Over ongeveer 2 maanden heb ik een eerste IVF. De arts zei dat als er bijv. 5 eicellen zijn, er 4 ingevroren kunnen worden voor verdere pogingen. Maar hoe zit dit, want tellen die volgende 4 dan ook als IVF? Heb je 1 IVF met punctie en als deze niet lukt, erna nog aantal keer terugplaatsing van de overige bevruchte eicellen (als die er zijn)? En dat deze laatste dan gewoon als IUI tellen? Ik snap 't niet echt en heb er nogmaals naar gevraagd, maar toen begreep ik 't nog niet.. Het leek hem namelijk het beste met IVF te starten ivm PCOS, maar ik begrijp niet zo goed hoe dat helpend zou moeten zijn als de 1e poging niet lukt. Hopelijk snapt iemand wat ik bedoel?
Alles wat ze bij de punctie eruit halen terugplaatsten invriezen en evt weer terugplaatsen hoort bij 1 poging.
Je hebt bij ivf eerst een periode van hormonen spuiten, door deze hormonen zal je meerdere follikels laten groeien (eicellen) deze worden door middel vsn een punctie eruit gehaald. Ze gaan de follikels dan samen brengen met het sperma en als het goed is heb je bevruchtingen. Even een voorbeeld; Je hebt 10 follikels, hierin zitten niet altijd rijpe eicellen, dus je houdt 7 eicellen over, deze worden samengebracht met het sperma en stel je hebt 5 goede bevruchtingen. Je krijgt dan 1 embryo teruggeplaatst (tp) dan hou je er in theorie nog 4 over. Deze zouden (als ze goed genoeg zijn!) de vriezer inkunnen, dit noemen ze cryo's. Als je verse terugpkaatsing mislukt, dan zou je een of twee maanden later voor een cryo terugplaatsing kunnen gaan. Ze ontdooien dan een ingevroren embryo en deze plaatsen ze dan terug. In theorie zou dit dus 4 keer kunnen met de cryo's. Al deze tp's vallen onder ivf 1, behandeling nr 1 dus. Als alles op is ga je weer opnieuw beginnen met de hormonen, punctie etc. Daarnaast wil ik je toch zeggen dat er meer mensen geen cryo's heben dan wel, helaas, ga daar dus niet zomaar vanuit. Als je ze hebt is dat een extraatje, een kadootje. Vaak als je ze hebt gaan er bij het ontdooien ook vaak de helft verloren, die overkeven het niet. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
Sjak: bedankt voor je duidelijke uitleg! Zo is het me een stuk duidelijker Helaas is het dus niet zo dat er altijd nog andere cryo's zijn, zo deed hij 't wel doen lijken.. Dan weet ik nu in ieder geval hoe en wat verder, fijn!
Klopt helemaal. Ik had 8 eicellen, 7 goede bevruchtingen. Daarvan is er 1 vers terug geplaatst en ik had 1 cryo. De andere 5 waren niet goed genoeg voor invriezen. De kwaliteit van het embryo moet voor invriezen van zeer goede kwaliteit zijn omdat je anders een hele grote kans hebt dat ze niet goed ontdooien. Helaas gebeurd het ook regelmatig dat een cryo niet goed ontdooit en deze dus niet kan worden terug geplaatst, het is dus niet zo dat een cryo hebben ook automatisch een terugplaatsing betekend. Je mag mij ook altijd vragen stellen.
Jane: bedankt voor je uitleg! Hm, vind het wel raar waarom de arts dan zei dat IVF beter zou zijn. Hij deed 't voorkomen alsof ik dan een aantal maanden die terugplaatsingen kan hebben en dat dat handiger is, omdat ik niet zelf een eisprong heb. En het is een deal-IVF, dus ik sta ook eicellen af en dan is de kans dus ook groot dat er niet eens eicellen zijn om af te staan..
Idd vreemd, niet iedere poging lijd helaas tot goede bevruchtingen/terugplaatsing/cryo. Bij welk ziekenhuis/kliniek loop je?
Bij geertgen. Verder wel een goed gevoel over overigens, alleen snap ik bepaalde dingen niet in waarom beginnen met ivf..
Dat weet ik ook niet, maar als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met je arts om duidelijkheid te krijgen.
Ja inderdaad, dat is het handigst. Heb over 4 weken weer een gesprek, dus moet ik 't dan maar even vragen. Bedankt voor de uitleg over ivf iig, want dat is me wel al duidelijker
Fijn. Mocht er nog een andere optie zijn dan IVF/ICSI zou ik daar eerst voor kiezen. IVF is een zwaar traject.
Zeker apart ... En Geertgen zou idd beter moeten weten. Ik heb van alle 3 de behandelingen in poging 1: 1 verse tp en 1 cryo, die niet goed ontdooide; poging 2: 1 verste TP geen cryo and poging 3 niet eens een bevruchte eicel. Dus het is niet zomaar gezegd. Daarbij is het invriesbeleid in NL anders dan bv. Dusseldorf. In NL vriezen ze pas in na minimaal 3 dagen deling, in Dusseldorf gaan ze eigenlijk direct na de eerste deling naar de vriezer. Voordeel, er zijn meer emmy's om in te vriezen en ze zijn niet zo kwetsbaar als meercellige. Nadeel: de kans is goed aanwezig dat de cryo's na ontdooien ook niet meer verder groeien. Nu is de kans groot, omdat Geertgen met Dusseldorf samenwerkt voor IVF, dat zij ook het Duitse protocol aanhouden voor cryo's, maar dat zou je eens even aan de gyn moeten vragen.
Ik heb net in het GG-topic al geschreven wat ik ervan vind, maar ik ben toch blij om te lezen dat ik de enige niet ben..
Zitten er eigenlijk ook echt risico's aan IVF dat je bijv. nooit meer zwanger kunt worden erna? Zoiets dacht ik ergens gelezen te hebben, maar kan 't nergens meer vinden. Heb wel een boekje meegekregen over IVF, maar daarin staan alleen risico's als overstimulatie. Lijkt me wel belangrijk om te weten of onvruchtbaarheid ook een risico kan zijn.. En hoe groot die kans is enzo.
aan iedere medische ingreep kleven risico's. Maar het risico dat je daarna nooit meer zwanger kan worden heb ik nog nooit gehoord. Ik heb 5 IUI's, 3 IVF's en een vrachtlading onderzoeken (waaronder 2 operaties (hysteroscopie voor verwijdering myoom in de bm en een laparoscopie voor verwijdering van cystes aan mijn linker eileider) en ik ben ook zwanger nu (toegegeven ... DAT was wel een groot wonder ), maar toch.