ik keihard werk, maar pijn? Neu. Dat persen beviel me heel wat beter dan die !#$%&! ontsluitingsweeen! Ik had overigens eerst wel pijnbestrijding via infuus, maar toen er genoeg ontsluiting was, mocht ik geen pijnbestrijding meer omdat ik die weeen moest gaan gebruiken. En ik moet zeggen ik voelde dan wel telkens een wee aankomen, maar dan begon ik met persen en de rest van de wee voelde ik niets meer van - het is dat zij zeiden dat ik nog een keer (nog 2x) erop moest persen want ik had dan (als ik even op adem zat te komen) echt niet het idee midden in een wee te zitten.
het persen was niets aan.. deed helemaal geen pijn toen ze eraan kwam! ik dacht alleen, nu kan ze er eindelijk uit... en ook toen ze door het geboortekanaal kwam voelde ik er niks van als je pijnbestrijding wilt, geven ze niet altijd hetzelfde, bij de meest ernstige gevallen geven ze de ruggenprik dacht ik dan word je gewoon helemaal verdoofd van je rug tot en met je benen maar het kan wel gevaarlijk zijn voor je kindje!
Zoals hierboven aan gezegd is, uitdrijven doet geen pijn hoor, het is eerder een vervelend gevoel daaronder. Het is ook verschrikkelijk vermoeiend, maar pijn doet het niet. Ruggenprik geven ze niet overal makkelijk. Ik kreeg zelf pethidine (morfine) en dat doe ik dus nooit meer. Ik vond het nog steeds rete pijnlijk, al zal het waarschijnlijk de scherpe randjes afgehaald hebben en ik werd er super suf van en lag ook te ijlen. Je hebt ook bijv. lachgas. Dat schijnt ook scherpe randjes af te halen, maar de pijn zul je altijd voelen helaas.
ik heb ook morfine gehad, tijdens ontsluitingsweeen t/m de bevalling zelf. Helaas kan ik niet zeggen of het geholpen heeft voor de pijn, want ik vond het eerlijk gezegd niet te verdragen op een gegeven moment wilde ik stoppen tijdens de bevalling zelf omdat ik het niet meer kon opbrengen qua pijn en ik kreeg het hoofdje er niet uit en ik dacht dat ik helemaal in 2-en scheurde. (ik heb moeite dit te vertellen omdat ik me afvraag of ik de enige ben die het zo moeilijk vond) Van de morfine werd ik erg suf/stoned, ik denk als ik dat niet had gehad dat ik beter had kunnen persen want nu kon ik bijna geen kracht zetten om het hoofdje eruit te krijgen. Het is misschien net als Kiwi al zegt, morfine haalt de scherpe randjes er misschien af, maar de pijn is erg.