Hoi Ons zoontje is nu 2.5 jaar. Sinds en week of 3 slaapt hij zonder speen. Hij heeft um zelf weg gegooid en het gaat best goed. Alleen viel hij moeilijker in slaap maar dat is logisch. Nu 3 weken verder is het inslapen in de avond drama. Hij wil niet. Veel huilen ook enzo. Nu ook. Het is half 10 maar meneer is nog wakker en ligt op ons te wachten. In de middag slapen lukt soms ook niet. Zou het kunnen zijn dat hij zijn middag slaap niet meer nodig heeft? Want hij zal zo wel in slaap vallen maar hij is gewoon weer om 7u wakker. We hebben een vast bedritueel al sinds ie is geboren zeg maar. Heeft iemand tips? Of is dit weer een fase? Ben bang dat hij te kort aan slaap krijgt nu
Op die leeftijd was mijn dochter al lang van haar dutje af. Dus ja, ik zou zeker het middagdutje schrappen.
Je kan het zeker proberen ja, tussen de 2,5 en 3 ging het slaapje er hier ook af (wij hebben een slaap kopje de oudste sliep met 1,5 al niet meer overdag)
Mijn oudste was met 3,5 van zijn middagslaap af, de jongste met 1,5. Je kunt het eens zonder proberen, kijken wat er gebeurd. Mijn oudste had rond de 2 jaar een fase dat slapen slecht ging, maar zonder middagslaap stortte hij echt in voor het avondeten. Ik heb hem steeds op bed gelegd om uit te rusten. Slapen hoeft niet, maar rusten wel. Dan pak je maar een boekje of een puzzel. Na een week of 3/4 sliep hij ook weer in de middag. Maar de jongste kon prima zonder, overdag wilde hij ook niet, maar hij stortte ook niet in voor 7 uur 's avonds, dus dan is het prima..
Hij mistzijn speen denk ik, hij heeft hem weliswaar zelf weggedaan maar hij moet voor zichzelf nog iets nieuws vinden om te ontspannen en in slaap te vallen. Ik zou die middag slaap niet weglaten als hij die tot voor kort nog echt nodig Had. 's middags niet slapen betekent helaas niet automatisch 's nachts langer slapen. Je kunt hem misschien helpen door samen iets uit te zoeken ter vervanging van de speen, een knuffel of speeltje dat mee mag naar bed.
Middag korter slapen? Of niet meer/of om de dag niet meer. Knuffel mee ipv speen? En het zal ook een beetje de leeftijd zijn. Succes