Na bijna twee jaar ziektewet zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door PlainJane, 17 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Hallo,

    In januari zit ik twee jaar (deels) in de ziektewet. Ik was bezig met re-integratie en sinds oktober gedeeltelijk spoor 1 en 2 traject en had ik besloten om tijdens het opbouwen van mijn werkuren mij te richten op het spoor 2.
    Echter werd ik tijdens mijn re-integratie zwanger en heb hier zowel lichamelijk als mentaal de eerste paar maanden erg last van gehad. Zo erg, dat ik mij met 6 weken zwangerschap weer volledig ziek moest melden.
    Nu heb ik contact gehad met mijn werkgever en ik heb aangegeven dat ik graag weer spoor 1 op zou willen, aangezien ik door zwangerschap niet zit te wachten op de nodige stress die komt kijken bij het zoeken naar een nieuwe baan, het solliciteren, etc. Zij reageerden geschrokken, dachten dat ik niet terug zou komen en de afdeling waar ik vandaan kom is overbemand en dus geen plek meer voor mij.
    Voor zo ver ik weet mogen zij mij mijn plek niet zomaar weg geven zo lang ik nog in dienst ben. En gelden er geen andere regels wanneer iemand ziek wordt door zwangerschap? Want dit is uiteraard niet de reden dan ik bijna 2 jaar geleden thuis kwam te zitten. Ik zou graag willen weten wat mijn rechten in dit geval zijn.

    Alvast bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo PlainJane,

    Goed dat je onderzoekt, wat in jouw situatie jouw rechten zijn!

    Begrijpelijk dat je wilt weten of jouw werkgever jouw plek mag weggeven, nu je volledig ziek gemeld bent. Of dit wettelijk is toegestaan kan je raadplegen via jouw rechtsbijstand, vakbond of anders het Juridisch Loket(☎ 0900-8020). Zij kunnen ook voor jou nakijken of de re-integratie en de hoogte van de vergoeding voor jouw ziekte verandert nu je ziek bent met andere klachten.

    Overleg met jouw werkgever/arbodienst op welke wijze je jouw re-integratie nu ziet en kijk of daar wenselijke afspraken over gemaakt kunnen worden. Lukt dat niet, dan kan je bij ons een second opinion aanvragen. Heb je al WIA aangevraagd, dan hoef je geen second opinion aan te vragen, jullie re-integratie inspanningen worden dan al onderzocht.

    Heb je nog vragen over jouw persoonlijke situatie bij ons, stuur ons dan een bericht of neem telefonisch contact op met onze klantenservice op werkdagen tussen 8 en 17 uur via ☎ 088 898 9294.

    Heel veel sterkte en beterschap toegewenst.

    Met vriendelijke groet,
    Wieger

    UWV Webcareteam
     
    PlainJane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina