Wanneer temp op Discarded?

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door sejh1988, 8 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Ik open even een nieuw topic om het overzichtelijk te houden.

2-8 ben ik na een cyclus van 34 dagen ongesteld geworden, weliswaar zonder eisprong, maar ik was er hoe dan ook blij mee! Beter dan niets denk ik dan maar :D

Nu ben ik vanaf 3-8 gaan tempen met een nieuwe thermometer (2-8 nog met de oude van trekpleister) van Sensitest, dat geeft mij toch een iets beter gevoel dan mijn vorige.

Nu vroeg ik me alleen af, wanneer zet je je temp op discarded?

Ik temp iedere ochtend om 7.45. Nu slaap ik over het algemeen de nacht wel goed door, maar soms word ik in de vroege ochtend nog wel eens 'wakker' (door bijv. de buurman die de vogels om 6 u voert :x of de wekker van mijn vriend 7u).

Met 'wakker' bedoel ik dat ik licht uit mijn slaap kom, zonder mijn ogen te openen, me dan 1 a 2 x om te draaien en weer in slaap te vallen totdat mijn wekker gaat (7.45).

Zo dus ook vanochtend. Heeft dat dan invloed op mijn temp? En moet de temp dan dus op discarded?

Ik zal mijn huidige kaartje erbij voegen! (2-8 is wel discarded omdat ik toen echt weinig geslapen had die nacht, max. 3 uurtjes)

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Nee, wakker worden, direct omdraaien en direct weer gaan slapen heeft geen invloed op je temp en zet je dus niet op discarded.

Die gebruik je als je bijv. in de nacht wakker wordt, niet meer kan slapen en gaat liggen woelen of als je er in de nacht uit moet om te gaan plassen.

3. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Thnx again RoGiJuLi :D

Dan zit ik in ieder geval goed, ook wbt 2-8 want toen heb ik idd de hele nacht liggen woelen, leek wel een worstel wedstrijd 😂

4. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Ben toch weer even nieuwsgierig :)

Vanochtend om 7.10 had een van mijn katten een ongelukje waarbij ze een sidetable op zn side (hihi) had laten vallen, gevalletje wakker schrikken met een hartslag van 130...

Maar even puin gaan ruimen met vriend en daarna toch nog even terug gekropen.
    Gewoon om 7.45 getempt maar temp op discarded gezet.

Nu vroeg ik me alleen af, temp zou omhoog gaan of hoger zijn als je actief was geweest, toch?
    Mijn temp was 36.21 wat ik tegenover de rest helemaal niet zo hoog vond. Of ben ik gewoon een koele kikker? :D
    Hoewel, van de andere kant ik ook wel het idee heb dat mijn basis temp gewoon vrij laag ligt tegenover temp tijdens menstruatie.

Wie wil er even met mij meedenken/sparren? :D :)

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Je had beter om 7.10 kunnen tempen.
    Deze temp is zeer onbetrouwbaar helaas.
    Het kan zijn dan hij om 7.10 36 1 ofzo was maar daar zal je niet achterkomen helaas.

6. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Oei RoGiJuLi :$

Ik heb er toen eerlijk gezegd ook niet meteen bij stil gestaan, om te tempen want wilde eerst onderzoeken wat die mega harde klap was, lag stijf in bed! Haha

Had niet gedacht dat toen tempen betrouwbaar zou zijn, dacht juist dat het beter was om gewoon hetzelfde tijdstip aan te houden. Dat, dat ook niet heel betrouwbaar zou zijn vermoedde ik wel...

Hoe had ik het, het beste aan kunnen pakken. Voor het geval dat zich ooit nog eens iets voor doet waardoor ik eerder wakker/op ben (hopelijk dan geen side table op z'n side)? Direct bij het ontwaken toch tempen en dan die tijd erbij zetten?

En wat moet ik nu met die temp van vanochtend? Gewoon laten staan en op dezelfde voet verder gaan?

Balen man, stomme katten :x ;)

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Dezelfde tijd is idd beter maar niet als je vlak daarvoor eruit bent geweest.
    Je kan beter een open bolletje hebben die meetelt dan een discarde temp ;)

De volgende keer dus gelijk tempen als je weer iets hoort ;)

8. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Oké dan neem ik dat zeker mee en ga ik dat de volgende keer zeker doen!
    Hoop alleen voorlopig niet meer zo wakker gemaakt te worden haha, was echt enorm schrikken!
    Mijn katten zijn mijn kindjes en mijn eerste instinct is dan om te checken of ze in orde zijn :)

Aan deze temp is zeker niets meer te doen hé? :(
    Kan dit van invloed zijn op de rest van de maand?

Leer wel steeds meer zo, opzicht is het niet moeilijk maar je moet alleen ff alle kneepjes van het vak leren :D

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Nee hoor. Deze temp heeft geen invloed op de rest van je cyclus ;)

Succes!

10. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Het menselijk lichaam, het blijft verrassend ;)

Ik begon nu wel een beetje zicht te krijgen op mijn temp en basis temp en keek ook niet op van een dipje hier of daar...

Mijn topic ging eigenlijk over wanneer je je temp op discarded zet. Deze vraag gaat een beetje in dezelfde strekking, maar heb ook nog een andere vraag.

Gisterenavond had vriend game avond en ik ging mee om de vrouwelijke partners gezelschap te houden (waarvan 1 met baby, die ik helemaal te gek leuk vind en visa versa) .
    Dat werd gezellig, leuk en laat. We waren rond half 2 thuis en ik rond half 3 voor het laatst de wekker gezien en zowat in coma geraakt.

Vraag 1: Moet mijn temp van vanochtend dan toch op discarded? Ik heb in een ruk tot aan de wekker doorgeslapen.

Vraag 2: Toen ik mijn temp gemeten had schrok ik een beetje, en moest 3 keer kijken (ben niet zo helder in de ochtend ;) ) want die was lager dan ooit: 35.95.
    (Omdat ik dacht dat ik spoken zag heb ik direct daarna weer getempt en die was zelfs nóg lager 35.69 :$... Ik heb wel gewoon de eerste temp in FF gezet).
    Is dit niet een hele flinke dip :(

Nouja lang verhaal kort wist ik mezelf vanochtend weer eens te verrassen, zo word het in ieder geval nooit saai :) Iemand die er even een lichtje op wilt schijnen?

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Als je normaal geproken om 23 uur gaat slapen en dus nu om 02.30 pas, met dezelfde wektijd, dan moet je de temp idd op discarded zetten.
    Te weinig slaap is de reden van deze dip ;)

12. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Kijk, weer iets geleerd!

Pfff roerige tijd op het moment met onrustige nachten. Probeer zoveel mogelijk slaap te pakken, maar soms heb je daar niet zo veel over te zeggen haha.

Maar dat verklaard dan wel een hoop! Gelukkige komen zulke avondjes uit niet vaak voor haha.

Hoeveel slaap moet je eigenlijk minimaal hebben voor een betrouwbare temp?

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Minimaal 5 maar als jij altijd 7 uur slaapt hebt en dan ineens een nacht van 5 uur, komt je temp dus lager uit ;)

14. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Klinkt ook weer volkomen logisch RoGiJuLi ;)

Vind het nog lastig om goed te kunnen bepalen wanneer de temp nu betrouwbaar is onder de omstandigheden.
    Begin het langzaam onder de knie te krijgen.

Als ik iets doe wil ik het ook gewoon goed doen, en eerlijk ben ik bang dat als ik het fout doe ik misschien essentiële informatie misloop. Hoewel ik vermoed dat dat niet zo spaak zal lopen is dat die kleine nare controle freak in mij haha.

Maar goed, daarom bestaan er mensen zoals jij die zich de moeite en het geduld nemen om iemand zoals ik te helpen :) Vanochtend was mijn temp weer netjes 36.41. Mijn basis temp lijkt zo rond de 36.3-36.4 te liggen, als ik dit kaartje zo vergelijk met het vorige.

Hoewel we geen haast hebben hoop ik toch dat ik vlot een eisprong mag krijgen!

15. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    RoGiJuLi, zou ik even met je mogen sparren? :D

Toen ik op FF aan het snuffelen was kwam ik de FAQ tegen en die heb ik even doorgelezen.
    Toen ik bij Discarded uitkwam stond er dit;

Should I "discard" a basal body temperature (BBT) that was taken under unusual circumstances?

In most cases, you should not discard your basal body temperatures, even if they were taken under less than ideal circumstances and do not look pleasing on your chart. Usually Fertility Friend is able to detect your ovulation and give you a good interpretation even with a few "odd" temperatures. It is best to include them and make a note of the circumstances. When a temperature is not accurate and is preventing you from getting a reasonable analysis, then you can consider discarding the temperatures.

Nou twijfel ik echt niet aan jou ervaring en mening, maar vroeg me wel af of ik echt álle 'onbetrouwbare' metingen op discarded moet zetten, of zoals hierboven gezegd aanvullen met symptomen en notitie.

Ik had bijvoorbeeld op CD1 een onrustige nacht, meermaals wakker geweest maar toch zeker 6u geslapen. Die had ik eerst op discarded gezet, maar er nu vanaf gehaald en sleep deprived aan geklikt (open bolletje) en een notitie erbij.

Op CD11 had ik, zoals eerder in het topic genoemd in de vroege ochtend nogal een schrik waardoor ik een uur eerder beter had kunnen tempen. Deze op discarded gezet, nu eraf gehaald en sowieso een notitie geplaats

Op CD20 heb ik die korte nacht gehad, deze heb ik op discarded laten staan want ik ben het met je eens dat 4u slaap niet betrouwbaar is.

Zover ik zie gebeurt er dan niets geks in FF. Kun jij je daarin vinden? Ik ben uiteraard totaal onervaren en wil absoluut niet tegen iemand in gaan, maar vroeg me af of, als ik de FF FAQ volg, dit zo ook kan?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat gezegd hebben, gebeurde er iets toen ik vanochtend mijn temp invulde... Ik kreeg een kruis :$:$
    Ik viel zowat uit bed en kan het nog steeds niet geloven. Ik wilde het daarom eerst hier verifiëren voordat ik het echt durf te geloven en blij durf te zijn :)

(Op CD22 staat een open bolletje omdat ik die dag naar de Efteling ging, ik kon helaas onmogelijk tot mijn normale temp tijd blijven liggen. Heb uiteindelijk een uurtje eerder getempt (6.45 ipv 7.45).
    Bij vanochtend staat ook een notitie, ben om 4u kort wakker geweest. Mijn vriend had last van zijn astma en is naar woonkamer gegaan, ik ben kort erna weer in slaap gevallen tot de wekker
    )

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Ik denk dat het ei zo wel goed staat ;)
    Je basaal is rond de 36.4 ;)
    Hij moet dan nu wel verder gaan stijgen naar minimaal 36.7.

Onder sleepdeprived versta ik veel woelen in bed, niet in slaap kunnen komen etc. Maar je bed uitgaan en daarna weer verder slapen is geen sleep deprived maar discarded.

Cd 1 is dus idd sleep deprived.

Op cd 11 ben jij je bed uit geweest. Daarna weer gaan slapen toen getempt. Dat is dus geen sleepdeprived maar gewoon op discarded zetten want die is echt onbetrouwbaar.

Cd 20 is discarded.

Cd 22, zou de temp vd efteling wel noteren met de temptijd. FF zal er dan een wit/open bolletje van maken ;)
    Desnoods zet je er voor jezelf een notitie bij ;)

17. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Dankjewel (weer :D ) RoGiJuLi!!

Oké dan zitten we wel een beetje op een lijn.

Wat je van CD11 zegt kan ik me goed in vinden, die ga ik weer op discarded zetten!
    Op CD22 had ik idd de temptijd erbij gezet (en een notitie) en FF had er al een open bolletje van gemaakt :)

Jeetje, ben er gewoon beduusd van... Ik hoop zo dat mijn temp morgen stijgt!!
    Mocht ie dat nu niet doen, haalt FF het kruis dan zelf ook weer weg?

18. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Mag ik blij zijn? :) :) :) :) ( :D )

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Ja ziet er goed uit hoor :D

20. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Jeetje... Ben er nog van aan het bijkomen.
    Na jou berichtje kwamen de waterlanders :) Klinkt bijna debiel maar ik had het écht niet verwacht! Ik had me mentaal voorbereid op maanden op m'n menstruatie wachten...

Nu hopen dat 'ie stijgt/hoog blijft ;)

Deel Deze Pagina